Особливості прояву кліматотворних чинників у зв’язку з географічним положенням та розмірами материка Євразії

Мета: поглибити і систематизувати знання учнів про кліматотворні чинники за допомогою кліматичних карт; закріпити вміння визначати основні риси клімату на різних територіях материка, що формується під впливом певних кліматотворних чинників; розвивати навички логічного мислення, моделювання, формувати навички літературного мовлення, вміння висловлювати власну думку, вміння вислуховувати думку інших.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: кліматичні карти, фізична карта Євразії, підручник, контурні карти, робочі зошити.

Опорні та базові поняття: клімат, сонячна радіація, атмосферна циркуляція, характер підстилаючої поверхні, температура повітря, опади, типи атмосферної циркуляції Євразії, особливості характеру підстилаючої поверхні Євразії, кількість опадів у Євразії, температурний режим Євразії.

Географічна номенклатура: моря: Північне, Балтійське, Середземне, Чорне, Азовське, Баренцове, Східносибірське, Жовте, Японське, Охотське, Берінґове, Східнокитайське, Південнокитайське, Аравійське; затоки: Біскайська, Бенґальська, Аденська, Перська, Сіамська, Ботнічна; протоки: Дарданелли, Босфор, Ла-Манш, Ґібралтарська, Зондська, Малаккська, Берінґова, Лаперуза; гори: Альпи, Піренеї, Апенніни, Карпати, Кримські, Скандинавські, Уральські, Кавказ, Тянь-Шань, Гімалаї (г. Джомолунґма); рівнини: Східноєвропейська, Західносибірська, Велика Китайська; низовини: Прикаспійська, Індо-Ґангська, Месопотамська; Середньоросійська височина; плоскогір’я: Середньосибірське, Декан; нагір’я: Тібет, Іранське.

Зміст уроку

I. Організаційний момент

II. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів

1. Прийом «Аукціон»

Вчитель пропонує учням назвати кліматотворні чинники і пояснити їх вплив на формування клімату.

2. Прийом «П’ять речень»

Вчитель пропонує учням змоделювати ситуацію впливу кліматотворних чинників на формування клімату певної території і дати відповідь у п’яти реченнях (робота в групах по чотири учні, кожен з учнів каже речення, що є продовженням попереднього):

№ групи

 

Кліматотворні чинники

 

Територія

 

1

 

Рельєф + пасатна циркуляція атмосфери

 

Амазонська низовина

 

2

 

Течія Ґольфстрім + західні вітри

 

Західна Європа

 

3

 

Гори Кордільєри + Каліфорнійська течія

 

тихоокеанське узбережжя Північної Америки

 

4

 

Північний тропік + рівнинні території Західної Австралії

 

Центральні райони Австралії

 

5

 

Високий Атмосферний тиск + стокові вітри

 

Територія Антарктиди

 

III. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів

Прийом «Проблемне питання»

•          Як залежить формування клімату від географічного положення та кліматотворних чинників?

IV. Вивчення нового матеріалу

1. Прийом «Мозковий штурм»

Згадайте план характеристики географічного положення материка.

2. Прийом «Естафета»

В тих же групах учні обговорюють та дають характеристику географічного положення материка за одним з пунктів плану.

3. Прийом «Географічна лабораторія»

В тих же групах учні працюють над запитаннями:

1.         Що таке кліматотворні чинники? Які кліматотворні чинники ви знаєте?

2.         Визначте особливості прояву та впливу сонячної радіації на материку Євразія.

3.         Дайте характеристику атмосферної циркуляції над Євразією за допомогою кліматичних карт.

4.         Чи існує залежність клімату від характеру підстилаючої поверхні? Наведіть конкретні приклади цього впливу в межах материка Євразія.

5.         Визначте основні особливості клімату материка враховуючи географічне положення та розміри Євразії.

V. Закріплення вивченого матеріалу

1. Прийом «Прес-конференція»

Учитель пропонує учням обговорити питання щодо особливостей прояву кліматотворних чинників на материку у зв’язку з його географічним положенням та розмірами. Клас ділиться на кореспондентів та спеціалістів-кліматологів. Перші задають питання, другі дають на них відповіді.

2. Прийом «Експрес-тест»

1. Субтропічний середземноморський тип клімату найбільшою мірою характерний для:

а) Фінляндії і Швеції; б) Швеції і Франції; в) Франції і Італії;

г) Італії і Іспанії.

2. Клімат країн Західної Європи, в порівнянні зі Східною:

а) вологіший і тепліший; б) вологіший і менш тепліший;

в) менш вологий і тепліший; г) менш теплий і вологий.

3. Найбільш високі температури липня характерні для:

а) Китаю; б) Індонезії; в) Саудівської Аравії; г) Індії.

4. Тропічне повітря панує круглий рік на території:

а) Йемену; б) Індії; в) В’єтнаму; г) Таїланда.

5. На більшій частині Індії клімат:

а) субтропічний середземноморський;

б) субтропічний мусонний;

в) тропічний;

г) субекваторіальний.

6. Тайфуни найбільш характерні для:

а) Туреччини; б) Ірану; в) Японії; г) Індії.

3. Прийом «Власні приклади»

Учні наводять цікаві приклади щодо клімату материка (випереджувальне домашнє завдання).

VI. Підсумок уроку

Прийом «Роблю висновок»

Учні доходять висновку, що на формування клімату впливають кліматотворні чинники, а також клімат Євразії залежить від географічного положення та величини материка.

VII. Домашнє завдання

•          Опрацювати відповідний текст у підручнику.

•          Опрацювати карти атласу з відповідної тематики.

•          Підготувати додатковий матеріал, що стосується внутрішніх вод Євразії — річок, озер


Схожі матеріали:
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: