Київська держава за часів правління Володимира Великого

Мета: у ході вивчення життя та діяльності князя Володимира Святославича довести, що Київська Русь стала в Х-ХІ ст. найбільш розвиненою й великою державою Європи; розвиваючи історико-аналітичне мислення учнів, поглибити розуміння ними державотворчих процесів, основ внутрішньої й зовнішньої політики; навчати учнів блокувати матеріал у текстові таблиці, працювати з історичними джерелами й картою, давати характеристику державним діячам; виховувати в учнів почуття гордості за історичне минуле України.

Опорні поняття: держава, цивілізованість, реформа, політика, феодальні міжусобиці.

Обладнання уроку: карта «Київська Русь IX-XI ст.», уривки з «Повісті минулих літ», матеріали посібника С. Коляди «Дидактичні матеріали з історії України».

ХІД УРОКУ

І. Актуализація знань

1. Попереднє знайомство учнів з темою за підручником.

2. Складання плану прочитаного, продумування питань.

II.  Основна частина

Структура уроку

Програмні питання

Постановка проблеми

Прийоми їх вирішення

Напрями вирішення питань і проблем

І. Вступ

Актуальність теми.

Мета. План.

Прийоми

•   Чому ця тема є головною в курсі?

•   Чи можна назвати Київську Русь початку XI ст. найцивілізованішою державою?

•   Чому князя Володимира звуть Великим?

Слово вчителя

•   З дикого конгломерату 20 племен - Володимир = цивілізована країна.

•   Мета: «Від робочича - до Великого» (980-1015 рр.).

•   Його портрет - перший у грошовій системі - 1 грн.

II. Основна частина (полілогічна співбесіда)

1. Міжусобна війна Святославичів (972-978 рр.).

Проблеми на початку княжіння

 

•   Які були причини усобиці між синами Святослава?

•   Яким був шлях Володимира на Київський престол?

Відтворення змісту через проблемний полілог за схемою: група 1 - рецензія

група 2

Робота з картами (Літопис, С. 151).

Зміна учнів полілогу:

група 2 - рецензія - група 1

(Слова літописця, С. 149)

•   970 р. - князі­намісники: Ярополк -Київ, Олег - Овруч, Володимир­«робочич»- Новгород (до 978 р.);

•   міжусобна війна Ярополк - Олег - Володимир;

•   Володимир - до варягів по допомогу;

•   похід на Полоцьк - примушення Рогнеди;

•   похід проти Ярополка та його вбивство варягами в 978 р.

 

2. Реформи Володимира:

а) зовнішня політика;

б) внутрішньо

політичні реформи;

в) хрещення Русі у 988 р. (розгляд на окремому уроці)

•   Як Володимир вирішив зовнішньо

    політичні проблеми?

•   Які нові землі приєднав?

•   Які реформи провів Володимир?

•   Що дала військова реформа?

•   Чи мала місце така реформа в Європі?

Зовнішня політика:

•   980-984 рр. - приборкання в’ятичів, радимичів, приєднання Червенської Русі, частини Литви;

•   відбиття печенігів, укріплення кордонів;

•   шлюбна дипломатія (4 дітей - у 4 країнах Європи + жінки у Візантії);

•   1013 р. - угода зі Священною Римською Імперією;

•   посол до Папи Римського.

Висновок: зростання міжнародного авторитету Київської Русі

 

 

•   Навіщо будувались міста, земляні «змієві вали»?

•   Що означає поняття «цивілізована ­країна»?

•   Що дало запровад

    ження християнст

    ва?

 

По ходу уроку учні заповнюють таблицю: «Реформи князя Володимира, їх державне значення»

 

Адміністративні реформи:

•   уведення законів «Статут земельний»;

•   відкриття початкової школи;

•   поділ країни на округи та волості;

•   призначення 12 синів намісниками - удар по місцевих князівствах;

•   запровадження єдиних грошей - гривень, герба, тризуба;

•   будівництво міст­фортець, захисних валів на півдні;

•   військова реформа: служба за землю феодалів;

•   проведення судової реформи;

•   поповнення казни;

•   хрещення.

Висновок: Володимир побудував могутню державу.

Зміни в характері Володимира після хрещення:

•   пожертвування убогим, скасування смертної кари, будівництво церков;

•   бунт синів Святополка та Ярослава;

•   15 липня 1015 р. - смерть, поховання в церкві Св. Богородиці. 3 1242 р. - канонізація Святим і Рівноапостольним

III. Підсумкове закріплення

1. Доведіть, що Володимир - Великий.

2. Доведіть, що Київська Русь початку XI ст. перетворилася на наймогутнішу та найбільшу державу в Європі

 

Діалог між учителем та учнями

Площа 800 тис. км2, єдиний закон, сильна армія.

•   Високий рівень економіки;

•   багато міст, підвищення добробуту населення;

•   високий рівень духовної культури (церкви, ­освіта, бібліотека);

 

3.    Який історичний урок маємо для сучасної України?

 

•   монотеїстична релігія - Володимир Великий - зразок державного діяча для сучасної України

IV.  Домашнє завдання

Читати «Хрещення Русі» за підручником

 

 


Схожі матеріали:
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: