Повітряна перспектива. Графіка Три погляди

Мета: закріплювати знання учнів про лінійну перспективу як засіб передавання простору; розвивати в дітей комбінаторні здібності, навички та вміння передавати простір лінійними засобами; продовжувати формувати вміння аналізувати; навчати міркувати; розвивати окомір, дрібну моторику руки; формувати образне, логічне, просторове мислення; виховувати в учнів естетичне сприйняття навколишнього світу, стимулювати розвиток допитливості.

Обладнання: навчальні плакати за темою «Лінійна перспектива», репродукції картин відомих художників (М. Сар’ян «Вулиця. Полудень. Константинополь» та ін.), навчальні роботи з методичного фонду.

Матеріали та інструменти: калька або білий цигарковий папір, альбом для малювання, простий олівець, туш, чорна гуаш, гелієва ручка або чорний фломастер, ємності для води, пензель, серветки, клейонка.

Основні поняття: «закон перспективи», «лінійна перспектива».

Тип: комбінований урок.

Коментар

Запропонований урок має на меті закріпити знання учнів щодо правил побудови зображень із використанням лінійної перспективи.

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ . Актуалізація опорних знань і вмінь

Бесіда

Під час бесіди вчитель пропонує учням пригадати правила побудови лінійної перспективи,

 з якими вони вже знайомі; основні види перспективної побудови площини картини та можливості, які вони надають художникам.

ІIІ. Вивчення нового матеріалу

Пояснення вчителя

Зміни лінійних розмірів об’єктів, які ми бачимо, віддаляючись від них, вивчає наука, що зветься перспективою. Застосовуючи теорії перспективи на практиці, слід мати на увазі

таке: по-перше, об’єкти, що ми бачимо, зменшуються під час віддалення від точки зору й нарешті зникають. Якщо роздивлятися прямі лінії предметів однакового розміру, то лінії, що розташовані попереду, здавамуться більшими, ніж віддалені; по-друге, віддалені паралельні лінії поступово сходяться. Дійсно, коли вони досягають точки сходу (тієї точки, де «зникають» предмети), то здається, що вони з’єдналися; й насамперед, потрібно мати

на увазі, що форма й поворот одного й того самого об’єкта залежить від місця знаходження того, хто на нього дивиться. Якщо ми бачимо предмет перед собою, тобто він розташований

уздовж площини малюнка,— паралельні лінії залишаютьсяпаралельними. Якщо ми бачимо більше ніж один бік предмета, то лише горизонтальні лінії, що збігаються з рівнем зору, залишаються горизонтальними, решта ліній здаватимуться похилими. Для того щоб передати тривимірність у малюнку, потрібно забути все, що ми знаємо про об’єм предметів, що нас оточують, й роздивлятися їх з урахуванням наведених далі правил. (Учитель продовжує пояснення, використовуючи схеми побудови об’єктів у просторі з різною кількістю точок сходу.)

• Якщо ми дивимося на об’єкт спереду й бачимо тільки одну його сторону, то точка сходу одна.

• Якщо ми бачимо кілька сторін об’єкта, точок сходу дві.

• Якщо ми дивимося на об’єкт згори або знизу (особливо якщо предмет високий) і бачимо декілька його сторін, нам знадобляться три точки сходу.

Закон перспективи — правила передавання глибини простору й об’ємних об’єктів на площині.

Лінійна перспектива — зміна розмірів під час спостереження за об’єктами, що знаходяться на різній відстані від глядача. Предмети, що знаходяться далеко від нас, здаються нам меншими ніж ті, що розташовані близько. В образотворчому мистецтві лінійна перспектива

використовується для створення умовного простору.

Кут зору (в образотворчому мистецтві) — увесь простір, який охоплює погляд ока, що не рухається. (Визначення поняття точка зору — див. на с. 22.)

ІV. Закріплення вивченого матеріалу

Організація сприйняття творів мистецтва

За власним вибором учитель пропонує учням проаналізувати картини, що передають лінійну перспективу з різним рівнем точки зору, виконані у графічних техніках.

Творче завдання

Слово вчителя

Погляд через мікроскоп або телескоп змінює наше сприйняття навколишнього світу. Точка зору для художника — основа композиції. Залежно від точки й кута зору змінюються форма, розмір, колір предметів.Намалюйте дві-три схеми побудови пейзажу, використовуючи

різні варіанти розміщення лінії горизонту й точок сходу.

Пояснення до творчого завдання

Уникайте жорстких вертикальних і горизонтальних ліній. Краще, якщо ці лінії будуть зігнутими або обірваними.

 

Індивідуальна робота за творчим завданням

Учні виконують творчу роботу. Матеріали для виконання роботи обирають самостійно. Учитель за потреби надає індивідуальну допомогу.

V. Підбиття підсумків

Коментар

Під час уроку учні мають демонструвати знання законів лінійної перспективи, зміни сприйняття об’єктів залежно від положення глядача щодо лінії горизонту.

VІ. Домашнє завдання

Удома учні за потреби завершують роботу над деталями малюнка.


Схожі матеріали:
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: