Мета: закріплювати знання учнів про повітряну перспективу як засіб передавання простору; про графічні засоби передавання глибини простору на площині; розвивати в дітей комбінаторні здібності, навички та вміння передавати засобами графіки простір, освітлення, визначати тон; продовжувати формувати в дітей уміння аналізувати; навчати міркувати; формувати образне, логічне, просторове мислення; виховувати в учнів уважність; стимулювати розвиток допитливості. Обладнання: навчальні плакати («Схема передавання перспективи вулиць у різних положеннях» та ін.); репродукції картин відомих художників (М. Купріянов «Залізничні колії» та ін.); матеріали для демонстрації послідовності й техніки виконання роботи; малюнки з методичного фонду. Матеріали та інструменти: альбом для малювання, простий олівець, гумка, серветки для витирання рук. Основні поняття: «точка зору», «кут зору». Тип: комбінований урок. Хід уроку І. Організаційний момент ІІ . Актуалізація опорних знань і вмінь Бесіда Учитель пропонує учням охарактеризувати графіку як вид образотворчого мистецтва;
пригадати матеріали та інструменти графіки, виражальні можливості цього виду мистецтва; згадати вже знайомі учням види композиції та композиційні прийоми; правила розподілу картинної площини на плани; закони лінійної та повітряної перспективи. ІII. Вивчення нового матеріалу Пояснення вчителя (Учитель пропонує учням пригадати засоби передавання глибини простору на площині, акцентує увагу учнів на використанні лінійної перспективи у природному пейзажі.) Міський пейзаж та його різновид — пейзаж архітектурний не може обійтися без лінійної перспективи. Міський пейзаж відтворює середовище, у якому ми з вами живемо. Міський пейзаж — це зображення вулиць, скверів, майданів, парків. У ньому обов’язково зображують будівлі, вони можуть відігравати головну роль або відступати на задній план, бути зображеними лише у вигляді окремих фрагментів, утворювати фон для головного зображення. В архітектурному пейзажі будівлі є головними об’єктами зображення. І в міському, і в архітектурному пейзажі художникам доводиться часто зображувати перспективи вулиц. Іноді ці вулиці прямі, наче стріла, та розташовуються на горизонтальній площині. (Учитель нагадує основні положення побудови перспективи з однією точкою сходу або пропонує учням відтворити лінії побудови перспективи на малюнку, який заздалегідь виконаний на дошці.) Значно складніше намалювати перспективу вулиці, що поступово повертає. Горизонтальні лінії карнизів, цоколів, вікон, тротуарів будуть спрямовані на лінію горизонту, але у різні точки сходу. З кожним помітним поворотом, з кожним будинком виникатиме й нова точка сходу. (Учитель ілюструє пояснення демонстрацією схеми.) Точка зору — точка, в якій перебуває спостерігач. Від положення точки зору (вище або нижче за лінію горизонту) залежить правильність побудови композиції. IV. Закріплення вивченого матеріалу Організація сприйняття творів мистецтва Учитель пропонує учням роздивитися репродукції картин, на яких зображено міський пейзаж, та проаналізувати їх. Слово вчителя Картина «Новий Рим. Замок святого Янгола» С. Щедріна зображує перспективу ріки та архітектурного пейзажу. Відповідно до законів перспективи ріка намальована такою, що звужується в далечині. Поступово звужується висота берегу. Стіни будівель ліворуч розташовані під різними кутами до площини картини, адже вони побудовані залежно від вигину ріки. Точки сходження горизонтальних ліній дахів та вікон у найближчого будинка, так саме як і у будинка, що розташований подалі, знаходяться на лінії горизонту, але у різних місцях, що відповідає поворотам фасадів щодо площини картини. (Учитель пропонує учням простежити напрямок ліній до точок сходження цих будівель, прикладаючи до репродукції олівець або лінійку.) Творче завдання Слово вчителя Архітектуру інколи називають застиглою музикою. Справді, кожне місто має свою індивідуальність, наповнюється тільки йому притаманними звуками. За уявою намалюйте музику вулиць свого міста. Пояснення до творчого завдання Уникайте жорстких вертикальних і горизонтальних ліній. Краще, якщо ці лінії будуть зігнутими або обірваними. Індивідуальна робота за творчим завданням V. Підбиття підсумків Коментар Під час уроку учні мають продемонструвати знання про основні правила композиції, свідомо обирати певний вид композиції для втілення свого творчого задуму, обґрунтовувати зміну вигляду об’єктів зображення залежно від зміни точки зору. VІ. Домашнє завдання Обсяг роботи не дозволяє завершити роботу впродовж одного уроку. Учні мають зробити це вдома. Якщо робота завершена впродовж уроку, тоді вчитель може запропонувати учням домашнє завдання: виконати з натури, по пам’яті чи за уявою декілька начерків вулиці, що поступово повертає. На вулиці потрібно розташувати фігури людей та зображення автомобілів на різному віддаленні від глядача.
| |
Схожі матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |