Соціальні чинники ризику для здоров’я

Мета уроку: розглянути можливі соціальні ризики для здоров’я підлітка в найближчому оточенні; розвивати вміння учнів протидіяти соціальному негативному тиску.

Очікувані результати: учні повинні називати соціальні чинники ризику для здоров’я; учні повинні аналізуватинаявність соціальних чинників ризику для здоров’я в найближчому оточенні;учні повинні пояснювати необхідність протидії негативному соціальному тиску.

Обладнання:

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Міра в усьому помножує радість життя. (Демокріт)

n 1. Організаційний етап

n 2. Актуалізація опорних знань

2.1. «Родинне свято».

Презентація індивідуальних домашніх завдань.

2.2. Фронтальне опитування.

1. Що таке соціальна складова здоров’я?

2. Які відносини слід формувати із сусідами? Чому?

3. Які документи гарантують права дитини?

2.3. «Ланцюжок».

Учні по черзі дають відповіді на запитання:

Варіант 1. Які чинники позитивно впливають на соціальне здоров’я? (Доброзичливість; милосердя; толерантність; знання та виконання законів держави і норм моралі; культура; освіта.)

 

 

Варіант 2. Які чинники негативно впливають на соціальне здоров’я?

(Пияцтво; порушення законів держави і моральних норм; куріння; наркоманія;інфантильність; нечемність.)

2.4. «Конкурс ерудитів».

Скласти коротке формулювання термінів, що записані на дошці (самостійно на окремих аркушах паперу):

а) доброзичливість; б) самодисципліна; в) толерантність.

Поставити на аркуші своє прізвище та здати на перевірку.

2.5. «Тихе опитування».

Анонімне оцінювання результатів конкурсу ерудитів. Аркуші роздаються в довільному порядку кожному учневі на перевірку. Необхідно правдиво оцінити правильність відповіді та поставити «+» або «–» навпроти кожного терміна. Потім учні отримують свої аркуші з результатом оцінювання. Обговорення результатів.

n 3. Мотивація навчальної діяльності

3.1. Повідомлення теми уроку та формулювання разом з учнями мети й завдань вивчення нового матеріалу.

3.2. Проблемне запитання.

— Чи можна навчитися протидіяти впливу негативних соціальних чинників?

n 4. Етап засвоєння нових знань

1. Соціальне оточення підлітків. Визначення найближчого оточення підлітків (самостійне складання рейтингу соціальної значущості складових оточення підлітків).

Учень визначає у балах або відсотках важливість складових свого оточення: родина; друзі; однокласники; відомі люди, кумири (якщо є); сусіди.

Складання кругової діаграми за результатами власного рейтингу. Діаграма наочно показує, що саме підліток вважає своїм найближчим оточенням. Обговорення.

2. Соціальні ризики для здоров’я в найближчому оточенні підлітків (складання таблиці, бесіда за схемами).

3. Дискусія «Чи може підліток протистояти соціальним ризикам?».

n 5. Узагальнення та закріплення знань

5.1. Робота з підручником.

Учні читають параграф та доповнюють опорний конспект.

5.2. Робота з друкованим зошитом [5], с. 36–37.

5.3. «Юридична консультація».

Група юристів, що заздалегідь «озброїлася» відповідними матеріалами, відповідає на запитання, які цікавлять учнів з теми «Міліція і підлітки».

5.4. Розгадування кросворда.

5.5. Індивідуальні картки (роздавальний матеріал).

5.6. «Особиста думка».

— Яка різниця між поняттями «друг» і «товариш»?

Учні за бажанням висловлюють свої думки (інші не переривають і не доповнюють).

5.7. Обговорення епіграфа до уроку.

5.8. Відповідь на проблемне запитання.

n 6. Підбиття підсумків уроку

« Закінчи речення»

— Сьогодні на уроці найцікавішим було...

n 7. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

Індивідуальні завдання.

1. Чи є у твоєму житті соціальні небезпеки? Яка допомога тобі потрібна?

2. Чи вмієш ти протистояти соціальним небезпекам? Як саме?

3. Чи кожна людина стикається із соціальними небезпеками? Що можуть пригадати твої батькипро соціальні небезпеки?

n4. Етап засвоєння нових знань

1. Соціальне оточення підлітків

Приклад складання рейтингу соціальної значущості складових оточення підлітків:

Родина — 40 %

Друзі — 30 %

Однокласники — 20 %

Сусіди — 8 %

Кумири — 2 %

2. Соціальні ризики для здоров’я в найближчому оточенні підлітків

Родина

Друзі

• Жорстоке поводження;

• Пияцтво, куріння;

• пияцтво;

• наркоманія;

• наркоманія;

• приниження

• кримінальні порушення;

• прогулювання уроків

 

Ú Запитання до учнів

— Чи потрібно протидіяти впливу цих чинників?

— Яка небезпека загрожує підлітку?

 

Наслідки соціальних ризиків

1. Жорстоке поводження порушує в першу чергу фізичне здоров’я, що може призвести до загибелі дитини.

2. Розлади психіки, депресії, стреси.

3. Пияцтво, наркоманія призводять до руйнування як фізичного, так і психічного здоров’я. Виникають соціальні проблеми, проблеми зі здоров’ям нащадків, кримінальні проблеми.

4. Кримінальні порушення призводять до неминучого кримінального покарання.

 

Багато підлітків зростає в умовах та середовищі, що не можуть забезпечити їм будь-який захист. Вони потерпають від негативних наслідків жорстокого поводження у родинах. Соціально-економічні негаразди найболісніше відбиваються на малозабезпечених сім’ях та дітях, які позбавлені батьківської опіки та перебувають у спеціальних державних установах.

Усі ці чинники можуть створити ситуації, в яких хлопці та дівчата підліткового віку починають практикувати ризиковану поведінку, часто наслідуючи дорослих зі свого найближчого оточення.

Тиск з боку небезпечної компанії має великий вплив на ініціювання поведінки високого ступеня ризику серед підлітків. Вуличне середовище підвищує ризик насильства, експлуатації, знущань та втягування у злочинні дії.

Позитивні стосунки з батьками або іншими дорослими, сприятлива та дружня атмосфера, активна участь у громадському житті допоможуть утримати підлітків від небезпечної поведінки.

 

Ú Це потрібно знати

Якщо дитина виросла в умовах жорстокого поводження, то в дорослому віці вона з імовірністю 85 % буде так само «виховувати» і свою дитину.

 

Модель поведінки людини при нападі (загрозі нападу)

1. Уникати небезпечних місць і контактів.

2. Тікати (якщо є можливість) за добре знайомим маршрутом.

3. За неможливості запобігти контакту, слід:

— оцінити ситуацію (2–3 с);

— визначити ватажка серед нападників;

— виконати вимогу нападників (у гаманці або кишенях мати дрібні гроші);

— не реагувати на образу;

— не обіцяти покарання;

— не плакати, не просити про пощаду;

— можна послатися на знайомих «крутих» хлопців;

— ударити ватажку в пах, по коліну.

4. Про інцидент обов’язково повідомити міліцію.

 

ÚДодаткова інформація

Особливості життя в населених пунктах

Велике місто

Малий населений пункт

Велика територія

Мала територія

Люди погано знають один одного

Люди добре знають один одного

Велика кількість потенційно кримінальних зон

Менша кількість потенційно кримінальних зон

Роз’єднаність людей

Контактність населення

Слабкі міжособистісні контакти

Тісна контактність населення

Обмеженість поширення інформації про криміногенні ситуації

Швидке поширення інформації побутового і кримінального характеру

Відносно близьке розташування правоохоронних органів

Віддалене розташування правоохоронних органів

Широкі можливості сповіщення правоохоронних органів

Обмежені можливості сповіщення правоохоронних органів

Широкі можливості реагування правоохоронних органів

Обмежені можливості реагування правоохоронних органів


Схожі матеріали:
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: