Вікові особливості індивідуального розвитку підлітків

Мета уроку: розглянути вікові особливості індивідуального розвитку підлітків; розвивати знання учнів про відповідність фізичного розвитку вікові та статі.

Очікувані результати: учні повинні називати ознаки статевого дозрівання;учні повинні наводити приклади впливу чинників ризику на індивідуальний розвиток; учні повинні розпізнавати чинники ризику індивідуального розвитку; учні повинні розуміти необхідність рухової активності в підлітковому віці; учні повинні порівнювати показники фізичного розвитку за 6 та 7 класи.

Обладнання:

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Підлітковий період — це певний відрізок життя
між дитинством та зрілістю. (Ф. Райс)

n 1. Організаційний етап

n 2. Актуалізація опорних знань

2.1. Аналіз узагальнюючої роботи.

Обговорення типових помилок та доопрацьовування питань, що виявилися незрозумілими з попередньої теми.

2.2. «Асоціативний кущ».

Складання схеми на дошці за асоціаціями учнів до поняття «підліток».

Приклади відповідей: самостійність; швидкий ріст; дорослі; конфлікти; характер.

n 3. Мотивація навчальної діяльності

3.1. Повідомлення теми уроку та формулювання разом з учнями мети й завдань вивчення нового матеріалу.

3.2. Проблемне запитання.

— Що означає термін «перехідний вік»?

n 4. Етап засвоєння нових знань

План пояснення нового матеріалу

1. Особливості підліткового віку (робота з підручником в малих групах).

Опорні запитання:

1, 2 групи: особливості підліткового віку;

3, 4 групи: соціальні особливості підлітків;

5, 6 групи: особливості фізичного розвитку підлітків.

Завдання групам:

1) прочитати матеріал підручника;

2) обговорити матеріал та скласти опорний конспект у робочих зошитах за своїм запитанням;

Представники груп переходять в інші групи (по колу), щоб допомогти учням цих груп скласти конспект за своїм опорним запитанням.

У такий спосіб у кожного учня в робочому зошиті буде повний конспект за всіма опорними запитаннями.

2. Визначення масо-ростового індексу (індексу Кетле) (індивідуальна робота).

Учні обчислюють свій масо-ростовий індекс, порівнюють його з базовим показником та роблятьвисновки.

3. Самоаналіз індивідуальних особливостей розвитку підлітка (індивідуальна робота за опорнимконспектом).

Учні аналізують наявність або відсутність певних особливостей у своєму розвитку.

Обговорення результатів роботи (за бажанням учнів).

n 5. Узагальнення та закріплення знань

5.1. Практична робота № 3 «Визначення індивідуальних показників фізичного здоров’я».

5.2. Робота з друкованим зошитом [5], с. 24–27.

5.3. Гра «Психологічна нарада».

Колективне обговорення понять: акселерація; інфантилізм; креативність; стереотип поведінки; репутація.

Учні висловлюють свої думки щодо кожного терміна та наводять приклади, що ілюструють певне поняття. Усі бажаючі доповнюють або не погоджуються з поданим тлумаченням.

5.4. Індивідуальні картки (роздавальний матеріал).

5.5. Розгадування кросворда.

5.6. Фронтальна бесіда.

1. Чому підлітки перебільшують свої соціальні можливості?

2. Чому в підлітків часто виникають конфлікти з дорослими?

3. Чи правда, що учні 7 класу починають більше приділяти увагу зовнішньому вигляду?

5.7. Обговорення епіграфа до уроку.

5.8. Відповідь на проблемне запитання.

n 6. Підбиття підсумків уроку

«Закінчи речення»

— Сьогодні на уроці я дізнався...

— Сьогодні на уроці я навчився...

n 7. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

7.1. Завдання для всього класу.

Підручник: ____________________________________________

Робочий зошит: ________________________________________

7.2. Індивідуальні завдання.

1. Що потрібно робити, якщо в дитини надлишок маси?

2. Що потрібно робити, якщо в дитини нестача маси?

3. Чому підліткам не можна займатися спортом із підняттям важких снарядів?

n2. Актуалізація опорних знань

 

2.2. «Асоціативний кущ»

Ú Запитання до учнів

— Які асоціації виникають у вас щодо поняття «підліток»?

 

 

 

Самостійність

 

Характер

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Швидкий ріст

 

Підліток

 

Конфлікти

з батьками

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Гормональні зміни

 

Проблеми

 

 

 

n4. Етап засвоєння нових знань

1. Робота в групах

Приклад роботи груп

Групи 1, 2. Особливості підліткового віку:

• ріст дівчаток випереджає ріст хлопців;

• непропорційний ріст;

• зміна голосу в хлопців;

• статеве дозрівання;

• зміна гормональної діяльності та збудження психіки;

• підвищена емоційність;

• стан підвищеної нервової напруги.

 

Групи 3, 4. Соціальні особливості підліткового віку:

• перебільшення своїх соціальних можливостей;

• конфлікти з дорослими та однолітками;

• збільшення уваги до зовнішнього вигляду;

• невиправдана самовпевненість;

• потреба у дружбі, орієнтація на погляди колективу, компанії, віра в ідеал.

 

Групи 5, 6. Фізичні особливості підліткового віку:

• посилений ріст і розвиток усіх органів і систем;

• надмірне навантаження на скелет у період його формування (може призвести до розвитку плоскостопості, викривлення хребта);

• збільшення маси тіла в порівнянні з нормою:

— навантаження на скелет;

— навантаження на серце.

• зменшення маси тіла в порівнянні з нормою:

— порушення обміну речовин;

— викривлення скелета;

• складні процеси в центральній нервовій системі;

• нестійкість організму до температурних коливань.

 

2. Визначення масо-ростового індексу (індексу Кетле)

 

Ú Запитання до учнів

— Як можна визначити відповідність маси і зросту тіла підлітка? (За показником масо-ростового індексу, або індексу Кетле.)

 

Якщо індекс Кетле менший (за умови, що зріст відповідає віку), то у дитини мала маса тіла, що в свою чергу негативно впливає на розвиток скелета.

Якщо індекс Кетле більший (зріст відповідає віку), то у дитини зайва маса.

Якщо всі фізичні параметри підлітка більші за відповідні до віку, то має місце явище акселерації.

Акселерація — прискорений фізичний розвиток дитини без порушень функцій ендокринної системи.

Базові показники фізичного здоров’я для хлопців

Вік

Маса (кг)

Зріст (см)

Показник індексу Кетле

9

25,9–35,8

130–140

0,2–0,26

10

29–40,8

135–147

0,21–0,28

11

31,3–45,8

140–152

0,22–0,3

12

34,5–51,7

145–157

0,24–0,33

13

39–53

149–165

0,26–0,33

 

 

Базові показники фізичного здоров’я для дівчат

Вік

Маса (кг)

Зріст (см)

Показник індексу Кетле

9

25,9–37,2

130–140

0,2–0,27

10

28,6–42,2

135–147

0,21–0,29

11

32,2–47,8

140–155

0,23–0,31

12

36,7–50,8

147–161

0,25–0,32

13

43–54

151–163

0,28–0,33

 

Ú Цікава інформація

Давньогрецькі скульптори як одиницю вимірювання зросту людини використовували ширину долоні: 2 ширини долоні — довжина обличчя, 3 ширини долоні — довжина ступні, 4 ширини долоні — відстань від плеча до ліктя.

Римські скульптори використовували такі вимірювання:

У давнину вважали, що зріст людини в 19 разів більший, ніж довжина середнього пальця.

У спортсменів щільна речовина кісток за даними рентгенівських досліджень більше, ніж у людей з невеликим фізичними навантаженнями.

У праворуких права рука більша від лівої, а у ліворуких — навпаки.

Під час мимовільного руху права нога відштовхується від ґрунту сильніше, ніж ліва (кружляння вправо), а у ліворуких — навпаки (кружляння вліво).


Схожі матеріали:
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: