Мета уроку: розглянути вікові особливості індивідуального розвитку підлітків; розвивати знання учнів про відповідність фізичного розвитку вікові та статі. Очікувані результати: учні повинні називати ознаки статевого дозрівання;учні повинні наводити приклади впливу чинників ризику на індивідуальний розвиток; учні повинні розпізнавати чинники ризику індивідуального розвитку; учні повинні розуміти необхідність рухової активності в підлітковому віці; учні повинні порівнювати показники фізичного розвитку за 6 та 7 класи. Обладнання: Тип уроку: засвоєння нових знань. Підлітковий період — це певний відрізок життя n 1. Організаційний етап n 2. Актуалізація опорних знань 2.1. Аналіз узагальнюючої роботи. Обговорення типових помилок та доопрацьовування питань, що виявилися незрозумілими з попередньої теми. 2.2. «Асоціативний кущ». Складання схеми на дошці за асоціаціями учнів до поняття «підліток». Приклади відповідей: самостійність; швидкий ріст; дорослі; конфлікти; характер. n 3. Мотивація навчальної діяльності 3.1. Повідомлення теми уроку та формулювання разом з учнями мети й завдань вивчення нового матеріалу. 3.2. Проблемне запитання. — Що означає термін «перехідний вік»? n 4. Етап засвоєння нових знань План пояснення нового матеріалу 1. Особливості підліткового віку (робота з підручником в малих групах). Опорні запитання: 1, 2 групи: особливості підліткового віку; 3, 4 групи: соціальні особливості підлітків; 5, 6 групи: особливості фізичного розвитку підлітків. Завдання групам: 1) прочитати матеріал підручника; 2) обговорити матеріал та скласти опорний конспект у робочих зошитах за своїм запитанням; Представники груп переходять в інші групи (по колу), щоб допомогти учням цих груп скласти конспект за своїм опорним запитанням. У такий спосіб у кожного учня в робочому зошиті буде повний конспект за всіма опорними запитаннями. 2. Визначення масо-ростового індексу (індексу Кетле) (індивідуальна робота). Учні обчислюють свій масо-ростовий індекс, порівнюють його з базовим показником та роблятьвисновки. 3. Самоаналіз індивідуальних особливостей розвитку підлітка (індивідуальна робота за опорнимконспектом). Учні аналізують наявність або відсутність певних особливостей у своєму розвитку. Обговорення результатів роботи (за бажанням учнів). n 5. Узагальнення та закріплення знань 5.1. Практична робота № 3 «Визначення індивідуальних показників фізичного здоров’я». 5.2. Робота з друкованим зошитом [5], с. 24–27. 5.3. Гра «Психологічна нарада». Колективне обговорення понять: акселерація; інфантилізм; креативність; стереотип поведінки; репутація. Учні висловлюють свої думки щодо кожного терміна та наводять приклади, що ілюструють певне поняття. Усі бажаючі доповнюють або не погоджуються з поданим тлумаченням. 5.4. Індивідуальні картки (роздавальний матеріал). 5.5. Розгадування кросворда. 5.6. Фронтальна бесіда. 1. Чому підлітки перебільшують свої соціальні можливості? 2. Чому в підлітків часто виникають конфлікти з дорослими? 3. Чи правда, що учні 7 класу починають більше приділяти увагу зовнішньому вигляду? 5.7. Обговорення епіграфа до уроку. 5.8. Відповідь на проблемне запитання. n 6. Підбиття підсумків уроку «Закінчи речення» — Сьогодні на уроці я дізнався... — Сьогодні на уроці я навчився... n 7. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання 7.1. Завдання для всього класу. Підручник: ____________________________________________ Робочий зошит: ________________________________________ 7.2. Індивідуальні завдання. 1. Що потрібно робити, якщо в дитини надлишок маси? 2. Що потрібно робити, якщо в дитини нестача маси? 3. Чому підліткам не можна займатися спортом із підняттям важких снарядів? n2. Актуалізація опорних знань
2.2. «Асоціативний кущ» Ú Запитання до учнів — Які асоціації виникають у вас щодо поняття «підліток»?
n4. Етап засвоєння нових знань 1. Робота в групах Приклад роботи груп Групи 1, 2. Особливості підліткового віку: • ріст дівчаток випереджає ріст хлопців; • непропорційний ріст; • зміна голосу в хлопців; • статеве дозрівання; • зміна гормональної діяльності та збудження психіки; • підвищена емоційність; • стан підвищеної нервової напруги.
Групи 3, 4. Соціальні особливості підліткового віку: • перебільшення своїх соціальних можливостей; • конфлікти з дорослими та однолітками; • збільшення уваги до зовнішнього вигляду; • невиправдана самовпевненість; • потреба у дружбі, орієнтація на погляди колективу, компанії, віра в ідеал.
Групи 5, 6. Фізичні особливості підліткового віку: • посилений ріст і розвиток усіх органів і систем; • надмірне навантаження на скелет у період його формування (може призвести до розвитку плоскостопості, викривлення хребта); • збільшення маси тіла в порівнянні з нормою: — навантаження на скелет; — навантаження на серце. • зменшення маси тіла в порівнянні з нормою: — порушення обміну речовин; — викривлення скелета; • складні процеси в центральній нервовій системі; • нестійкість організму до температурних коливань.
2. Визначення масо-ростового індексу (індексу Кетле)
Ú Запитання до учнів — Як можна визначити відповідність маси і зросту тіла підлітка? (За показником масо-ростового індексу, або індексу Кетле.)
Якщо індекс Кетле менший (за умови, що зріст відповідає віку), то у дитини мала маса тіла, що в свою чергу негативно впливає на розвиток скелета. Якщо індекс Кетле більший (зріст відповідає віку), то у дитини зайва маса. Якщо всі фізичні параметри підлітка більші за відповідні до віку, то має місце явище акселерації. Акселерація — прискорений фізичний розвиток дитини без порушень функцій ендокринної системи. Базові показники фізичного здоров’я для хлопців
Базові показники фізичного здоров’я для дівчат
Ú Цікава інформація Давньогрецькі скульптори як одиницю вимірювання зросту людини використовували ширину долоні: 2 ширини долоні — довжина обличчя, 3 ширини долоні — довжина ступні, 4 ширини долоні — відстань від плеча до ліктя. Римські скульптори використовували такі вимірювання: У давнину вважали, що зріст людини в 19 разів більший, ніж довжина середнього пальця. У спортсменів щільна речовина кісток за даними рентгенівських досліджень більше, ніж у людей з невеликим фізичними навантаженнями. У праворуких права рука більша від лівої, а у ліворуких — навпаки. Під час мимовільного руху права нога відштовхується від ґрунту сильніше, ніж ліва (кружляння вправо), а у ліворуких — навпаки (кружляння вліво).
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Схожі матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |