Мета: на прикладі поезії «Крила» розкрити духовне наповнення людини — її «крилатість», що проявляється індивідуально, звертаючи увагу на духовне багатство як найбільший скарб у її житті; розвивати вміння грамотно висловлювати власні думки (зокрема, про духовне наповнення кожної людини у реальному сучасному житті), логічно мислити, співставляти, узагальнювати; формувати світогляд, кругозір школярів; виховувати почуття поваги, пошани до людини, її творчих та індивідуальних здібностей, прищеплювати любов до мистецтва слова.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: портрет Л. Костенко, бібліотечка її творів, музичне супроводження, дидактичний матеріал (тестові завдання, картки).
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
ІІ. Перевірка домашнього завдання
1. Учні під музичне супроводження розповідають найулюбленіший вірш напам’ять з поеми «Чайка на крижині». Визначаються найкращі виконавці поезії.
2. Заслуховування учнівських усних міні-творів на тему «Людські крила».
ІІІ. Актуалізація опорних знань
1. Літературний диктант «Життя і творчість Л. Костенко»
• Дата народження Л. Костенко. (19.03.1930)
• В якому віці Ліна Костенко оселяється в Києві? (Шестирічному)
• Через неординарний хист батько поетеси був... (Репресованим)
• Яку студію ще школяркою відвідувала Л. Костенко? (Літературну)
• Навчальний заклад, по закінченні якого Ліна Василівна отримала вищу освіту (Київський педагогічний університет)
• З 1952–1956 рр. поетеса навчалася в... (Літературному інституті в м. Москва)
• Назва першої поетичної збірки Л. Костенко. («Проміння землі» (1957)).
• Найвищою цінністю у художніх роздумах Ліни Василівни є... (Людина).
• Книга, за яку Л. Костенко присуджено премію Франческа Петрарки. («Інкрустації»)
• В якому році поетеса стала першим лауреатом Міжнародної літературно-мистецької премії ім. Олени Теліги? (2000 р.)
• Яким поетом постала Л. Костенко у перших своїх книгах? (Безкомпромісним, чесним, самобутнім)
• Твори, за які Ліна Василівна отримала Державну премію України ім. Т. Шевченка. (Роман у віршах «Маруся Чурай», збірка «Неповторність»)
Примітка. За кожну правильну відповідь встановлюється 1 бал.
2. Конкурс «Знайка»
Розгадайте кросворд за твором Л. Костенко «Чайка на крижині».
По вертикалі: 1. На думку Л. Костенко «...дівчата й чайки в далекому плаванні — це... (Екзотика). 2. Річка, на якій можна було побачити, як ломається лід навесні. (Одра) 3. Кораблі до причалів... (Прихилились) 4. Перша частина поеми («Надбережжя») 5. З чого зроблені крила людські? (Правди) 6. Назва портового міста. (Щецін) 7. Країна, в якій поетеса гостювала. (Польща)
По вертикалі: 1. Місце перебування самотньої чайки. (Крижина)
ІV. Оголошення теми, мети уроку.
Мотивація навчальної діяльності школярів
V. Основний зміст уроку
Яке глибоке щастя — жить,
Буть гідним імені людини,
Народу й людськості служить!
М. Рильський
1. Вступне слово вчителя про глибоке духовне наповнення людини — її «крилатість», що проявляється індивідуально
Читаючи поезію «Крила» Л. Костенко, кожний із вас, мабуть, звернув увагу на символічне значення людських крил. Чим дорослішою стає людина, тим і крила її стають більшими.
Для чого людині потрібні крила? Хіба вона літає? Так. Людина літає не тільки уві сні. Крила для кожного є тим глибоким духовним наповненням, що проявляється індивідуально.
Чому людина має крила, а не може полетіти? Це залежить у більшій мірі від неї самої, її прагнення, бажання, цілеспрямованості, наполегливості, старанності.
Тому кожен повинен прагнути до самоствердження, подолання життєвих труднощів у сучасному житті, а цьому допоможуть наші крила.
2. Робота над поезією Л. Костенко «Крила»
2.1. Бесіда за питаннями.
• Назвіть істот в природі, які мають крила. (Птахи, мухи, бджоли, коники...). Для чого вони їм потрібні?
• Коли говорять людині, що у неї виросли крила за плечима?
• Чому, на ваш погляд, Л. Костенко зазначає, що людина має крила?
• Чим людські крила відрізняються від пташиних? Як про це говориться в поезії?
• Які риси характеру Л. Костенко цінує в людині?
• А чи має крила сама поетеса? Якщо так, то які? Власну думку обґрунтуйте.
• Як, на вашу думку, мати крила людині — це обов’язок чи довільне бажання?
• Яку людину вважають духовно багатою?
2.2. «Мікрофон». Відповідь на питання: «Як би ви скористалися крилами, якщо мали б їх?»
2.3. Складіть інформаційне ґроно про людські крила.
2.4. Застосовуючи метод кубування, визначте призначення крила як частини організму.
Крило:
• рівновага;
• захист від негоди;
• подати крило — вияв дружніх стосунків;
• засіб для здобування їжі.
VІ. Закріплення опрацьованого матеріалу
1. Проведення тестового опитування
1. З чого, на думку, поетеси, зроблені крила у людини?
а) Зі сміливості; б) з пуху; в) з чесності.
2. За що з повагою ставиться героїня твору до країни, де вона гостює (Л. Костенко «Чайка на крижині»)?
а) Звичаї давні; б) увагу і шану; в) душевність і доброту.
3. Той край є найкращим для поетеси, де:
а) виросли у неї крила; б) найкращі люди;
в) відбулося багато історичних подій.
4. Перебуваючи в гостях, поетеса сумує за рідним краєм і часто дивиться на... (Л. Костенко «Чайка на крижині»):
а) північ; б) схід; в) захід.
5. Тільки тоді можна вирушати в політ, як вважає поетеса, коли маєш... (Л. Костенко «Чайка на крижані»):
а) освіту і досвід; б) ґрунт під ногами; в) батьківське благословення.
6. Зазначаючи про портові кораблі, письменниця говорить, що треті з них (Л. Костенко «Чайка на крижані»):
а) втомлені, працьовиті; б) швидкі, неспокійні, хвацькі;
в) величезні, охайні і гордовиті.
7. Між кораблями можна було побачити (Л. Костенко «Чайка на крижані»):
а) безліч крижинок; б) суденця рибальські; в) маленькі хвилі морські.
8. Казку про мандри шепочуть зорі... (Л. Костенко «Чайка на крижані»):
а) мові; б) чайки; в) прапори;
9. Прапора якого кольору не було на кораблях, що перебували у порту (Л. Костенко «Чайка на крижані»)?
а) Фіолетового; б) зеленого; в) жовтого.
10. Корабель, який мав червоний прапор, плив, наче (Л. Костенко «Чайка на крижані»):
а) велетень; б) айсберг; в) казковий.
11. Рідний корабель для поетеси асоціюється з (Л. Костенко «Чайка на крижані»):
а) шматком рідної землі; б) традиціями українського народу; в) батьківською домівкою.
12. Лірична героїня сповнена великого бажання кинути матросу-земляку, який перебував на кораблі з рідного краю (Л. Костенко «Чайка на крижані»):
а) поцілунок; б) квітку троянди; в) серце своє.
Примітка. За кожну правильну відповідь встановлюється 1 бал.
2. Робота на картках
Картка № 1
1. Обґрунтуйте, з чим, на думку Л. Костенко, пов’язано те, що людина має крила «не з пуху-пір’я, а з правди, чесності, довір’я».
2. З чим пов’язано те, що для героїні твору серед багатьох кораблів був тільки один наймилішим? Якими почуттями було переповнено серце від побаченого?
3. Перебуваючи в іншій країні, лірична героїня твору називає себе із здивуванням (Л. Костенко «Чайка на крижані»):
а) емігранткою; б) іноземкою; в) мандрівницею.
Картка № 2
1. Чим пояснити те, що у людей крила зроблені з різного матеріалу? Відповідаючи, посилайтеся на текст твору Л. Костенко «Чайка на крижані».
2. Прокоментуйте думку Л. Костенко стосовно того, що «лиш маючи ґрунт під ногами, пускатися можна в політ»? Що ви робите перед тим, як вирушити в будь-яку мандрівку, подорож, екскурсію?
3. «Чайка на крижині» написана Л. Костенко у Щеціні:
а) в березні 1958 р.; б) лютому 1952 р.; в) квітні 1948 р.
Картка № 3
1. Чому, на думку, Л. Костенко, людина, яка має крила, тужить за рідним шматком землі? Чи можна порівняти таку людину з чайкою на крижині?
2. Для чого Л. Костенко написала поему «Чайка на крижані»? Над чим змушує задуматися поетеса під час читання цього твору. Свою думку доведіть, посилаючись на факти з поеми.
3. Хоча людина і має крила, але, вважає поетеса, вона:
а) тужить за рідним краєм;
б) повинна не тільки перебувати в небі, а й обробляти свою землю;
в) зобов’язана допомагати всім на землі.
VІІ. Підсумок уроку
VІІІ. Оголошення результатів навчальної діяльності школярів
ІХ. Домашнє завдання
Знати ідейно-художній зміст твору Б. Харчука «Планетник», дослідити казкове й реалістичне у повісті-притчі.