Мета: ознайомити учнів з правописом голосних і приголосних у суфіксах дієприкметників; формувати загальнопізнавальні вміння знаходити слова з поданою орфограмою в текстах, визначати їх; розвивати творчі вміння використання дієприкметників у висловлюваннях; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати повагу до народних звичаїв і творчості українців. Внутрішньопредметні зв’язки: Синтаксис: уживання дієприкметників у ролі другорядних членів речення. Культура мовлення і стилістика: використання в мовленні дієприкметників. Міжпредметні зв’язки: роль дієприкметників у розкритті задуму висловлювання (література, музика). Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок. ХІД УРОКУ І. Організаційний момент ІІ. Повідомлення теми й мети уроку, усвідомлення її учнями. Мотивація навчальної діяльності ІІІ. Генералізація знань семикласників (відтворення теоретичних відомостей, застосування яких буде потрібним на уроці) Творче спостереження над мовним матеріалом у висловлюванні Ø Прочитати текст. Переказати його, доповнюючи інформацією про значення рушника у вашій родині (краї). Дібрати заголовок. Порівняти його з тим, що дібрали однокласники. Найвлучніший заголовок записати. Які тільки прийоми вишивки, орнаменти і візерунки не зустрінеш на українських рушниках! Старовинною технікою вишивання в наддніпрянських селах уважалися різновиди «гладі». Із середини минулого століття стали застосовувати вишивання хрестом («хрестик»). Часто на рушниках поєднувалися декілька технік. Так, на Полтавщині «гладь» застосовували разом з «вирізуванням» і «мережкою», трохи на північ вона поєднувалася з «гаптуванням». Рушники, розвішані над вікнами і дверима, мали оберігати оселю від усього нечистого, що могло до неї потрапити, тому і орнамент, і візерунки відігравали роль оберегів, символічних позначень дуже важливих для людини предметів і явищ. Ромб з крапкою посередині означав засіяну ниву, вазон чи квітка — дерево життя, розети — сонячне благословіння… (За В. Супруненком). Ø Виписати дієприкметники. Назвати ознаки, спільні з дієсловом. Ø Від поданих дієприкметників утворити дієприкметники з іншими суфіксами. З’ясувати правопис голосних і приголосних у суфіксах дієприкметників. ІV. Усвідомлення теоретичного матеріалу в процесі виконання практичних завдань творчого характеру Ігровий момент «Хто швидше?» Ø Від поданих дієслів утворити дієприкметники. З’ясувати спосіб їх творення. Позначити суфікси. Пояснити правопис. Виварювати, купувати, нести, єднати, підбілювати, працювати, думати, співати, нафарширувати, створювати, малювати, натрапити. Ø Скласти 3–4 речення з утвореними дієприкметниками. Зробити їх синтаксичний розбір. Ø Здійснити взаємоперевірку виконаного ігрового завдання з однокласником по парті. Указати на недоліки в роботі та шляхи їх подолання. Коментар учителя. Активні дієприкметники утворюються за допомогою суфіксів -уч- (-юч-), -ач- (-яч-), -л-, а пасивні дієприкметники утворюються за допомогою суфіксів -ен- (-єн-), -т-, -ен- і -т- (паралельні форми дієприкметників: замкнути — замкнений — замкнутий). Творче дослідження Ø Прочитати виразно українську народну пісню. Який настрій створює її текст? Пригадати і назвати відомі вам народні пісні, що вивчалися на уроках української літератури, музичного мистецтва, а також ті, що співаються у вашій родині, рідному краї. МІСЯЦЬ НА НЕБІ Місяць на небі, зіроньки сяють, Тихо по морю човен пливе. В човні дівчина пісню співає, А козак чує, серденько мре. Пісня та мила, пісня та люба, Все про кохання, все про любов, Як ми любились, та й розійшлися, Тепер зійшлися навіки знов. Ой очі, очі, очі дівочі, Темні, як нічка, ясні, як день. Ви ж мені, очі, вік вкоротили, Де ж ви навчились зводить людей! Ø Виписати дієслова й утворити дієприкметники всіма можливими способами. Що при цьому змінюється? Аргументувати свою думку. V. Систематизація й узагальнення знань, умінь і навичок Ø З’ясувати особливості творення дієприкметників та прокоментувати орфограми. Заморозити — заморожений, сивіти — сивіючий, засвітити — засвічений, читати — читаний, збудувати — збудований, напоїти — напоєний, випустити — випущений, погасити — погашений, виїздити — виїжджений, промолоти — промелений — промолотий. VІ. Підсумок уроку Відзначення досягнень учнів в оволодінні темою уроку, їхнього ставлення до роботи на уроці; аналіз здібностей, що сформувалися під час вивчення теми; окреслення перспектив подальшої навчальної діяльності. VІІ. Домашнє завдання Знайти і записати 5–6 прислів’їв і приказок (або крилатих висловів) і 2–3 загадки (можна скласти самостійно) із дієприкметниками на тему «Звичаї і традиції українського народу». Виділити суфікси. З’ясувати морфологічні ознаки та синтаксичну роль дієприкметників.
| |
Схожі матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |