Мета: поглибити знання учнів про прийменник як службову частину мови, його граматичне значення; формувати загальнопізнавальні вміння знаходити прийменники в тексті, їх характеризувати (визначати смислові відношення, на які вони вказують); за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати в семикласників любов до рідної України. Внутрішньопредметні зв’язки: Лексикологія і фразеологія: засвоєння нових слів; прийменники у фразеологізмах, прийменники-синоніми й антоніми. Культура мовлення і стилістика: особливості вживання прийменників з іменниками. Текст (риторичний аспект): використання прийменників у мовленні для відтворення логічних зв’язків. Тип уроку: урок засвоєння нових знань (формування мовної компетенції). ХІД УРОКУ І. Організаційний момент ІІ. Настановчо-мотиваційний етап Психологічна настанова щодо вивчення теми «Прийменник». Ознайомлення учнів зі структурою теми. ІІІ. Ознайомлення семикласників з темою, метою й завданнями уроку. Оголошення епіграфа уроку Хто рідну оселю свою забуває, Той долі не знайде в житті. М. Бакай ІV. Сприйняття й усвідомлення учнями теоретичного матеріалу Творче спостереження з елементами аналізу Ø Виразно прочитати вірш. Визначити, у яких поетичних рядках міститься основна думка висловлювання. Виписати прийменники зі словами, до яких вони належать. Є багато країн на землі, Є багато пташок голосних, В них озера, річки і долини, Любі, милі нам співи пташині, Є країни великі й малі, Та завжди наймилішими з них Та найкраща завжди — Батьківщина! Будуть ті, що у рідній країні. Є багато квіток запашних, І тому найдорожчою нам Кожна квітка красу свою має, Є і буде у кожну хвилину Та гарніші завжди поміж них Серед інших країн лиш одна Ті, що квітнуть у рідному краї. Дорога нам усім Україна! П. Воронько Ø Дослідити, з якими самостійними частинами мови можуть уживатися прийменники. З’ясувати, чому ця службова частина мови має саме таку назву. Ø Указати на відмінки самостійних частин мови, які вживаються з прийменниками. Колективне опрацювання схеми Ø Розглянути схему. Визначити, які ознаки властиві прийменнику. Ø За допомогою схеми сформулювати визначення прийменника як службової частини мови. Зіставити свої висновки з теоретичним матеріалом підручника. V. Усвідомлення теоретичного матеріалу у процесі практичної роботи Аналіз мовних явищ на основі тексту Ø Прочитати мовчки текст. Дібрати до нього заголовок, який виражав би тему висловлювання. Виписати словосполучення з прийменниками, указуючи на смислові відношення, виражені за допомогою прийменників. Привабливого вигляду набирають вулиці й площі наших міст і сіл, подвір’я та присадибні ділянки. Мешканці традиційно вийшли на велику весняну толоку, звільняючи від накопиченого за зиму сміття алеї і парки, сади, узбіччя доріг, розчищаючи канави, обрізуючи сухе гілля дерев, висаджуючи саджанці й кущі. Оновлюються малі архітектурні форми у міських скверах, на автобусних зупинках. У ході Всеукраїнської акції «Благоустрій України» знаходять свій найкращий вияв притаманні нашому суспільству милосердя і взаємодопомога. Школярі, учні училищ і технікумів, студенти зараз бажані гості соціальних установ, інвалідів, одиноких: перед Великоднем прибирають у їхніх оселях, миють вікна, допомагають полагодити паркани тощо (З газети).
Ø Пояснити лексичне значення слова толока (толока — безкоштовна праця гуртом для швидкого виконання великої за обсягом роботи, на яку скликають сусідів, родичів, друзів). Ø З’ясувати, чи можуть прийменники виражати певне значення самостійно, без повнозначних частин мови. Дослідження-зіставлення Ø Прочитати фразеологічні звороти. Пояснити їх значення (за потреби скористатися фразеологічним словником). Записати, утворюючи пари антонімічних фразеологізмів. Виділити в них прийменники. Народитися під щасливою зіркою; пійматися у лабети; пливти за течією; привертати до себе; прийти на розум; під самісіньким носом; поза очима; без царя в голові. Відвертати від себе; мати голову на плечах; народитися без сорочки; вилетіти з голови; за тридев’ять земель; пливти проти течії; у вічі; вирватися з лап. Ø З’ясувати, на які відмінки вказують прийменники. Ø Дослідити, у яких фразеологізмах прийменники виступають як антонімічні. Увести ці звороти до самостійно складених речень. Розподільний диктант Ø Розподілити подані прийменники спочатку на синонімічні, потім — на антонімічні, таким чином утворивши синонімічні й антонімічні ряди прийменників. Біля, між, над, для, уві, коло, під, від, задля, через, з метою, перед, проміж, із, близько, до, у, край, за, в, з, поміж, крізь, зі, серед, повз. Ø Скласти з прийменниками одного синонімічного й антонімічного рядів словосполучення. Пояснити службову роль прийменників у них. VІ. Підсумок уроку Подумати і дати відповіді на запитання: 1. Які частини мови належать до службових? 2. Яка частина мови називається прийменником? У чому полягає його службова функція? 3. З якими самостійними частинами мови вживаються прийменники? 4. Які смислові відношення виражаються за допомогою прийменників? Навести власні приклади. VІІ. Домашнє завдання 1. Скласти й записати діалог із 8–10 реплік на тему «Видатні українські імена», додержуючись правил пунктуації. Виділити в тексті прийменники, визначити, з якими відмінками вони вживаються. 2. Скласти невеликий твір-роздум у публіцистичному стилі на тему «Як бути корисним суспільству?»
| ||
Схожі матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |