Культура середньовічної Європи. Література та мистецтво

Очікувані результати 

Після уроку учні вмітимуть: 

• розрізняти романський та готичний стилі в архітектурі; 

• пояснювати причини переходу від романського стилю до готичного; 

• порівнювати архітектурні стилі; 

• визначати літературні жанри, поширені в середні віки; 

• розповідати про представників раннього Відродження та їхню творчість. 

Основні поняття: «романський стиль», «готичний стиль», «ранній гуманізм і Відродження». 

Історичні діячі: Франсуа Віньйон, Данте Аліґ’єрі Бертран де Борн. 

Основні події: 

• X-XII ст. - час існування романського стилю; 

• XIII ст. - початок поширення готичного стилю. 

Хід уроку 

І. Організаційна частина уроку 

ІІ. Актуалізація знань 

Учитель вибірково заслуховує відповідь на питання домашнього зав­дання. 

Тестові завдання 

1. Прояв інтересу до античної культури за часів Карла Великого називався: 

а) «Каролінгське відродження»; 

б) гуманізм; 

в) Ренесанс. 

2. Перші університети виникли у __ : 

а) IX ст.; 

б) XIII ст.; 

в) XII ст. 

3. Ваганти - це __ : 

а) мандрівні студенти; 

б) студенти, яких відрахували; 

в) студенти, що залишилися на повторний курс навчання. 

4. Здатність правильно, послідовно мислити називається __ : 

а) філософія; 

б) риторика; 

в) логіка. 

5. Які предмети вивчалися в університеті? 

а) Філософія та право; 

б) геометрія та філософія; 

в) право та алхімія. 

6. Хто з середньовічних учених був прихильником експериментального пізнання світу? 

а) Йоганн Гутенберг; 

б) Фома Аквінський; 

в) Роджер Бекон. 

7. Учених, які вважали, що джерелом будь-якого знання є розум, називали __ : 

а) схоластами; 

б) алхіміками; 

в) альбігойцями. 

8. Винахід книгодрукування належить __ : 

а) Йоганну Гутенбергу; 

б) Фомі Аквінському; 

в) Роджеру Бекону. 

9. Марко Поло був автором книги з __ : 

а) математики; 

б) географії; 

в) алхімії. 

10. Наука алхімія займалася пошуками __ : 

а) розуму; 

б) істини; 

в) філософського каменя. 

11. Наука, що вивчала вплив зірок на долю людини, називається __ : 

а) астрономія; 

б) астрологія; 

в) теологія. 

12. Філософський камінь, на думку середньовічних учених, давав можливість __ : 

а) вказувати правильний шлях мандрівникам; 

б) впливати на морські відливи та приливи; 

в) перетворювати будь-яку речовину на золото. 

Відповіді: 1 а; 2 в; 3 а; 4 в; 5 б; 6 в; 7 а; 8 а; 9 б; 10 в; 11 б; 12 в. 

IІI. Вивчення нового матеріалу 

1. Мистецтво 

Учитель. Культура в середні віки була нерозривно пов’язана з церквою. Церква переконувала людей, що земне життя є лише підготовкою до переходу у кращий (позаземний) світ. Щоб потрапити туди, треба відмовитися від земних бажань. Релігія впливала на розвиток архітектури, живопису, літератури. Головними фігурами у творах мистецтва та літератури були біблійні святі, ченці, праведники. 

Архітектура також зазнала значного впливу релігії. 

Учитель пропонує учням прочитати відповідний текст параграфа, розглянути ілюстрації [10, С. 114–118] та заповнити таблицю «Архітектура в середні віки». 

Архітектурні стилі 

Романський 

Готичний 


Час 

X–XII ст. 

XIII ст. 

Особливості архітектури 

Наслідування римських споруд. Масивні стіни, важка напівкругла споруда, вузькі вікна 

Легкі, ажурні споруди. Велика кількість шпилів і башточок. Стрілчасті вікна та арки 

Внутрішнє вбрання 

Фрески, рельєфи, скульптури святих. Скульптори вважали, що їх головна задача показати міць духу 

Велика кількість вітражів. Більш реалістична скульптура 

Пам’ятники архітектури 

Собор у Вормсі (Німеччина); церква Св. Віри у Франції. 


Собор у Реймсі (Франція, XIII ст.). Нотрдам де Парі 

2. Література 

Учитель. У середні віки вже існувала жанрова література. Великою популярністю користувалися героїчні епоси, рицарська та міська література. 

Учитель пропонує учням ознайомитися з фрагментами середньовічних літературних творів та визначити, до якого жанру їх можна віднести. 

Цей етап уроку доцільно провести у вигляді групової роботи. 

Текст 1. Із роману «Про лиса» 

Я Ізегріма обдурив, 
І став він ворогом моїм. 
В довіру втерся я йому, 
Та скоро так дружка свого 
До злої халепи призвів: 
Монахом я його зробив. 
І до того його схилив, 
Щоб зі зла у дзвони задзвонив. 
Підступний задум дав плоди: 
Піп з сотнею селян сюди 
Прибіг, давай кричати, та ревти 
Та бити - ледве встиг втекти... 
«Як я втомивсь! - сказав Баран. - 
Я далі йти вже не берусь. 
Назад я краще повернусь». 
Бернар сказав: «І я назад, 
Так мандрувати я не рад!» 
Ренар промовив: «Хоч така 
Важка дорога і тяжка, 
Той буде праведний святим, 
Який повік не піде в Рим. 
Хто у семи святих бував, 
Той гіршим, аніж був, ставав. 
Тому, як ви, додому повернусь, 
За чесні я діла візьмусь, 
Трудом правдивим буду жить 
І біднякам добро робить. 
Ходімо!.. Піде все на лад...» 
І втрьох вони пішли назад. 

Текст 2. З «Пісні про Роланда» (XII ст.) 

День миновал, вечерний час подходит, 
Но меч враги не вкладывают в ножны. 
Отважны те, кто рати свел для боя. 
Их ратный клич звучит, как прежде, грозно. 
«Пресьоз!» - кричит эмир арабский гордо, 
Карл: «Монжуа!» - в ответ бросает громко. 
По голосу один узнал другого. 
Сошлись они на середине поля. 
Тот и другой пускают в дело копья, 
Врагу удар наносят в щит узорный, 
Его пронзают под навершьем толстым, 
Распарывают на кольчугах полы, 
Но невредимы остаются оба. 
Полопались у них подпруги седел. 
С коней бойцы свалились наземь боком, 
Но на ноги вскочили тотчас ловко, 
Свои мечи булатные исторгли, 
Чтоб снова продолжать единоборство. 
Одна лишь смерть конец ему положит. 

Текст 3. Переказ роману про Тристана та Ізольду [2, С. 110] 

«Славний король Тристан вірою та правдою служив своєму дядькові, королю Корнуеллу Марку. Тристан вчинив безліч подвигів і зумів спочатку перемогти давніх ворогів Корнуелла - ірландців, а потім помирити обидві ворогуючі багато років сторони. Король Марк повелівав Тристану привезти йому ірландську принцесу, біляву Ізольду, про незрівнянну красу якої Тристан багато йому розповідав. Ірландці віддали Ізольду до Корнуелла, Тристан і Ізольда випадково випили разом приворотного зілля й спалахнули одне до одного нечуваною пристрастю. Проте Ізольда повінчалася з королем Марком, після чого почалося життя, болісне для всіх трьох. Пристрасть боролася у душах Тристана та Ізольди з почуттям обов’язку - вірної дружини та вірного васала. Король Марк мучився підозрами, але теж любив Ізольду і глибоко поважав доблесного лицаря - свого племінника. Після безлічі бід і поневірянь, відчайдушного божевілля та кровопролиття Тристан та Ізольда загинули. Їх поховали поряд. «І з могили Тристана піднявся прекрасний терновий кущ і, перекинувшись через каплицю, вріс у могилу Ізольди... Тричі наказував король зрізати цей кущ, але щоразу наступного дня він був таким же прекрасним, як і раніше». 

Запитання до текстів 

1) Як ви вважаєте, до яких літературних жанрів належать ці твори? Свою відповідь обґрунтуйте. 

2) Про кого розповідають ці літературні твори? 

3) Які зміни сталися в середньовічній літературі? 

Учитель, підбиваючи підсумок, говорить про те, що поступово в середні віки формується новий світогляд, у центрі якого стояла людина, а не Бог. Новий світогляд отримав назву «гуманізм». (Визначення заноситься в зошит.) Нова епоха - Відродження - була започаткована у містах Північної Італії. Її відзначав світський характер, гуманістичний світогляд, повернення до античної культурної спадщини. (Визначення заноситься в зошит.) 

3. Раннє Відродження 

Учитель надає слово учням, що підготували повідомлення. Під час розповіді необхідно використовувати ілюстрації або комп’ютерну презентацію. Водночас з їхньою розповіддю доцільно заповнити таблицю «Діячі раннього Відродження». 

Ім’я 

Роки життя 

Твори 

Внесок в мистецтво 

Данте Аліґ’єрі 

1265-1321 

«Божественна комедія» 

Твір написаний італійською мовою. Велика увага приділяється переживанням людини 

Джотто 

1266-1337 

Фрески на сюжети Євангелія та життя Франциска Ассизського 

Показана гідність людини 

Франческо Петрарка 

1304-1374 

«Книга пісень» 

Відродження античної традиції віршування 

Джованні Боккаччо 

1313-1375 

«Декамерон» 

Головна ідея твору: людина - господар своєї долі та земного світу 

Донателло 

1386-1466 

Статуя Давіда 

Відродження скульптурних традицій античності 

Сандро ­Боттічеллі 

1445-1510 

Картини «Весна», 
«Народження Венери» 

Натхненність живопису 

Брунеллескі 

1377-1446 

Купол собору Санта-Марія та будівля капели Падді у Флоренції 


Новаторське застосування досягнень античної архітектури, створення теорії перспективи 

ІV. Закріплення знань 

Запитання для бесіди 

1. Назвіть основні ознаки романського стилю в архітектурі. 

2. З чим, на вашу думку, пов’язана поява гуманізму? 

3. Чому в XIV ст. починається період, що отримав назву Відродження? 

4. Що нового з’являється в літературі, живописі, скульптурі? 

V. Оцінювання знань учнів 

V. Домашнє завдання 

1. Прочитати відповідні розділи підручника. 

2. Підготуватися до уроку узагальнення.


Схожі матеріали:
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: