Цілі уроку: продовжити формування поняття про клітини і тканини, ознайомити учнів з основними особливостями будови клітин і тканин тварин, дати класифікацію тканин тварин. Обладнання і матеріали:мікроскопи, мікропрепарати клітин і тканин тварин, таблиці «Будова клітини рослин», «Будова клітини тварин», «Тканини тварин». Базові поняття і терміни уроку: клітина, ядро, міжклітинна речовина, епітеліальна тканина, сполучна тканина, м’язова тканина, нервова тканина. Концепція уроку Повторити основні особливості будови клітин і тканин рослин. На основі цього продовжити формування поняття про клітини і тканини. Показати основні риси схожості (наявність ядра, мітохондрійцитоплазматичної мембрани) і відмінності (відсутність клітинної стінки іпластид) клітин рослин і тварин. Звернути увагу учнів на різницю міжклітинною стінкою і клітинною мембраною. Дати загальне уявлення про типи тканин тварин (епітеліальну, м’язову, сполучну і нервову). Показати риси схожості й відмінності в будові тканин рослин і тварин. На прикладі окремих тканин рослин і тварин показати, що подібність функцій, які вони виконують, призводить до появи схожих рис у будові. ХІД УРОКУ I. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності учнів Питання до учнів Які способи руху тварин ви знаєте? Які типи розмноження існують у тварин? Яку будову має клітина рослин? Які рослинні тканини вам відомі? II. Вивчення нового матеріалу Розповідь з елементами бесіди Особливості будови клітин тварин На відміну від клітин грибів і рослин, у клітинах тварин відсутні жорстка клітинна стінка і пластиди. Клітина тварин вкрита гнучкою клітинною мембраною і в більшості випадків може змінювати свою форму (рослини не можуть цього робити, бо їхня клітинна стінка занадто жорстка). Так само, як і в клітинах рослин, у клітинах тварин є ядро, мітохондрії та цитоплазматичні мембрани. Особливості будови тканин тварин У тварин розрізняють чотири основні типи тканин: епітеліальну, м’язову, сполучну і нервову. Епітеліальна тканина Ця тканина покриває тіло і вистилає його порожнини у вигляді шару, крім того, вона входить до складу більшості залоз. Нижній шар клітин епітеліальної тканини лежить на базальній мембрані (вона складається з переплетених волокон білка колагену). Сполучна тканина Тканина, яка виконує опорну, поживну і захисну функції, має добре розвинену міжклітинну речовину. М’язова тканина Тканина, яка забезпечує рухливі функції організму і складається зіскоротливих клітин або волокон, які з’єднані між собою з допомогоюсполучної тканини. Розрізняють два основні типи м’язової тканини — посмуговану і непосмуговану. Нервова тканина Тканина, яка складається з нейронів, що проводять нервові імпульси, іклітин, які забезпечують їхню життєдіяльність. Крім того, до її складу входять рецепторні клітини, що забезпечують роботу органів чуттів. III. Лабораторна робота № 1 «Вивчення особливостей тваринних клітин і тканин» Цілі: вивчити особливості будови тваринних клітин і тканин, у висновках зазначити, як особливості будови рослинних тканин пов’язані з функціями, які вони виконують. Обладнання та матеріали: мікроскоп, постійні препарати тканин тварин, плакати «Будова клітини тварин», «Будова клітини рослин», «Тканини тварин», інструктивна картка для виконання роботи, підручник. Хід роботи 1. Розглянути з допомогою мікроскопа клітини тварин, звернути увагу на їх відмінність від клітин рослин. 2. Розглянути з допомогою мікроскопа зразок епітеліальної тканини, звернути увагу на форму і розміщення окремих клітин і міжклітинної речовини. 3. Розглянути з допомогою мікроскопа зразок м’язової тканини, звернути увагу на форму і розміщення окремих клітин і міжклітинної речовини. 4. Розглянути з допомогою мікроскопа зразок сполучної тканини, звернути увагу на форму і розміщення окремих клітин і міжклітинної речовини. 5. Розглянути з допомогою мікроскопа зразок нервової тканини, звернути увагу на форму і розміщення окремих клітин і міжклітинної речовини. 6. Намалювати в зошиті схему будови тканин тварин і зробити відповідні позначення. 7. Зробити висновок і записати його в зошит. IV. Домашнє завдання Вивчити відповідний параграф підручника.
| |
Схожі матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |