Цілі уроку: розширити знання про класифікацію й номенклатуру неорганічних речовин на прикладі основ; розвивати вміння й навички складати формули неорганічних сполук за валентністю на прикладі основ, складати назви речовин за сучасною українською номенклатурою, розпізнавати класи неорганічних речовин. Тип уроку: поглиблення і розширення знань. Форми роботи: групова робота, робота з опорною схемою, демонстраційний експеримент. Обладнання: Періодична система хімічних елементів Д. І. Менделєєва, таблиця розчинності, зразки основ.
ХІД УРОКУ
І. Організація класу
ІІ. Перевірка домашнього завдання, актуалізація опорних знань Учні записують формули солей з назвами. Звернімося до схеми класифікації органічних речовин. У ній залишився ще один клас неорганічних сполук, з яким ми повинні познайо- митися на цьому уроці.
Демонстрація 6. Зразки основ KOH, NaOH, Ca(OH)2, Cu(OH)2(свіжоприготовлений), Al(OH)3
ІІІ. Засвоєння нових знань Назви основ складаються за такою схемою: Назва металу (валентність, якщо вона змінна) + слово «гідроксид». Назвемо основи, які є на вашому столі, за сучасною українською номенклатурою та наведемо тривіальні назви цих речовин. KOH - калій гідроксид (їдке калі) NaOH - натрій гідроксид (їдкий натр) Ca(OH)2 - кальцій гідроксид (гашене вапно) Cu(OH)2 – купрум (II) гідроксид Al (OH)3 - алюміній гідроксид Один зі способів класифікації основ ґрунтується на їхній узаємодії з водою. Серед наведених у вас основ не розчинними у воді є Cu(OH)2 і Al(OH)3. Основи поділяються на такі класи:
Познайомимося з таблицею розчинності. У ній літерою «н» позначено нерозчинні речовини, «р» — розчинні, «м» — малорозчинні речовини, у тому числі й основи, солі й кислоти.
IV. Закріплення вивченого матеріалу Робота в парах 1. З допомогою таблиці розчинності виберіть по два приклади нерозчинних солей і основ, складіть їх формули й дайте назви. Пари зачитують свої приклади, записують неповторювані формули на дошці, читають їх назви, виправляють помилки. 2. Для кожної з вибраних вами основ і солей розрахуйте кількість речовини в100 г. Ø Якою формулою необхідно скористатися для розрахунку? Оголошуємо результат через 5–7 хв. Ø Чому маса речовин була однакова, а кількість речовини різна? (Томущо вони мають різний склад і різну молярну масу) 3. Усно складіть і назвіть формули основ, якщо до їх складу входять: Na, Fe(III), Ba, Sn (IV), Rb, Zn. (Метали записані на дошці.)
V. Домашнє завдання Опрацювати відповідний параграф підручника, відповісти на запитання до нього, виконати вправи.
| |
Схожі матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |