ЦІЛІ УРОКУ: розглянути поняття амфотерності як здатності сполук проявляти двоїсті властивості: і кислот, і основ; розширити знання учнів про властивості основ і кислот на прикладі амфотерних сполук; формувати вміння й навички складання рівнянь хімічних реакцій на прикладі амфотерних основ. Тип уроку: поглиблення й систематизації знань. Форми роботи: розповідь учителя, демонстраційний експеримент, робота з опорною схемою. Обладнання: Періодична система хімічних елементів Д. І. Менделєєва, таблиця розчинності, хімічні реактиви.
ХІД УРОКУ
І. Організація класу
ІІ. Мотивація навчальної діяльності Ми знаємо, що кислоти й основи реагують між собою. Як називається така реакція? (Реакція нейтралізації) Демонстрація 8. Доказ амфотерності цинк гідроксиду Здійснимо таку реакцію з цинк гідроксидом. - Як одержати цей гідроксид з реактивів, наведених на дошці? ZnSO4, NaOH, HCl, CuSO4 ZnSO4+2NaOH= Zn(OH)2↓+Na2SO4 Zn(OH)2 - нерозчинна основа, желеподібний осад. Розділимо одержаний осад на дві пробірки. Який реактив слід додати, щоб провести реакцію нейтралізації? (Розчин хлоридної кислоти) Zn(OH)2+2HCl = ZnCl2+2H2O
А тепер у другу частину осаду доллємо розчин натрій гідроксиду. Ø Що спостерігаємо? (Осад розчинився) Ø Чому? Запишемо рівняння реакції: Висновок. Цинк гідроксид — амфотерна основа. Амфотерність — це здатність речовин проявляти властивості й кислот, і основ залежно від природи речовин, з якими вони взаємодіють. Наприклад, Zn(OH)2 під час узаємодії з кислотами проявляє властивості основ, а під час узаємодії з основами — властивості кислот. До таких основ також належать Al(OH)2, Be(OH)2, Cr(OH)3 та ін.
ІІІ. Закріплення вивченого матеріалу Керована практика Заповнимо опорну схему «Хімічні властивості основ».
Завдання 1 У трьох пробірках без етикеток містяться нерозчинні гідроксиди Цинку, Купруму й Магнію. Як дослідним шляхом розпізнати, в якій із пробірок міститься амфотерний гідроксид? Укажіть, яким зі способів може скористатися лаборант: а) за забарвленням виявити Cu(OH)2; б) до порцій гідроксидів долити кислоту, розчиняться всі гідроксиди; в) до порцій гідроксидів долити розчин лугу, розчиниться тільки амфотерний гідроксид; г) виділивши за забарвленням купрум (ІІ) гідроксид, до решти додати розчин лугу, розчиниться амфотерний гідроксид.
Завдання 2 Доведіть амфотерність Be(OH)2. Be(OH)2+ 2HCl = BeCl2+ 2H2O Be(OH)2+ 2NaOH→Na2BeO2+ 2H2O
Завдання 3 У лабораторії знаходяться набори реактивів різного складу. Укажіть, який із наборів речовин можна використати для одержання найбільшої кількості амфотерних гідроксидів: а) ZnCl2, ZnSO4, Al(NO3)3, КОН; б) NаОН, Mg(OH)2, КОН, CuCl2; в) AlCl3, CrCl3, FeCl3, NаОН; г) ZnCl2, MgCl2, BaSO4, КОН.
Завдання 4 На лотку після експерименту залишилися реактиви: Na2CO3, КОН, СаО, Pb(OH)2, Сu, BaCl2, Cu(OH)2, NаCl, Al(OH)3, H2O, SO2. Виберіть із перелічених речовин ті, які можна нейтралізувати сульфатноюкислотою. Запишіть рівняння можливих реакцій, назвіть солі.
Завдання 5 Лаборант злив розчини калій гідроксиду й сульфатної кислоти, що містятьКОН і H2SO4 однаковою кількістю речовини — 1 моль. Визначте реакцію середовища одержаного розчину. Якого забарвлення набуде лакмус у розчині, що утворився?
IV. Домашнє завдання Опрацювати відповідний параграф підручника, відповісти на запитання. Творче завдання. Підготувати повідомлення про використання амфотерних основ.
| |
Схожі матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |