Розрахунки за хімічними формулами

Цілі уроку: систематизувати знання про кількість речовини, молярну масу, молярний об’єм; удосконалювати навички обчислень за хімічними формулами; підготувати учнів до тематичного оцінювання з теми «Кількість речовини. Розрахунки за хімічними формулами».

Тип уроку: узагальнення й систематизації знань.

Форми роботи: групова, індивідуальна.

Обладнання: Періодична система хімічних елементів Д. І. Менделєєва, картки із завданнями.

 

ХІД УРОКУ

 

І. Організація класу

 

ІІ. Перевірка домашнього завдання

1. Два-три учні пропонують складені вдома задачі на обчислення відносної густини газоподібних речовин.

2. На дошці виписуємо формули зв’язку:

  • кількості речовини й маси:  ;
  • кількості речовини й числа частинок:  ;
  • кількості речовини й об’єму газів:  ;
  • попарно взяті кількості речовини реагентів і продуктів реакції:  , де k1 і k2 - коефіцієнти в рівнянні реакції;
  • об’ємів газоподібних речовин — реагентів і продуктів реакції: 

 

ІІІ. Узагальнення й систематизація вивченого матеріалу

Групова робота

1. Учні об’єднуються в групи, одержують завдання на аркуші формату А3, виконують відповідні розрахунки, заповнюють вільні клітинки в таблиці. Потім по колу обмінюються аркушами, червоним чорнилом виправляють помилки й вивішують аркуші на дошці. Після цього по черзі коментують допущені помилки. Учитель узагальнює відповіді (10–15 хв).

 

Варіант І

 

NaCl

CO2

H2SO4

m, г

58,5

 

 

M, г/моль

 

 

 

ν, моль

 

 

2

N, частинок

 

 

 

V, л

 

11,2

 

 

Варіант ІІ

 

SO2

Al(OH)3

CuО

m, г

 

 

16

M, г/моль

 

 

 

ν, моль

 

 

 

N, частинок

 

12,04·1023

 

V, л

44,8

 

 

 

Варіант ІІІ

 

CaCO3

CO

HCl

m, г

150

 

 

M, г/моль

 

 

 

ν, моль

 

 

 

N, частинок

 

 

9,03·1023

V, л

 

56

 

Варіант IV

 

AlCl3

N2

H2CO3

m, г

26,7

 

 

M, г/моль

 

 

 

ν, моль

 

 

 

N, частинок

 

 

3

V, л

 

33,6

 

2. Кожна група одержує завдання (5 хв)

Обчисліть об’єм вуглекислого газу, що утвориться в результаті згоряння природного газу, який містить метан об’ємом:

група 1 — 5 л; група 2 — 3 л;

група 3 — 7 л; група 4 — 10 л.

Який об’єм кисню з повітря при цьому витрачається?

Записуємо на дошці рівняння реакції й під рівнянням виписуємо відповіді всіх груп.

CH4+2O2=CO2+2H2O        

Варіант І

5 л

10 л

5 л

Варіант ІІ

3 л

6 л

3 л

Варіант ІІІ

7 л

14 л

7 л

Варіант IV

10 л

20 л

10 л

3. Яка кількість речовини кисню знадобиться для повного згоряння речовини Х кількістю речовини 0,5 моль?

Х: група 1 — Al; група 2 — Р; група 3 — Mg; група 4 — Li.

Кожна група наводить рівняння реакції, складає пропорцію й записує відповідь. Потім групи по колу обмінюються розв’язаннями, перевіряють, виправляють, коментують.

 

Учитель узагальнює відповіді.

 

IV. Підбиття підсумків уроку. Рефлексія

Ще раз звертаємо увагу на виписані на дошці формули.

  • Де на уроці ми використали ці формули?
  • Яка група швидше й правильніше виконувала завдання?
  • Які помилки допускалися в процесі виконання завдань?

 

V. Домашнє завдання

Повторити матеріал теми, підготуватися до тематичного оцінювання.


Схожі матеріали:
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: