Лабораторна робота № 9 «Дослідження явища електролізу»
Мета: сформувати експериментальні навички учнів, виховувати акуратність під час проведення експериментів, розвивати логічне мислення та вміння робити висновки з експерименту.
Тип уроку: урок формування практичних навичок.
Обладнання та наочність: обладнання лабораторної роботи, зошит з друкованою основою для виконання лабораторних робіт.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний етап
ІІ. Перевірка домашнього завдання
ІІІ. Виконання лабораторної роботи
Правила з техніки безпеки для учнів у кабінеті фізики:
Лабораторне обладнання розміщуйте на своєму робочому місці акуратно, щоб запобігти падінню приладів або їх перекиданню.
Чітко дотримуйтеся порядку виконання лабораторної роботи та правил техніки безпеки.
Будьте уважні й дисципліновані, точно виконуйте вказівки вчителя.
Не залишайте робоче місце без дозволу вчителя.
Не починайте роботу без дозволу вчителя.
При проведенні дослідів не допускайте граничних навантажень вимірювальних приладів.
Стежте за справністю кріплень використовуваного обладнання, користуйтеся тільки справними приладами й обладнанням.
Після завершення лабораторної роботи ретельно приберіть своє робоче місце.
Із класу виходьте тільки з дозволу вчителя.
При отриманні травми або поганому самопочутті повідомте про це вчителя.
Пропонується дослідити виконання закону Фарадея для електролізу.
Порядок дій учня:
За допомогою терезів знайдіть масу катода m1.
Зберіть електричне коло за схемою:
Зверніть увагу на те, що електрод, масу якого ви виміряли, є катодом та підключається до «–» джерела струму.
Опустіть електроди у ванну з розчином CuSO4, замкніть коло та одночасно запустіть секундомір. Протягом експерименту підтримуйте силу струму незмінною.
За 15 хвилин припиніть дослід, висушіть катод фільтрувальним папером та виміряйте його масу m2.
Обчисліть масу міді m, яка виділилася на електроді. Обчисліть електричний заряд, який пройшов через електроліт.
Знову опустіть електрод у ванну, замкніть ключ та включіть секундомір.
Повторіть вимірювання маси ще 4 рази через кожні 5 хвилин, обчислюючи кожного разу масу міді та електричний заряд.
Результати вимірювань та обчислень занесіть у таблицю:
Побудуйте графік залежності маси міді, яка виділилася на катоді, від заряду m(q).
Знайдіть на графіку середню точку, запишіть значення mсер и qсер. Обчисліть середнє значення електрохімічного еквіваленту міді за формулою Знайдіть табличне значення kтабл.
Порівняйте kвим та kтабл. Поясніть можливу певну відмінність значень.
Обчисліть абсолютну та відносну похибки експерименту за формулами:Побудуйте графік залежності маси міді від часу протікання електричного струму m(t).
IV. Підбиття підсумків уроку
V. Домашнє завдання
Завдання за підручником. Повторити § 19–20.
Завдання за задачником. Розв’язати № 11.40, 11.46.
Додаткове завдання. Електричну лампу включили послідовно з електролітичною ванною, наповненою слабким розчином NaCl. Дослідіть експериментально, як буде змінюватися яскравість горіння лампи, якщо збільшувати концентрацію розчину.