Мета: охарактеризувати морський та річковий транспорт, повітряний та трубопровідний, їхню роль у перевезенні вантажів; дати поняття «каботаж», «порт»; визначити географію цих видів транспорту, значення повітряного, водного та трубопровідного транспорту в міждержавних перевезеннях; навчити показувати на карті найважливіші порти, трубопроводи, читати картосхеми; виховувати просторове та економічне мислення, творчість, зосередженість. Тип уроку: комбінований. Структура уроку І. Перевірка домашнього завдання II. Мотивація навчальної діяльності III. Вивчення нового матеріалу IV. Первинна перевірка засвоєних знань V. Закріплення знань VI. Домашнє завдання Матеріали до етапів уроку І. Перевірка домашнього завдання II. Мотивація навчальної діяльності Україна — найбільший у світі транзитор природного газу. Які переваги такого становища? Які недоліки? Прокоментуйте «газову війну» з Росією на початку 2009 р. Зробіть висновок про значення трубопровідного транспорту для України. III. Вивчення нового матеріалу За текстом підручника («Географія водного, повітряного та трубопровідного транспорту»). IV. Первинна перевірка засвоєних знань Завдання 115. Географічне аудіювання Складіть питання до тексту. Трубопровідний транспорт Розвиток і безперебійна робота всіх галузей економіки країни залежать від своєчасного та якісного постачання нафти, нафтопродуктів і газу. Ці продукти переміщаються усіма можливими видами транспорту, але найвигіднішим за техніко-економічними показниками (собівартість перевезення, капітальні вкладення, витрати металу, пального й інших матеріалів, швидкість доставки) є трубопровідний транспорт, який з’єднує місця видобування і переробки нафти, газу зі споживачами і через це одержав найкращий розвиток. Трубопровідний транспорт відрізняється найменшою собівартістю і використовується для перекачування нафти, нафтопродуктів, газу, а також деяких хімічних продуктів (зокрема, аміаку). Він є одним з найефективніших, бо, порівняно із залізничним і автомобільним транспортом, доставка нафти ним у три рази дешевша. Перевагами цього виду транспорту є і можливість функціонування протягом усього року, висока продуктивність праці, відносно мала кількість обслуговуючого персоналу, мінімальні втрати під час транспортування, можливість прокладання трубопроводів за найкоротшою відстанню незалежно від рельєфу, безперервність процесу транспортування, а також його екологічна чистота. Трубопровідний транспорт в Україні є одним з найрозвинутіших і складається з двох частин — газопроводу та нафтопроводу. За обсягом транзиту трубопровідний транспорт займає перше місце. Системами магістральних газопроводів, які перебувають у користуванні НАК «Нафтогаз України», російський природний газ надходить до країн Західної, Центральної та Східної Європи. Ці системи технологічно зв’язані з аналогічними магістральними газопроводами Росії, Білорусі, Молдови, Румунії, Угорщини, Словаччини та Польщі, а через них — із газопроводами всієї Європи. Пропускна спроможність вітчизняної газотранспортної системи на вході становить 290 млрд м3, а на виході (до країн Західної, Центральної та Східної Європи, а також до Молдови і на південь Росії) — майже 170 млрд м3 на рік. Газопровідний транспорт є не лише найбільш ефективним, а й фактично єдиним видом транспорту в Україні для транспортування газу. Загальна протяжність магістральних газопроводів України сягає 38 тис. км. Основу становлять магістральні газопроводи, збудовані в 50–60-х рр. XX ст. для експорту газу з України: Дашава —Київ — Москва, Шебелинка — Брянськ, Шебелинка — Острогожськ — Москва, Дашава — Мінськ — Вільнюс — Рига. Три перших газопроводи нині використовуються для поставок в Україну газу з Росії та Туркменістану. Для газифікації країни було збудовано такі газопроводи: Дашава — Дрогобич, Дашава — Стрий, Дашава — Долина — Львів, Шебелинка — Харків, Шебелинка — Дніпропетровськ — Кривий Ріг — Одеса — Кишинів, Шебелинка — Київ — Красилів — західні райони України. З Прикарпаття йдуть газопроводи до Польщі, Словаччини, Чехії. Через територію України прокладено магістральні газопроводи з Оренбурґа, Західного Сибіру, якими Росія експортує газ до Західної Європи. Нове будівництво та реконструкція газопроводів і компресорних станцій дозволять підвищити потужність і надійність діючої транзитної системи газопроводів, забезпечити перспективні потреби нашої країни в транзитних поставках газу до 2010 р. і на майбутнє. Нафтопровідний транспорт України включає в себе 12 основних магістральних нафтопроводів загальною протяжністю понад 3,0 тис. км. Діаметр труб — 720 мм. Нафтопровідна мережа представлена трансєвропейським нафтопроводом «Дружба», протяжність якого в межах України — 680 км. По ньому нафта з Росії через територію України поставляється до країн Центральної Європи (Словаччина й Угорщина). Ці нафтопроводи доставляють нафту на Лисичанський, Кременчуцький, Херсонський і Одеський нафтопереробні заводи. Завдання 116. Використовуючи карти атласу, дайте характеристику транспортного вузла Одеси за планом: 1. Географічне положення. 2. Однорідний або комплексний транспортний вузол. 3. Характеристика видів транспорту: а) які залізниці й автомагістралі беруть початок у цьому вузлі; б) особливості морського порту (види вантажів, об’єми оброблюваних вантажів та ін.); в) як називається аеропорт міста; г) які трубопровідні шляхи підходять до Одеси. 4. Значення Одеського транспортного вузла. Примітка. Вузли однорідні, якщо в них сходиться не менше трьох ліній одного виду транспорту; комплексні — поєднанняліній різних видів транспорту з пересадкою пасажирів і перевалкою вантажів. Одеса — великий транспортний вузол. Тут знаходиться Чорноморське морське пароплавство, торговий морський порт, міжнародний аеропорт. Одеса — головний вузол Одеської залізниці, вузол автомобільних доріг. V. Закріплення знань Завдання 117. Дайте визначення транспортного вузла. Визначте за фрагментами картосхем транспортні вузли України. Складіть схему транспортного вузла свого міста (або обласного центру). 33-1 VI. Домашнє завдання Читати відповідний матеріал підручника.
| |
Схожі матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |