Усний вибірковий переказ тексту художнього стилю

Мета: удосконалити знання дев’ятикласників про особливості вибіркового переказу тексту художнього стилю; формувати вміння виділяти в тексті художнього стилю потрібну інформацію та відтворювати її відповідно до стильових вимог висловлювання, добираючи потрібні мовні одиниці; розвивати вміння усно будувати власне висловлювання відповідно до комунікативного завдання.

Тип уроку: урок розвитку комунікативних умінь.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Ознайомлення учнів з темою, метою й завданнями уроку

ІІІ. Колективна робота з текстом

Сприймання тексту на слух і робота над його структурою

Прослухати текст. Визначити тип і стиль мовлення. Довести, що висловлювання належить до художнього стилю. Виділити у висловлюванні ключові слова, що розкривають його тему.

Весна. Жваві ластівки метушливо й весело клопочуться коло свого гнізда. В одчинене вікно доносяться в хату з палісадника пахощі від бузкового цвіту. В кімнаті, прикрашеній кретоном і обставленій м’якими будуарними меблями з явною претензією на кокетування, не дивлячись на ясне сонячне сяйво, горить перед овальним люстром на столі лампа. На кріслі сидить перед нею молода, струнка панночка, русява, з кирпатеньким носиком і трошки примруженими короткозорими очицями, що виблискували часом задерикуватим вогником. Панянка нагріває на лампі металеві частини ручки до писання і на ній закручує спереду кучері. За спиною в неї стоїть із кофточкою в руках дівчина років тринадцятьох, що, видко, вчасно прибула з села. Випнуті від худорлявості лопатки не дозволяють дати їй цих років, її каштанове волосся, що, вигорівши на сонці, змінило яскравість свого кольору, причесане гладенько і заплетене в одну тоненьку кіску з червоним кісником; на блідому, трохи вилицюватому, але з правильними рисами личку тремтить вираз полохливості й переляку.

Коло вікна на канапці напівлежить зовсім уже одягнена до виходу, доволі повна чорнява панна, трохи старша за русяву панянку і, видко по схожості, сестра її. Вона нетерпляче б’є парасолькою по черевиках і нарешті не витримує:

— Та цьому кінця немає! Сиди й чекай! Чому ти не купиш завивалок? Не надокучить хіба морочитись із цими ручками: чадить завжди?.. Навіть відчинене вікно не допомагає!

— А ти вийди, хто тебе тримає? — огризнулася білявенька.— Ой! Ось тільки через тебе обпекла пучку!.. Купи! Стану я на дурниці викидати гроші...

— Дивно,— усміхнулася недбало чорнява,— з одного боку стільки претензій щодо вбрання і всіляких нісенітничок, а з другого — скупість на шага...

— Справа йде не про нісенітнички, а про витонченість та порядність,— підкреслила білявенька,— що про них ваша милість і тями не має; адже ж вам байдуже вийти на вулицю і в подраних рукавичках, і в невичищеній кофточці, і з кучмою, що стирчить з пом’ятого капелюха... Адже ж ви з лінощів не подбаєте про себе, так що іноді сором іти поруч...

— І не ходи! — відповіла байдуже чорнява.— Хто тебе прохає? А я не стану на цю порядність витрачати половину життя...

— А звісно, на романи з цигарочкою приємніше витрачати час?

— Атож, значно приємніше: менші принаймні витрати на жовч...

— Подумаєш, яка добротлива! — заперечувала ущипливо русява й роздратованим рухом шпурляла шпильки, прищіпки й папільотки.— Чорти прокляті! Ніяк не тримаються... стирчать... Де це довгі шпильки? Завжди закинуть... Це ти їх, Наталю, береш, щоб напихати в гільзи тютюну (М. Старицький, 384 сл.).

Бесіда за змістом тексту

Визначити, про що розповідається в тексті. З’ясувати тему й основну думку висловлювання.
Дібрати заголовок. Визначити, що він виражає.
Назвати учасників мовленнєвої ситуації, описаної в тексті. Указати на те, від чийого імені йдеться розповідь.
Виділити в тексті частини, що належать до різних типів мовлення (розповіді й опису).
Визначити мікротеми. Поділити висловлювання на частини. Скласти план тексту.

Мовностилістичний аналіз висловлювання

Описати весну. (Весна. Жваві ластівки метушливо й весело клопочуться коло свого гнізда. В одчинене вікно доносяться в хату з палісадника пахощі від бузового цвіту).
Схарактеризувати героїнь, описуючи портрети їх.
З якою метою автор увів у висловлювання діалогічну форму мовлення?

Лексико-стилістична робота

Схарактеризувати лексику тексту: визначити художні засоби (епітети, метафори, порівняння), які використовує автор. Пояснити значення добору цих засобів для створення портретів героїнь.
Пояснити значення слів: завивало (предмет жіночого вбрання, яким обмотують голову; чалма), кісник (стрічка для вплітання в косу); папільотки(шматочок паперу, тканини і т. ін., який використовують для домашньої холодної завивки волосся).
Виділити епітети й пояснити, в чому полягає їх образність.

Повторне слухання тексту, під час якого учні уточнюють, чи правильно вони запам’ятали послідовність розповіді про героїнь, відзначають виражальні прийоми, використані автором при описі портретів їх.

ІV. Усний вибірковий переказ тексту художнього стилю відповідно до комунікативного завдання (опис героїнь)

V. Домашнє завдання

Оформити письмовий вибірковий переказ художнього тексту, опрацьованого на уроці, докладно зупинившись на описі весни.


Схожі матеріали:
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: