Переставна властивість дії множення. Розв'язування нерівностей
Мета: з'ясувати значення переставної властивості дії множення для виконання обчислень; розв'язуванням нерівностей зі змінною способом добору; опрацювати складену задачу що містить знаходження невідомого компонента, розвивати логічне мислення, виховувати працелюбність.
Обладнання: індивідуальні картки, малюнки овочів та фруктів, макет ялинки, картки для групової роботи, геометричні фігури для системи само оцінювання, таблиці опори для визначення очікувань, підручник «Математика» 3 клас М.В.Богданович.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Треба всім нам привітатись:
- Добрий день!
Дружно, весело сказати:
- Добрий день!
Вліво – вправо повернемось,
Туди - сюди усміхнемось:
- Добрий, добрий, добрий день !
- Сьогодні у нас незвичайний урок. А незвичайний він тим, що у нас на уроці сьогодні гості. Поверніться до гостей, посміхніться, привітайтеся і почнемо наш урок.
- Не урок ми сьогодні візьмемо: У – увагу
Р – розум
О – охайність
К - кмітливість
ІІ. Контроль і закріплення знань учнів
Оголошення теми уроку: (на дошці записана тема)
- Яка зараз пора року? (Зима) - Яке улюблене зимове свято чекають всі люди? (Новий рік).
- Сьогодні на уроці ми будемо розглядати переставну властивість дії множення, розв'язувати нерівності і задачі, готуватися до зустрічі Нового року, а також прикрасимо новорічну ялинку. (На дошці ялинка)
- То ж які ваші очікування від уроку?
(Діти відповідають)
- На уроці я біду…..
- Моя мета досягти….
- У нас є багато іграшок для ялинки. Ми будемо брати по одній і прикрашатимемо ялинку ними. ( На іграшках записані етапи уроку)
Перша іграшка
1. Перевірка домашнього завдання
Діти зачитують виконане завдання №448, №449
Друга іграшка
2. Каліграфічна хвилинка.
9 9 9 9
Встановити закономірність і продовжити ряд чисел
99 88 999 888
Записати всі добутки таблиці множення на 9
9, 18, 27, 36, 45, 54, 63, 72, 81.
- Після виконання роботи оцініть самі себе геометричною фігурою на полях зошита.
Якщо завдання виконала дитина правильно –
малюють на полях трикутник
Якщо завдання виконано правильно, але були
невеликі труднощі – малюють квадрат
Якщо завдання було важко виконати –
малюють круг
Третя іграшка
3. Усні обчислення.
1) Робота з індивідуальними картками (диференційовано).
середній рівень
25 : Х = 5 Х * 5 = 25
1 год – 2 хв = 1 доба + 2 год =
достатній рівень
48 : Х = 8 54 : Х = 9 Х х 9 = 81
1 м – 40 см = 1 м – 4 дм = 1 доба – 3 год=
високий рівень
Задача. Мама купила 36 кг капусти. Четверту частину
вона витратила на салат, а решту засолила у 3
каструлі. Скільки кілограмів капусти в кожній каструлі?
Рівняння Х – 12 = 16 : 4 100 – 18 + 72 : … = 90
2) Робота біля дошки учня.
9 х 5 + 46 = а : 4 + 12 , якщо а = 16.
54 – 42 : 7 =
89 – Х = 13 =
3) Робота за таблицями для повторення таблиці множення і ділення.
8 х 3 : 6 = 45 : 9 х 8 = 18 + 36 : 9 =
9 х 4 : 6 = 63 : 9 х 8 = 81 – 27 : 9 =
3 х 4 : 6 = 54 : 9 х 8 = 39 + 36 : 9 =
4) Гра «Приготуй салат»
- До Нового року мама готує святковий стіл. Давайте їй допоможемо. На малюнку овочі та фрукти. Біля них – приклади. Учні повинні розкласти їх на дві тарілки: салат овочевий і салат фруктовий. Беручи малюнок, учень повинен розв'язати приклади.
Груша суниця морква вишня помідор
4 х 9 6 х 8 72 : 8 9 : 3 63 : 7
5) Робота з картками чисел. Учитель показує учням частку двох чисел з таблиці ділення на 9, учні повинні назвати відповідні два числа, частку яких показує вчитель. 63 ----- (7 і 9) 45 ----(9 і 5)
6) Фронтальне опитування.
• Місткість бочки 72 л, а відра – у 9 разів менше. Яка місткість відра?
• Вартість 9 мисок 45 грн. скільки коштує 1 миска?
• Знайди третину від числа 30?
• Знайдіть половину від числа 18?
• Знайдіть чверть числа 28?
• Знайдіть дев'яту частину числа 81?
7) Задачі – жарти.
• Брат з'їв 4 сливи, а сестра 2 сливи. Скільки слив з'їла їхня бабуся?
• На груші росло 50 груш., а на вербі – на 15 менше. скільки груш росло на вербі?
• Сестра старша за брата на 6 років. На скільки років вона буде старша за брата через 5 років?
Четверта іграшка
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
1. Переставна властивість множення. Вчитель записує на дошці 2 вирази:
3 х 4 х 2 =
4 х 2 х 3 =
Обчисліть результати.
Бесіда. – Порівняйте обидва вирази. Що у них спільного? (Множники, відповідь.)
- Чим вони різняться? (Порядком множників)
- Який можна зробити висновок? (Від перестановки множників добуток не змінюється)
2. Робота в парах. Робота з правилом с.67 №451.
3. Робота з прикладами № 452. І стовпчик колективно
ІІ – ІІІ самостійно
П'ята іграшка
4. Робота з нерівностями. №453(1) – усно
№453 (2) – колективно
Шоста іграшка
5. Фізкультхвилинка
Сьома іграшка
ІV. Розвиток математичних знань
1. Задача 454.
Вчитель разом з учнями заповнює таблицю на дошці
1) 20 – 11 = 9 (п.) – витратив на трикутники;
2) 9 : 3 = 3 (т.) 20 – 9 : 3 =3 (т.)
2. Робота в групах (диференційовано). Діти об'єднуються в групи за кольором сніжинок (зелена – високий рівень, жовта – достатній, червона – середній)
І група (середній рівень)
У дівчинки було 30 цукерок. 12 цукерок вона віддала подрузі, а решту розклала на 3 тарілки. Скільки цукерок на одній тарілці?
ІІ група (достатній рівень)
У Іванка було 5 марок. А у Сергійка у 6 разів більше. А у Антона на 12 менше, ніж у Іванка і Сергійка разом. Скільки було марок у Антона?
Склади вираз до задачі.
ІІІ група (високий рівень)
Склади задачу за виразом. 12 : 3 + 18 : 6 =
3. Завдання з логічним навантаженням.
Із трьох звірів один не колючий, другий не їсть меду, а третій не хитрий і не боїться бджіл. Назвіть кожного із звірів. (Ведмідь, лисичка, їжак)
V. Підсумок уроку.
- Що робили? Як робили? Для чого?
- З яким правилом ознайомились? Наведіть приклади.
- Де в житті вам знадобляться ваші знання?
Оцініть себе протягом уроку і прикрасьте нашу ялинку.(Діти прикріплюють фігури на дошці).
Чи здійснилися ваші очікування?
VІ. Домашнє завдання Середній рівень № 457
Достатній рівень № 456 скласти вираз
Високий рівень №455.