Мета: Продовжувати формувати поняття про охорону природи в Україні; формувати навички самостійної ро- боти з підручником. Розвивати творче, логічне мислення учнів, увагу, уяву, зв’язне мовлення. Виховувати любов та бережливе ставлення до природи, пізнавальний інтерес учнів. Обладнання: таблиці, ілюстрації із зображенням рос- лин і тварин, малюнки рослин і тварин, занесених у Червону книгу України, конверти з творчим завданням, плакат - кросворд. Девіз: Буду я природі вірним другом.
Хід уроку I. Оголошення теми уроку: - Діти, сьогодні у нас на уроці присутні гості. Поверні- ться до них, усміхніться, привітайтеся з ними щиро й сердечно. А тепер поверніться один до одного і посміх- ніться друзям. І з таким гарним настроєм розпочинаємо нашу роботу. - А про що ми будемо говорити на уроці дізнаємося, коли відгадаємо ключове слово ось цього кросворду.
1. Сидить баба серед літа в 100 сорочок одіта. (Капуста) 2. Біла латка, чорна латка по дереву скаче. (Сорока) 3. У вінку зеленолистім, у червоному намисті, видивля-ється у воду на свою чарівну вроду. ( Калина)
4. По дворах стрибає, крихти збирає, Ростом він маленький, сірий, чепурненький. Справжній молодець. Хто він? (Горобець) 5. Що воно за дивна птиця? Світла денного боїться... Дзьоб крючком, великі очі І не спиться їй щоночі. (Сова) 6. Влітку наїдається, а взимку відсипається. (Ведмідь) 7. Хто це сплів акуратні сіті На густих, зелених вітах? Кажуть, майстер той без рук - Звичайнісінький ... (Павук) Природа ... Це слово сповнене глибокого, хвилюючого змісту. Перед кожним із нас постає неосяжний різно- манітний світ тварин і рослин, чарівні краєвиди, чисті озера, дрімучі ліси та високі гори. Зачаровує солов’їна пісня, вабить голубінь ріки, зворушує шепіт пшениці. Природа не жаліє нічого для людей, даючи їм свої щед- рі дари. А чи завжди ми з вами жаліємо природу? Всі ми - діти природи, та не всі однаково добре стави- мося до неї. Тому природа потребує постійної уваги і турботи. Не вперше за роки навчання ми говорили про природу і про те як, як її потрібно охороняти. І сьогод- ні на уроці ми будемо вчитися оберігати природу, охо- роняти її багатства.
II. Опрацювання нового матеріалу.
1. Розгляд книги скарг природи. До нас в клас потрапила дуже незвична книга - це книга скарг природи. З кожного куточка її до нас долітає такий сигнал. Хто знає, що це за сигнал? Сама природа подає нам сигнал SOS - це сигнал, який подається з кораблів, які тонуть і просять про допомогу. Тепер прохання про допомогу все частіше звучить в природі.
Сигнал SOS подає повітря. В мене потрапляють шкідливі речовини від роботи транспортних засобів, особливо автомобілів, роботи фабрик та заводів; дим від спалювання сміття, тютюно- вий дим.
- Що ми можемо зробити, щоб зберегти повітря чистим? Сигнал SOS подає вода.
Мої водойми потерпають від забруднення отруйни- ми речовинами, побутовими відходами. В мої води пот- рапляє бензин і нафта після аварій танкерів, велика кількість різного сміття.
- Якої допомоги від нас чекає вода?
SOS - чути від землі.
На моїй поверхні величезні ями залишаються після видобування корисних копалин. Мені шкодять яри та балки. З водою потрапляють отруйні речовини. На по- верхні накопичується велика кількість сміття.
- Як ми можемо допомогти землі?
Рослини і тварини промовляють - SOS.
Вирубуються великі ділянки лісів заради деревини - знищуються домівки тварин. Знищують тварин під час полювання.
- Чим ми можемо зарадити рослинам і тваринам?
2. Повідомлення вчителя
- А ще непоправної шкоди природі завдають екологіч- ні катастрофи та аварії. Трагедією в житті українського народу стала аварія на Чорнобильській атомній станції, внаслідок якої забруднилося навколишнє середовище, а це негативно позначилось на флорі і фауні нашої краї- ни.
3. Чому потрібно берегти природу нам допоможуть розібратися екологічні знаки. (Робота в групах).
4. Піклування держави про природу.
Держава постійно проявляє турботу про нашу при- роду. В Конституції України є стаття 16 , в якій гово-риться ..... Щоб якось покращити ситуацію, держава прийняла ряд законів і програм, спрямованих на охорону і збере- ження природи. Серед них Закон „ Про охорону навко- лишнього природного середовища” прийнятий в 1992 році. А ще для збереження рідкісних видів рослин і тва- рин створено спеціальну „Червону книгу” в 1976 році. Назва книги „ Червона”, бо вона подібна до червоного сигналу світлофора - він має будити в людей тривогу за долю природи. Це жива постійно оновлювана книга: види, яким перестала загрожувати небезпека зникнен-ня, переносяться на зелені сторінки у свою чергу на чер- воні заносяться зникаючі види.
5. Дослідницька практична самостійна робота груп (роз- повідь про тварин та рослин з Червоної книги).
- На сторінки книги занесено 923 види зникаючих рослин і тварин.
Фізкультхвилинка - Якщо ти не нариваєш в лісі великих букетів квітів, сплесни у долоні над головою ( три рази). - Якщо ти ніколи не залишаєш сміття після відпочинку на природі, тупни ногою. - Якщо ти не ламаєш гілочок дерев та кущів, присядь. - Якщо ти взимку підгодовуєш птахів, помахай руками, як крилами. - Якщо ти посадив хоч одне деревце, нахились вперед. - Якщо ти переконаний, що треба кожній людині піклу- ватись про природу, простягни руки своїм сусідам і візьми їх за руки.
Давайте ось так, як ви дружно взялись за руки, ми буде- мо єдині у прагненні вчитися зберігати нашу природу - матінку.
6. Робота з підручником.
61. Актуалізація знань учнів.
- Що, крім Червоної книги, створено, щоб зберегти при- роду країни? - Який заповідник створено, щоб зберегти природу зони мішаних лісів? (Поліський) - Який заповідник створено, щоб зберегти природу сте- пової зони? (Асканія-Нова). - Який заповідник створено, щоб зберегти природу пів- денного берега Криму? (Карадазький, мис Мартьян). - Який заповідник створено, щоб зберегти природу Кар- пат? (Карпатський і Горгани). - Який заповідник створено, щоб зберегти природу Кримських гір? (Кримський, Ялтинський).
62. Самостійне опрацювання.
Що ще створено для охорони природи в Україні ви діз - наєтесь самостійно з підручника. Текст в підручнику, який ми повинні опрацювати, складається з двох частин. Першу частину ми обговорили не читаючи самого текс - ту, а вдома ви прочитаєте і проаналізуєте, чи все ми роз- глянули на уроці. А зараз ви опрацюєте другу частину тексту, тільки перед цим звернемо увагу на таблицю, де записані слова з цього тексту, значення яких можливо буде для вас незрозумілими.
Ландшафт Ботаніка Зоологія Геологія Гідрологія
63. Обговорення прочитаного.
Відповідно до цього вони по-різному називаються.
64. Робота в групах.
Що охороняється в якому заказнику ви обговорите в групах.
Не може екологічна міліція прослідкувати за кожною людиною та її поведінкою в природі. Потрібно пам’я - тати, що охорона й поліпшення довкілля в нашій краї-ні і на всій планеті залежить від кожної людини - від її бажання та певних зусиль зберегти красу і неповтор- ність природи. І спільними зусиллями держави і кожно го з нас ми збережемо природу для майбутніх поколінь.
7.Робота в групах. Ось конверт туди заглянемо і завдання відгадаємо.
1 група З окремих слів скласти речення: 1. красою, нас, захоплює, Природа, своєю. 2. природу, Хто, той, шкодить, сам, не жаліє, собі. 3. другом, природі, я, вірним, Буду.
2 група Поділити на окремі слова. Природаодномуматиаіншомумачуха. Охоронятиприродузначитьохоронятибатьківщину. Природузнищитилегкоавідновитиважко.
3 група
З’єднати початок та продовження речень.
Охороняти природу / то буде вона тобі на службі.
Природа одному мати / значить охороняти Батьківщину.
З природою живи у дружбі / а іншому мачуха.
4 група
Доповнити речення словами з довідки.
Дим фабрик, заводів, шахт забруднює _____________. Стічні води отруюють ______________. Через те, що стає менше лісів, через забруднення повітря, води, ґрунту зникають _______________ і ________________. Це може призвести до їх _________________. Тому природа потребує _________________.
Слова для довідок: рослини, тварини, охорони, вими-рання, повітря, ґрунти.
5 група
Поділити на окремі слова і прочитати вірш.
Природаріднанашавтіха, Тожхайвонанезнаєлиха. Мивсігосподаріприроди, Тожбережімоїївроду.
ІІІ. Підсумок уроку
- Про що ми говорили на сьогоднішньому уроці? А тепер прочитайте девіз, під яким ми повинні були провести наш урок і скажіть: - Чи слідували ми на уроці цьому девізу? - Якщо ви вважаєте що так, то доведіть.
Нам випало щастя жити серед чудової природи. Во- на від нас чекає допомоги. Щоденно просить лише одного - щоб ми до неї були добрими. Тож будьте при- роді справді вірними друзями. Прислухайтесь до приро- ди і вона сама підкаже, за якими законами ви повинні жити: Закон співучого солов’я. Будемо оспівувати красу рідної землі, як соловей!
Закон червоної калини. Будемо прикрашати землю добрими справами, як калина - гай.
Закон турботливої білочки. Будемо брати від природи лише необхідне, як білочка.
Закон мудрої сови. Будемо спостерігати, навчатися, діяти і відповідати за свої вчинки.
Закон золотого соняшника. Кожна істота має право на сонце, чисте повітря і воду.
Закон доброго дельфіна. Будемо допомагати кожному, хто цього потребує, як дельфін у морі.
Закон наполегливого дятла. Будемо невтомними, як дятли і побачимо Землю здоровою.
Як бачите природа чекає від нас не зла, а мудрості. Будьте ж мудрі як сама природа, багаті як земля, здорові як вода. Завжди любіть та бережіть рідну природу.
ІV. Домашнє завдання. Читати текст на сторінці 140 -143 і відповідати на питання після тексту.
Автор: Кірик Світлана Іванівна
| |
Схожі матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |