Запитання до природи. Кому потрібні Сонце, вода та повітря?

Мета: узагальнити знання учнів про Сонце, воду, повітря, їх властивості та значення для рослин, тварин та людей. 
Розвивати навички спостереження за навколишнім середовищем. 
Розвивати зв’язне мовлення, пам’ять. 
Виховувати пізнавальний інтерес, шанобливе ставлення до природи. 
Обладнання: календар природи, картки із зображенням тварин,рослин, людей; малюнки Сонця, Вітру, Хмаринки. 

Хід уроку 

I. Організація класу 

1. Продзвенів уже дзвінок 
Починається урок 
Працюватимем старанно 
Щоб почути у кінці 
Що у нашім першім класі 
Діти просто «Молодці» 
II. Актуалізація опорних знань учнів 

«Хвилинка спостережень» 
- Який сьогодні день? 
- Який місяць? 
- Яка пора року? 
- Тепло чи холодно надворі? 
- Чи був вітер, коли ви йшли до школи? 
- А опади? 

III. Мотивація навчальної діяльності учнів 
Слово вчителя ( казка про Сонце, Хмару, Вітер) 
Коли я йшла до школи, я підслухала, як дерева розповідали казочку. Ось і ви послухайте її. 
Зустрілися якось у небі золоте Сонце, блакитна Хмарка і Вітер-пустун, який ніколи не сидів на одному місці. 
Сонце почало вихвалятися, яке воно гарне, добре, що воно приносить на землю світло, життя, тепло, допомагає людям. А ще воно дуже могутнє і може все спалити на Землі. А Хмаринка і собі почала вихвалятися, що дощик люблять всі. Він допомагає рости і жити рослинам, тваринам та людям. Та якщо я захочу я можу залити всю Землю водою. Слухав усе це уважно вітер, а тоді й каже: 
- Я серед вас найсильніший! 
Якщо дуже буде гріти Сонце, я повію прохолодним вітром і не буде такої спеки. А якщо буде йти великий дощ, я теж прилечу і віджену Хмарку туди, де пече Сонце. І тоді все в природі буде правильно і гарно… 

Діти я поспішала до вас на урок і не встигла дослухати кінець казки , хто ж справді найсильніший? 

IV. Повідомлення теми і мети уроку. 

Сьогодні у нас незвичайний урок . 
- Ви любите ходити в гості? 
- Ми помандруємо у «Світ неживої природи» до Сонця, води і повітря. І допоможемо друзям дізнатися хто ж з них найсильніший. (На дошці прикріплені малюнки Сонця, Хмари, Вітру та прислів’я). 
«Сонце, повітря і вода – наші найкращі друзі» 
- А пам’ятаєте як потрібно поводитися в гостях? (Гарно, тихо, порядно, ввічливо) 

V. Робота над змістом уроку 

1. А до кого першого підемо у гості, ви дізнаєтесь, як відгадаєте загадку. 
• Вдень по небу гуляє, 
а ввечері на землю сідає? (Сонце) 
• В небі я труджуся, 
Знає мене кожен. 
Я на всіх дивлюся, 
На мене ж – неможна. (Сонце) 
Перша гостина до ясного Сонця. 
- Що таке Сонце? 
- Далеко чи близько воно від нас? 
- Чи однаково світить Сонце вдень і ввечері? 
- Що дає нам Сонце? ( тепло, світло, життя, красу, здоров’я) 
- Як ми лагідно звертаємось до Сонця? 
- А з чим би ви порівняли Сонечко? ( лампочка, кульбаба, соняшник…) 
Коли під час прогулянки ви побачили, що сонечко ховається за хмари, покличте його: 

Фізкультхвилинка 
Вийди, вийди, сонечко, 
На дідове полечко, 
На бабине зіллячко, 
На наше подвір’ячко, 
На веселі квіточки, 
На маленькі діточки, 
Там вони граються, 
Тебе дожидаються. 
Вам сподобалось у гостях у сонечка? Але сонечку треба працювати тому ми мандруємо далі. 
2. А зараз ми відгадаємо ще одну загадку та дізнаємось до кого ми підемо на гостину. 
• Я і хмарка, і туман, 
І струмок і океан, 
І літаю і біжу, 
І твердою бути можу. (Вода) 
• Не кінь, а біжить, 
Не ліс, а шумить. (Річка) 
Відправляємось у гості до чудодійної води. 
- А де ви бачили воду? ( У калюжі, річці, морі, крані, криниці) 
- Якою буває вода? (Рідкою, твердою, газоподібною) 
- Де ви бачили таку воду? 
- Що може вода? (Розчиняє сіль, цукор, а пісок – ні) 
- Які властивості води ви знаєте? (Прозора, рідка, без кольору, без запаху, без смаку) 
- Як потрібно ставитись до води? (Бережливо) 
- Які поради запам’ятали? (Не забруднювати ріки, закривати кран) 
- Що дає нам вода? (Здоров’я, чистоту, життя, урожай, красу) 
- Якщо я кажу слово вода то що ви уявляєте? (Хвилі на морі, дощик, роса…) 
- Як ми лагідно звертаємось до води? 

Фізкультхвилинка 
Водичко-сестричко, 
Умий моє личко, 
Щоб очки ясніли, 
Щоб брівки чорніли, 
Щоб сміявся роток, 
І кусався зубок. 
Якщо будете так звертатись до водички, вона вам дасть здоров’я. 
Подякуємо водичці за те що нас прийняла і відправляємось далі. 
3. Щоб потрапити ще на одну гостину ми повинні відгадати загадку. 
• Куди ступиш – всюди маєш, 
Хоч не бачиш а вживаєш? (Повітря) 
• Літає часто він довкола, 
Дерев чимало поламав, 
Але ніхто, ніде й ніколи 
Його не бачив, не тримав. (Вітер) 
- Для чого нам потрібне повітря? (Дихають люди, тварини, рослини) 
- Які властивості повітря відомі вам? (Прозоре, безбарвне, без запаху) 
- Як необхідно дбати про чистоту повітря? (Не забруднювати, садити 
багато дерев…) 
- Де повітря дуже чисте? (Ліс, гори, море, село) 
- А брудне? (Місто, заводи, машини) 
- А в класі в нас? (Маємо вазони, провітрюємо, вологе прибирання) 
- Де використовують люди повітря? (Накачують колеса,надувні матраци, м’ячики, кульки) 
- А що таке вітер? (Рух повітря) 
- З чим можна порівняти вітер? (Робота вентилятора, дмухання) 
Дітки, а ви знаєте що вітер буває добрим і лихим. Якщо добрим ми називаємо його вітер, вітерець, а якщо злим – вітрисько, вітрище, вітрюган. 
Фізкультхвилинка 
Налетів з-за лісу вітер – 
Він сердитий і рвучкий, 
Покрутив в садку нам квіти, 
Розгойдав усі гілки. 
У вікно, у двері грюкнув, 
Розстелив по хаті дим, 
Впав на шлях і мчить на луки, 
Я – наввипередки з ним. 
Дякуємо повітрю за гостину, а нам час вирушати далі. 

Релаксація 
Ми багато мандрували, а тепер час відпочити. Нахилили свої голівки на парти, заплющили очі. Уявіть себе на березі річки, ви лежите на теплому пісочку, світить ясне сонечко, ви чуєте шум води, щебечуть пташки, повіває легенький вітерець. 

VI. Узагальнення та систематизація знань та вмінь учнів 
1. Робота в групах 
(На дошці прикріплені малюнки Сонця, Хмаринки, Вітру) Діти об’єднуються в групи: «Квіти Сонця», «Повітряні кульки», «Краплинки». 
Запитання до груп. 
«Квіти Сонця» – Кому потрібно Сонце? 
«Повітряні кульки» – Кому потрібне повітря? 
«Краплинки» – Кому потрібна вода? 
На столах розкладені картки із зображенням людей, тварин, птахів, риб, комах, рослин. Діти з кожної групи повинні прикріпити до дошки із своїм малюнком ту картку, яку вони вважають потрібною. Кожна група під своїм малюнком прикріпила картки із зображенням людей, тварин, риб, птахів, комах, рослин. 
Сонце, вода і повітря – це яка природа? (Нежива) А люди, тварини, рослини – жива. 
Отже, людям, тваринам і рослинам потрібні Сонце, вода і повітря. 
2. Робота над закінченням казки 
А пам’ятаєте діти, на початку уроку ми слухали казочку про «Сонце, Хмарку і Вітер». Вони сперечалися, хто з них важливіший? 
Діти висловлюють свої думки. 
…Подумали Сонце і Хмарка, що вітер каже правду, усі вони важливі. І вирішили не сперечатися, а дружити між собою, щоб усім людям, тваринам і рослинам було добре на землі. Бо нежива природа дає життя живій природі. Отже, до нашого уроку доцільним є крилатий вислів «Сонце, повітря, вода – наші найкращі друзі». 
3. Робота в парах. «Екологічна хвилинка» 
Дівчатка працюють зеленим олівцем і обводять малюнки де люди дбають про чистоту повітря. Хлопчики працюють червоним олівцем і обводять малюнки де люди не дбають про чистоту повітря. А потім розфарбовують їх. 
4. Робота над прислів’ями. 
• Сонце батько, вода – наша мати. 
• Без води і ні туди і ні сюди. 
• Води не бійся, щоденно мийся. 
VII. Підсумок уроку 
- Вам сподобалась наша мандрівка? 
- Можемо жити ми без неживої природи? 
- Яке прислів’я ми вивчили? 

Дошка вражень. Оцінимо нашу роботу на уроці. 

Дітки, вам Сонечко, Хмарка і Вітер дякують за урок і кажуть що ви просто «Молодці».


Схожі матеріали:
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: