Тварини – живі організми

Мета: - узагальнювати та систематизуватизнання учнів з теми; закріплювати основні поняття і терміни, вміння описувати тварин різної групи, визначати їх істотні ознаки, уявлення о ланцюгах живлення; формувати різностороннє уявлення про світ тварин, про їх значення у природі і цінності для людини 
- розвивати уміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки 
- розвивати комуникативні здібності, уміння порівнювати й узагальнювати; спостерігати, робити висновки; розвивати уяву, мислення. 
- виховувати любов та бережливе ставлення до природи, бажання захищати тварин від знищення, допомагати їм.

Обладнання: картки з забавними малюнками, малюнки з зображенням тварин, годинник, ребуси, загадки, таблиці ланцюгів живлення.

Хід уроку 
I Повідомлення теми і мети уроку 
II Організаційна частина 
1. Вступне слово вчителя 
2. Ділення класу на 3 команди. Розсаджування команд по колу. Вибір капітанів команд. Вибір назв команд. Обговорення правил. 
III Основна частина 
1. Гра «Розташуйка» 
Кожна команда отримує картки з назвами живої природи, неживої природи, та предмети виготовлені людиною. 1 команді треба вибрати картки з назвами живої природи, 2 команді треба вибрати картки з назвами неживої природи, 3 команді треба вибрати картки з назвами предметів виготовленими людьми. 
На виконання – 1 хвилина 
(сонце, рибка, місяць, зорі, шафа, крейда, птах, людина, око, хвіст, стіл, стіл, їжак, олівець, сірники, рука, земля, папір, книга, хлопець, лимон, волосся, учень, двері, повітря, літак...) 
2. Розгадування загадок 
Живе в лісі хижа, дика, 
Душить кури та індики. (лисиця)

Маленький, сіренький по гаях 
Літає, уночі співає. (соловей)

Уночі гуляє, а вдень спочиває. 
Має круглі очі, бачить серед ночі. (сова)

Дуже товсті ноги маю 
Ледве їх переставляю 
Сам високий я на зріст, 
Замість носа в мене хвіст. (слон)

Котиться клубочок 
Зовсім без ниточок 
Замість ниточок – 
Триста голочок. (їжак)

Прийшла кума із довгим віником 
На бесіду із нашим півником 
Схопила півня на обід 
Та й замела мітлою слід (лисиця)

Зубасте, сірувате, по полю 
Гасає, телят і овець шукає. (вовк)

Які ноги заввишки, 
Такий ніс завдовжки 
Хату на хаті має, Жабами рахунок знає. (лелека)

Крила є, а не літає, 
Ніг нема, а не наздоженеш (риба)

Вірно людям я служу, 
Їм дерева стережу, Дзьоб міцний і гострий маю 
Шкідників ним здобуваю (дятел)

В річці риба проживає 
Довгу морду вона має, 
Гострі зуби, хижу вдачу – 
В річці всі від неї плачуть. (щука)

Ця тварина всім відома, ніколи 
Не виходить з дому, їсть, гуляє, 
Спить в хатині, навіть носить її 
На спині. (черепаха)

Перший я приніс весну, 
Розбудив усіх від сну, 
Заспіваю під вікном, 
Люди звуть мене...(шпаком) 
Швидко скрізь цей птах літає, 
Безліч мошок поїдає, 
За вікном гніздо будує, 
Тільки в нас він не зимує. (ластівка)

Є голова, та нема волосся, є очі, 
Та нема брів, є крила, та не 
Літає, в холоді не мерзне, спеки 
Не боїться (риба)

І ввечорі і зранку 
Вартую я на ганку. 
І кусаю, і гарчу – 
В дім чужих не пропущу (собака)

Дивний ключ у небі лине, 
Не залізний, а пташиний. 
Цим ключем в осінній млі 
Відлітають... (журавлі)

Народився у пустелі, де піски 
І дуже жарко. 
Має два горби на спині 
І живе у зоопарку. (верблюд)

3. Гра «Додай слово» 
Вчитель читає питання, команди відповідають хто швидше, виграє та команда, яка відповіла на більшість запитань.

- Наука о тваринах...(зоологія) 
- Тварини у яких 6 ніг.. (комахи) 
- Тварини, тіло яких вкрито слизькою лускою... (риби) 
- Тварини, тіло яких вкрито пір’ям (птахи). 
- Тварини. Тіло яких вкрито шерстю (звірі) 
- Тварини, які харчуються рослинною їжею називаються (рослиноїдними) 
- Тварини, які живляться іншими тваринами...(хижими) 
- Тварини, які живляться і рослинами і тваринами (всеїдними) 
- Тварини, тіло яких вкрите м’якою, вологою шкірою (земноводні) 
- Тварини, яких люди розводять і використовують у своєму господарстві (свійськими)

4. Гра «Знайко» 
Кожна команда витягує конверти з запитаннями. На підготовку відповіді 30 сек. На відповідь 30 сек.

- Чому тварини діляться на хижих, всеїдних, рослиноїдних? 
- Як тварини готуються до зими? 
- Які звірі не впадають в сплячку? Чому? 
- Яке значення комах у природі? 
- Чим рослини відрізняються від тварин? (всі живі організми дихають, живляться, ростуть, розмножуються, вмирають) 
- Чим живі організми відрізняються від предметів неживої природи? 
- Яке значення тварин у природі і житті людини? 
- На які пять царств поділені усі живі організми? (Рослини, тварини, гриби, дроб’янки, віруси) 
- Для чого створюють заповідники? Навести приклади. 
- Доведи, що тварини це живі організми.

5. Гра «Цікавинки» 
Кожна команда розказує цікавинки, про тварин, які підготували вдома (мало відому інформацію)

6. Гра «Відгадай тваринку» 
Вчитель читає опис тварин, команди відповідають хто швидше. Виграє та команда, яка відгадала більше тварин.

- Найрозумніші морські тварини. Хворого або пораненого свого сородича з двох сторін витягують на поверхні. Так вони рятують і людей. Дресировані тварини виступають у морських цирках. (дельфіни) 
- Найбільша тварина на землі. Має масу приблизно 12 тонн. Має хобот, їм він не тільки нюхає, а й п’є воду, здобуває їжу. (слон) 
- Найвища в світи тварина. Зріст приблизно 6 метрів. Має найдовшу шию, але це не заважає їй добре бігати, стрибати (жираф) 
- Морський хижак, великий, швидкий, зуби у 6 рядів, гострі. Шкіра вкрита лускою з гострими шипами. (акула) 
- Пташка, яка відкладає яйця у чужі гнізда. Головне, для неї, знайти пташку, у якої яйце подібне за кольором. (зозуля) 
- Цей птах родом з Австралії. Живе 20-30 років. Забарвлення різнокольорове. (папуга) 
- Має розкішне пір’я. Зріст 3 метри, маса 90 кг. Погано розвинені крила.Літати не може. Ноги дуже міцнц. Бігає з величезною швидкістю. Має крок довжиною у 4-5 метри. З’являється на світ з величезного яйця, яке важить приблизно 2 кг. (страус) 
- Величезні морські тварини. Їжею є маленьки рачки. Деякі види досягають у довжину 15-18 м. Замість зубів в них особливі пластини (кит) 
- Густе довге біле хутро, широкі лапи. Самці увесь рік ходять серед льдів. А самки, на зиму залягають у сніжні барлоги. Тут народжують вони дітей та кормлять їх молоком. (білі ведмеді) 
- Могутня морська тварина. Його довжина приблизно 3 метри, маса – 1,5 тонни. Має клики – 8 метрів. Вони допомагають їм здобувати з морського дна їжу, захищають від білих ведмедів, а також вилазити з води. (морж) 
- Великий птах, розмах крил до 2 метрів. Може довго літати високо в небі, виглядаючи собі здобич. (Орел - беркут) 
- Рослиноїдний птах.. Літом пір’я буре, зимою-біле. Лапи зимою вкриваються пір’ям до самих кігтів. Це дозволяє їм ходити по снігу, захищатись від холоду. (біла куропатка)

7. Гра «Склади тварину» (пазли) 
Командам дається 1 хвилина, щоб скласти тварину з пазлів і розказати про неї.

8. Гра «Найрозумніший» 
За 1 хвилину треба відповісти на якомога більше запитань (конкурс для команд або капітанів)

- За допомогою чого дихають риби? (жабри) 
- Найбільший з усіх савців на землі? (кит) 
- Найвища тварина у світі? (жираф) 
- Найбільший в Україні птах? (дрофа) 
- Птахи з ніжно-рожевим пір’ям? (фламінго) 
- Тварина з найдовшою шиєю? (жираф) 
- Хто спить всю зиму головою вниз? (кажан) 
- Чи п’є жаба воду? (ні) 
- Найбільший гризун? (бобер) 
- Яка тварина найдалі стрибає? (кенгуру) 
- Яка найбільша кішка? (тигр) 
- Тварина, що носить на собі будиночок? (черепаха) 
- Куди зайцю бігти зручніше? (вгору) 
- Найменша в світі пташка? (колібрі) 
- У якого птаха є молоко? (пінгвін) 
- Якого птаха називають лісовим лікарем? (дятел) 
- Пташенята, якого птаха не знають своєї матері? (зозуля) 
- Які птахи не вміють літати? (страус, пінгвін) 
- Які птахи до нас прилітають першими? (граки) 
- Які птахи можуть літати хвостом вперед? (колібрі) 
- Яка істотна ознака комах? (6 ніг) 
- Тварини, які дихають розчиненим киснем у воді? (риби) 
- Все, що нас оточує, крім того, що зроблено людиною, називається...(природа) 
- Для збереження куточків незайманої природи створено...(заповідники) 
- До якої книги занесені рідкісні тварини? (до Червоної)

9. Гра «Опиши тварину» 
Кожна команда витягає картку з назвою тварини, яку повинна описати. На підготовку 30 сек. На відповідь- 30 сек. (білка, ведмідь, заєць, лисиця, вовк) 
При описі тварини обов’язково треба відповісти на питання:

- До якої групи відноситься тварина 
- Розмір тварини 
- Чим вкрито тіло 
- Якого кольору тварина 
- Як пересувається 
- Як готується до зими 
- Чим харчується 
- Яких ворогів має

10. Гра «Розташуйка» 
Для кожної команди на дошці розвішані назви

ЗВІРІ ПТАХИ КОМАХИ 
Команди отримують по 10 зображень, які треба розташувати під цими назвами за 30 сек. І довести, що тварини вашої групи звірі, комахи, птахи.

11. Гра «Розгадування ребусів» 
С 3 Ж (стриж) 40 А (сорока)

СЖЖЖ (стриж) , ХИ (комахи)

12. Склади ланцюжки живлення 
З поданих слів команди повинні скласти ланцюжки живлення.

Орел, клина, виноград, лелека, сонечко, попелиця, слимак, ропух, миша, вовк, дуб, дикий кабан, пшениця, гадюка.

(калина --- попелиця---сонечко) 
(дуб---дикий кабан---вовк) 
(пшениця---миша---гадюка---орел)

13. Гра «Хто більше» 
Виграє та команда, яка назве більше:

- хижих тварин 
- птахів 
- риб 
- комах 
- земноводних тварин 
- плазунів

14. Гра «Чомучки» 
- Чому частину життя земноводні проводять на суші, а частину – у воді? 
- Чому взимку у зайця біла шерсть, а влітку сіруватого кольору? 
- Чому восени багато комах? 
- Чому корова відноситься до звірів? 
- Чому тварини постійно переміщуються з одного місця в інше? 
- Чому створюють заповідники? 
- Чому треба зберігати тварин, які занесені у Червону книгу? 
- Чому деяких птахів називають перелітними? 
- Чому відлітають деякі птахи у теплі краї? 
- Чому їжаки взимку впадають у сплячку? 
- Чому білки на зиму не впадають у сплячку? 
- Чому заєць травоїдний звір?

15. Гра «Так чи ні» 
Учням читаються питання на які треба відповісти «так» чи «ні». Виграє та команда, яка за 1 хвилину відповіла на більшу кількість запитань.

- Тварини, яких люди розводять у своєму господарстві називають дикими (ні) 
- Горбець – це перелітний птах (ні) 
- Бджола – це комаха (так) 
- Сорока – це зимуючий птах(так) 
- Тварини, які самі добувають їжу і влаштовують житло називають дикими (так) 
- Комахи мають 10 ніг (ні) 
- Комахи мають 3 пари ніг (так) 
- Перелітними називають птахів, які на зиму не відлітають у теплі краї (ні) 
- Травоїдні звірі – це тварини, які живуть у траві (ні) 
- Зимуючими називають птахів, які на зиму не відлітають у теплі краї (так) 
- Жаби – це земноводні тварини (так) 
- Істотна ознака комах – це 6 ніг (так) 
- Риби дихають киснем, розчиненим у воді (так) 
- Ведмідь – це всеїдна тварина (так) 
- Лось – це рослиноїдна тварина (так) 
- Тварини – це частина живої природи (так) 
- Черепахи, крокодили – це плазуни (так) 
- Риби можуть жити як у солоній, так і у прісній воді (так) 
- Тіло вкрито пір’ям – це істотна ознака комах (ні) 
- Тварини мають усі ознаки живих організмів (так) 
- Найчисленніша група тварин – це птахи (ні) 
- Найчисленніша група тварин – це комахи (так) 
- Земноводні дихають киснем повітря (так) 
- Тіло плизунів укрите вологими лусочками (ні) 
- Червона книга – це книга червоного кольору (ні) 
ІV. Підведення підсумків. Нагородження переможців.

Автор: Сафонова Вікторія Володимирівна, вчитель 
початкових класів, шк. « Райдуга»


Схожі матеріали:
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: