Мета. Закріпити поняття про тварин, як частину живої природи. Розширити і уточнити уявлення дітей про різноманітність тваринного світу, середовище їхнього існування. Формувати поняття «Звірі, птахи, комахи, риби». Знайомити учнів із назвами тварин. Розвивати спостережливість, уміння порівнювати зовнішній вигляд тварин та групувати їх за способом пересування, середовищем існування. Розкрити цінність тварин для людини, взаємозв’язок живої істоти з довкіллям. З’ясувати правила поведінки в природі. Виховувати бережне ставлення до тварин, бажання брати участь у їх охороні.
Обладнання: символічний мікрофон; картки «тварини – жива природа», Червона книга; роздавальний матеріал.
Хід уроку
І Організація класу
1. Привітання учнів
Треба всім нам привітатись: Добрий день!
Дружно весело сказати : Добрий день!
Як гостей у нас багато : Добрий день!
Всіх гостей ми привітаєм : Добрий день!
І здоров’я побажаєм: Добрий день!
Вчитель: Ми запрошуємо вас на телеурок. Сьогодні в нашій програмі:
1. Повідомлення гідрометеоцентру
2. Проведення конференції на тему « Тварини – жива природа»
3. Робота наукової ради класу
4. Екскурсія в музей
5. Прямий зв'язок з ведучими передач «Цікавинки із торбинки» та «Що? Де? Коли?»
6. Кінофільм «Цікаве про ведмедів»
ІІ. Робота із щоденником спостережень
Вчитель: Надаємо слово працівнику гідрометеоцентру
Учениця – синоптик: вітаю усіх , кого цікавить, якою буде погода сьогодні. В західних, південних, східних областях – хмарно, в центральних – переважатимуть хороший настрій та присутність усмішок. При цьому:
Зимонька зима
За вікном біліє ….. (сніг)
За носик і щічки щипає … (мороз)
Температура повітря ……….
Опадів …….
А зараз кілька хвилин для допитливих. Наші домашні улюбленці можуть передбачати погоду.
1 Кіт шкребе кігтями підлогу – на вітер.
А коли згорнеться клубочком – на мороз.
2 собака качається по землі – до опадів.
3. Корова ввечері жадібно їсть траву - на дощ.
Спостерігайте за нашими молодшими друзями і ви будете приємно здивовані.
З вами була синоптик Даниленко Аліна.
ІІІ. Ігрові дії, що діагностують засвоєння учнями знань.
Вчитель:відкриває свою роботу наша конференція.
Наша природа – це таємнича не прочитана до кінця книга.. В ній багато цікавого і невідомого. Часом відповідь захована так далеко, що до неї не дійти ногами, не дістати руками. Бо природа – майстриня на загадки – горішки. Якщо такий горішок не розгадає одна голова, то його можна розгадати гуртом. І нехай нашим гаслом буде: шукай сам і допомагай іншим.
На даному уроці ми підведемо підсумок знань по темі «Тварини.»
Перед вами на дошці таблиця. Для заповнення граф у ній потрібно відгадати загадки.
Технологія « Мозковий штурм»
1. Я – вухастий ваш дружок,
В мене сірий кожушок.
Куций хвостик, довгі вуса.
Я усіх – усіх боюся. (Заєць _ звір)
2. Сіренький, моторний, на соняшник сів,
Надзьобався добре й далі полетів. Горобчик – птах)
3. Я труд поважаю, все літо літаю.
У поле, до гаю, збираю медок із різних квіток. (Бджола -комаха)
4. Голова є, а шиї не має, рот є, а мовчить.
Без ніг , а далеко ходить. (Риба)
5. У воді сидить охоче, та не риба і не рак,
Вистромля великі очі і співає квак – квак. Жаба – земноводні)
6. У кого кам’яна сорочка? ( Черепаха – плазуни)
Вчитель : за допомогою відгадок ви підсумували, які групи входять до складу «тварин».
Наукова рада класу підготувала короткі повідомлення. За короткою характеристикою визначте представників кожної групи.
Дидактична гра « Відгадай представника»
А) Це тварини, тіло яких вкрите шерстю. Вона захищає їх від холоду. Всі звірі народжують малят живими і вигодовують молоком. Вони лазять по деревах, бігають по землі.
(б) ця група тварин добре пристосовані до польоту, тіло вкрите пірям, яке захищає від холоду. Міцний дзьоб допомагає захоплювати і подрібнювати їжу. Живуть в лісах, на полях, луках.
В) невеликі за розміром тварини. Тіло поділене на частини: голова, груди, черевце. Має шість ніг. Живуть усюди.
Г)Це тварини, які живуть у різних водоймах, морях, річках, озерах, ставках. Тіло складається з голови, тулуба , хвоста. Вкрите лускою, дихають зябрами.
Вчитель : ви добре орієнтуєтеся у твариному світі, якщо змогли за ознаками назвати представників певних груп.
Фізкультхвилинка.
( під музику)
Вчитель: перед нами відкривається панорама музею « тварини України». Уважно працюємо з екскурсоводом Олександрою Олександрівною.
1 зал – звірі.
- Яких звірів ви знаєте?
- Хто із звірів на зиму засинає?
- Хто спить з відкритими очима?
2 зал - птахи.
- Як називається група тварин, тіло вкрите пірям?
- Який птах сам не висиджує пташенят, а підкидає яйця у чужі гнізда?
Вчитель: Час прямого ефіру обмежений, тому дякуємо нашому екскурсоводу. Запрошуємо до слова ведучого передачі «Цікавинки із торбинки»
Ведучий : цікаво знати, що:
- Найбільшу кількість тварин у світі становлять комахи. Їх нараховують більше 1,5 млрд. видів.
- Рекордсменом за тривалістю життя серед диких тварин є крокодили і черепахи ( вік 300 років), а серед свійських тварин – осел ( біля 50 років).
- За літо сімя синичок може очистити від шкідників до 40 яблунь.
- Найдрібніші звірята у світі – землерийки. У сірникову коробочку можна вмістити трьох штук. Вони подібні на мишей і дуже ненажерливі.
Вчитель : до мікрофону запрошуємо ведучого Що? Де? Коли?
1. Ведучий : гра « Де хто живе?» Робота в парах.
( на партах малюнки різних груп тварин)
Опорні слова прикріплені на дошці:
Річка Сад Ліс
окунь синичка білка
щука горобець лисиця
карась дятел олень
короп шпак вовк
2. Робота в групах. Розгадай кросворд
Вчитель: настав час перегляду кінофільму «Цікаве про ведмедів».
Вчитель: Земля – це край, де ти народився і живеш, край неповторної краси і багатства. Кожне дерево, квітка, травинка – це частинка природи, частинка рідної землі. Природа подарувала їх людям навіки. Тому людина зобов’язана її берегти. Для збереження рідкісних видів тварин і рослин, які потребують охорони, створено спеціальну Червону книгу. До сторінок Червоної книги України занесені 923 види рідкісних та зникаючих тварин та рослин.
Вчитель: Ви – учні також можете прислужитися справі охорони рослин і тварин.
Робота в групах . Закони написані на карточках.
Слова для довідок: дитинчат, гість, дерево, квітку, пташок, природу, край.
1 Бережи тварин, пташок та їх …….
2 Пам’ятай! Ти в прароді …….
3 Посади …… . Полий ….. .
4 Взимку нагодуй ….. .
5 Не засмічуй …… .
6 Люби рідний …. .
ІV. Підсумок уроку.
На закінчення дозвольте прочитати вірш:
Рятуємо землю,
А потім рятуємо небо,
Адже небо без птахів – не небо.
А земля без звірів – не земля.
Рятуємо мрії. Рятуємо ніжність.
Від кого рятуємо? Від себе.
Поки ще не пізно і можна хоч щось зберегти.
Все на землі потрібно берегти:
І птаха, і звіра, і оту травинку,
Не чванься тим, що цар природи ти,
Бо врешті ти – лише її частинка.