Мета: Продовжити формувати поняття про форми зеленої поверхні України, сформувати поняття про водойми України, про їх різноманітність, значення та охорону, продовжувати формувати вміння учнів працювати з фізичною картою, зошитом, підручником. Розвивати пізнавальний інтерес, уміння логічно мислити, проводити спостереження в природі. Виховувати бережливе ставлення до води. Обладнання: фізична карта України, фізична карта півкуль, ілюстрації різних форм земної поверхні України, різних водойм України, планети: «Чорне море», «Форми земної поверхні».
Хід уроку І Організація - Я посміхаюсь сонечку: - Здравствуй золоте! - Я посміхаюсь річечці, - - Хай вона тече. - Я посміхаюсь дощику: - Лийся мов з відра. - Я друзям посміхаюся, - Зичу їм добра! ІІ Перевірка домашнього завдання 1 Мозкова атака - Яку тему ми вивчали на минулому уроці? - Які основні форми земної поверхні в Україні? - Як вони позначаються на фізичній карті? 2 Індивідуальне опитування А) Завдання: Намалюй на дошці горба та підпиши його частини. Б) – Розказати, що таке рівнини і показати їх на карті? В) – Розкажіть про яри та балки, як вони утворюються? Г) – Розказати про гори і показати їх на карті. ІІІ Повідомлення теми і завдань уроку Вчитель: – Тема нашого уроку: Водойми України. ІV Актуалізація опорних знань учнів 1 Бесіда - Чому нашу землю називають планетою Океан? - Що таке Світовий океан? - Скільки океанів? - Які ви знаєте водойми на суші? V Сприйняття та усвідомлення нового матеріалу 1) Розповідь вчителя Водойми суші можуть бути природні та штучні. Водойми природні штучні
1 Джерела 1 Водосховища 2 Річки 2 Ставки 3 Озера 3 Канали 4 Болота 5 Моря б) Робота в зошиті. Заповнити схему. 2) а) Загадка: Під горою, під крутою Не ріка тече струною, Це холодна б’є вода Із старого …(джерела) Вчитель: ДЖЕРЕЛО - Це місце, де на поверхню землі витікає підземна вода. б) Робота з підручником с.111(мал.) с.110 – прочитати. Як утворюється джерело?
в) Робота в зошиті. 3) Вчитель: - В нашому класі працювало 4 групи (статистів), які дібрали і підготували матеріал про природні та штучні водойми суші. Та журналісти, які працювали над питанням екологія водойми а) Будова річки підгрупи с 111 прочитати. 4) Група статистів №1 Добрали статистичні данні про річки України. 1 учень – Більшість річок України належать до басейна Дніпра і Дністра і несуть свої води у Чорне та Азовське моря. Всього налічується більше ніж 70 тис. річок, з них близько тисячі-довжиною понад 10 км. 2 учень – Дніпро – найбільша в країні і третя за величиною в Європі ріка. Вона бере початок на півночі Смоленської області і котить свої води до Чорного моря, долаючи шлях 2285 км. У межах України довжина Дніпра становить 1050 км, а водозбірна площа – 503 тис. кв. км. Річка розділяє територію України навпіл і є основною водною магістраллю. Найбільші притоки Дніпра – Прип’ять і Десна. 3 учень – Південний Буг – бере початок на Подільській височенні. Його довжина 792 км. Буг має 301 притоку, кожна завдовжки 10км. Найбільші притоки: Рів, Соб, Синюха, Ятрань, Інгул. 4 учень – Дністер – одна з найбільш повноводних рік України. Протікає по 7 областях. Бере початок на півнично-східному схилі Карпат і впадає Дністровський лиман Чорного моря. Довжина річки -1363км. На території України в Дністер впадає майже 500 річок. 5 учень – Живляться ріки України талими снігами та дощовими водами. Навесні рівень води в річках значно піднімається. В період відсутності опадів, ріки живляться підземними водами, і рівень води в них значно падає. Ріки України – це її багатство.
Зошит
5) Група статистів №2 Статисти цієї групи добирали матеріал про озера та болота. 1 учень Озера. На території України близько 20 тис. озер. Вони утворюють озерні краї. Найбагатша на озера Поліська низовина. Тут є знамените Шацкі озера, а серед них озеро Світязь. 2 учень Озера Світязь – знаходиться в північно-західній частині Волинської області. Середня глибина 7 м, найбільша 58м, в озері виявлено 21 вид риб. 3 учень Озеро Синевір – знаходиться в Карпатах на висоті 989м над рівнем моря, площа його 700 кв. м. Максимальна глибина 24м. В озері водиться форель. 4 учень Поступово озера, особливо мілкі, замулюються, заростають рослинами і згодом перетворюються на болота. Болота поширенні на Поліссі. Вони становлять 2% території на Україні. Розташовані болота в долинах річок, а також в межиріччях. Контурна карта – Шацькі озера, Світязь. - Робота в зошиті с. 44 Найбільші озера України. 6) Група статистів №3. Добирали матеріал про моря України. 1 учень Чорне море – має площину 423 тис. кв км. Середня глибина 1271 м, найбільша – 2245 м, довжина – 1160 км, ширина – 611 км. Довжина берегової лінії в Україні 1540 км. Водна товща складається з двох шарів. Тонкий поверхневий шар, населений рослинами і тваринами, і глибинний шар – позбавлений життя. 2 учень Верхній шар води Чорного моря багатий рибою. Її тут близько 180 видів. У морі водяться осетрові риби – осетр, севрюга, білуга. Серед заростей морської трави зустрічаються морський коник, риба-голка. Із молюсків поширені – мідії, устриці, рапани. На берегах багато птахів – баклан, аурелія, чайки. 3 учень Азовське море – має площину 38 тис. кв км. Це мілководна водойма з плоским дном. Максимальна глибина – 14 м. на північному заході Азовського моря знаходиться мілководна затока Сиваш. Головну промислову цінність складають осетрові риби, які дають цінне біле м'ясо та чорну ікру. Робота з контурною картою. Робота з зошитом с. 44, Україну омивають такі моря 7) Група статистів №4. Ця група вивчала штучні водойми, до яких відносяться водосховища, ставки та канали. 1 учень Водосховища - це великі запаси прісної води. Багато їх на Дніпрі. Найбільші за площею Кременчуцьке та Каховське, Київське. Ми з вами живимо на берегах Каховського водосховища. 2 учень Ставки – це створені людьми водосховища. Майже в кожному селі є один, або декілька ставків. Їх використовують для напування худоби, розведення риби, зрошення ланів. 3 учень Канали – це також створені людьми водосховища. На півдні України є великий Північно-Кримський канал. Воду він бере в річці Дніпро та зрошує поля та виноградники. Робота з контурною картою. Записати водосховища. 8) У кожній групі працював журналіст, який вивчав проблеми водойм України. Вчитель: Що ж треба робити людям, щоб запобігти забрудненню води. Створимо озеро 1 група – Висаджувати рослини на берегах водойм. 2 група – Будувати очисні споруди на підприємствах. 3 група – Будувати нафтозбирачі. 4 група – Не залишати сміття на берегах водоймищ.
VІ Підсумок уроку. Бліц-турнір. Бліц-турнір
VII Д/з зошит с.44, с.110-111, переказ, відповіді на запитання.
| |
Схожі матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |