Мета .Ознайомити учнів із поняттями:водойми, джерела, річки, озера,
болота, моря та їх значенням в житті людини; учити працювати з атласом, контурною картою; розвивати увагу, уяву, мислення, пам'ять, спостережливість, самостійність, словниковий запас,вміння робити висновки; виховувати дбайливе ставлення до водойм.
Обладнання. Фізична карта України, атласи,зошити з друкованою
основою,контурні карти, картки для самостійної роботи, мультимедійна дошка.
Тип уроку. Комбінований.
Хід уроку
I. Організація класу.
Закінчилася перерва,
Продзвенів чаклун – дзвінок.
А тепер усі швиденько
Налаштуйтесь на урок.
Привітайтесь до гостей
«Добрий день».
II. Підсумок фенологічних спостережень.
(Синоптик повідомляє, учні позначають у календарі погоди)
• Пора року
• Місяць
• Стан неба
• Вітер
• Опади
• Температура
• Чи відповідає дана погода порі року зима?
III. Перевірка домашнього завдання.
Природничий диктант:
- територія суші,що має рівну поверхню, - це…(рівнина);
- рівнини поділяються на …(низовини і височини);
- низовини позначаються на карті …(зеленим кольором);
- височини позначаються на карті …(жовтими і світло-коричневими
кольорами);
- на півночі України розташована …(Поліська) низовина;
- південь України займає (Причорноморська) низовина;
- невелике заглиблення з крутими схилами - … це (яр);
- гори – це…(ділянка земної поверхні, що високо підняті над
рівнинами);
- гірський хребет – це…( ряд гір);
- найвища вершина Карпат – це …(Говерла);
- найвища вершина Кримських гір – це…(Роман - Кош);
- яр з пологими і зарослими рослинними схилами – це …(балка).
IV. Актуалізація опорних знань.
1.Відгадування загадок.
- Синя стрічечка блищить,
Щось тихенько гомонить
І біжить собі, біжить,
Не зупиниться й на мить.(Річка).
- Серед поля лежить дзеркало -
Скло блакитне,а рама зелена.(Озеро).
- Не море , не земля
Човни не плавають
І ходити не можна.(Болото).
А як одним словом ми можемо назвати річки, озера, болота?
Так, водойми.
V. Мотивація навчання, повідомлення теми,мети уроку.
Отже, я думаю, ви здогадалися, що сьогодні ми будемо говорити про водойми, а саме про водойми України.
Ми з’ясуємо:
- які водойми є на суші;
- яку будову мають водойми і як вони утворюються;
- які водойми є на території України, де вони розташовані;
- користуючись умовними знаками знаходити і показувати водойми
на фізичній карті України.
VI. Вивчення нового матеріалу.
1)Слово вчителя.
- Без води немає життя, вода є в кожній живій істоті. Без їжі можна прожити значно довше, ніж без води. Людина і більшість тварин майже на 2/3 складається із води, а деякі рослини на 4/5. Вода займає 2/3 поверхні земної кулі і тільки 1/3 належить суші. Вода є в океанах і морях, річках і озерах, під землею і в грунті.
Океани, моря, річки, озера, болота, ставки, джерела, водосховища – це водойми.
-А чи знаєте ви, що водойми поділяються на дві групи. (слайд)
Водосховища, ставки, канали створені людиною. Їх називають штучними, а водойми першої групи виникли в природі.(Показ слайдів)
- Як ми можемо їх назвати?
Більш детально із видами водойм ми зараз познайомимось.
- Що таке джерело? Річка? Озеро? Болото?Море? (Пояснення, слайд.)
VII. Осмислення знань учнями.
1.Робота в групах.
Опрацювати статтю «Водойми України».( с.110-116)
Дати відповіді на запитання.
Група – «Джерела».
- Чому джерельна вода холодна і чиста?
- Яке значення мають джерела в природі?
Група – «Річки».
- Чому на карті України річки зображено лініями різної
товщини?
- Чому одні річки називають рівнинними інші гірськими?
- Назвати найбільші річки України.
Група – «Озера і болота».
- Назвати озера України.
-У якій частині України найбільше боліт?
- Назвати найбільше прісне озеро , найглибше озеро та
найвідоміше озеро Криму з якого видобувають сіль.
Група -«Моря України»
- Які моря омивають береги України?
- Якою протокою з’єднані між собою Чорне і Азовське
моря?
( По закінченню роботи від кожної групи виступає представник, інші учні доповнюють.)
VIII. Фізкульт хвилинка.
IX. Закріплення матеріалу.
1) Робота в парах. (Зошит с.. 17 №1)
А тепер у нас ще цікавіше завдання, відкрийте зошит на сторінці 17, працюємо над завданням №1. Працюємо (5 хвилин). Бажаю вам успіху.
Молодці! Добре попрацювали. Тож швидше переходимо до практичної роботи.
2)Практична робота
Робота з фізичною картою.
Погляньте на фізичну карту України. Зверніть увагу на умовні позначення річок, озер,боліт, морів. Давайте знайдемо ці водойми на карті.
(Працюємо з картою, називаємо і показуємо водойми).
- Які із вивчених водойм ми не змогли відшукати? Чому?
Робота з атласом та контурною картою.
Розгорніть атласи на с.6-7,контурну карту на с.46 в зошиті.
Користуючись фізичною картою, позначте на контурній карті Чорне та Азовське моря, а також найбільшу річку України .
3)Самостійна робота. (На картках)
З’єднай стрілочками поняття та його визначення.
1) Ставок - а) частина океану, яка врізається в сушу.
2) Море - б) природний потік води, який тече руслом і
впадає в іншу водойму.
3) Річка - в) невелика водойма створена людиною.
4) Болото - г) місце, де на поверхню землі витікає
підземна вода.
5) Джерело - д) водойма, яка виникає в природних заглибинах на поверхні Землі.
6) Озеро - е) ділянка надмірно зволоженої земної поверхні.
X. Підсумок уроку.
«Мікрофон»
• Яка речовина найбільш поширена на землі?
• Без чого не можливе життя на Землі?
• Що входить до складу всіх живих організмів?
• На які дві групи поділяються водойми? Чому?
• Як називається найбільша річка України? Де вона бере свій початок?
• Які моря омивають береги України?
• Назвати найбільше прісне озеро України?
• Чому джерельна вода холодна і чиста?
XI. Домашнє завдання.
• Опрацювати матеріал в підручнику с. 110-116, дати відповіді на запитання;
• Робота в зошиті с. 17, завдання 2;
• Підготувати повідомлення про водойми Харківської області.