Водойми в Україні

Мета .Ознайомити учнів із поняттями:водойми, джерела, річки, озера, 
болота, моря та їх значенням в житті людини; учити працювати з атласом, контурною картою; розвивати увагу, уяву, мислення, пам'ять, спостережливість, самостійність, словниковий запас,вміння робити висновки; виховувати дбайливе ставлення до водойм. 

Обладнання. Фізична карта України, атласи,зошити з друкованою 
основою,контурні карти, картки для самостійної роботи, мультимедійна дошка. 

Тип уроку. Комбінований. 

Хід уроку 
I. Організація класу. 

Закінчилася перерва, 
Продзвенів чаклун – дзвінок. 
А тепер усі швиденько 
Налаштуйтесь на урок. 
Привітайтесь до гостей 
«Добрий день». 

II. Підсумок фенологічних спостережень. 
(Синоптик повідомляє, учні позначають у календарі погоди) 
• Пора року 
• Місяць 
• Стан неба 
• Вітер 
• Опади 
• Температура 
• Чи відповідає дана погода порі року зима? 

III. Перевірка домашнього завдання. 

Природничий диктант: 
- територія суші,що має рівну поверхню, - це…(рівнина); 
- рівнини поділяються на …(низовини і височини); 
- низовини позначаються на карті …(зеленим кольором); 
- височини позначаються на карті …(жовтими і світло-коричневими 
кольорами); 
- на півночі України розташована …(Поліська) низовина; 
- південь України займає (Причорноморська) низовина; 
- невелике заглиблення з крутими схилами - … це (яр); 
- гори – це…(ділянка земної поверхні, що високо підняті над 
рівнинами); 
- гірський хребет – це…( ряд гір); 
- найвища вершина Карпат – це …(Говерла); 
- найвища вершина Кримських гір – це…(Роман - Кош); 
- яр з пологими і зарослими рослинними схилами – це …(балка). 

IV. Актуалізація опорних знань. 

1.Відгадування загадок. 

- Синя стрічечка блищить, 
Щось тихенько гомонить 
І біжить собі, біжить, 
Не зупиниться й на мить.(Річка). 

- Серед поля лежить дзеркало - 
Скло блакитне,а рама зелена.(Озеро). 

- Не море , не земля 
Човни не плавають 
І ходити не можна.(Болото). 

А як одним словом ми можемо назвати річки, озера, болота? 
Так, водойми. 

V. Мотивація навчання, повідомлення теми,мети уроку. 
Отже, я думаю, ви здогадалися, що сьогодні ми будемо говорити про водойми, а саме про водойми України. 
Ми з’ясуємо: 
- які водойми є на суші; 
- яку будову мають водойми і як вони утворюються; 
- які водойми є на території України, де вони розташовані; 
- користуючись умовними знаками знаходити і показувати водойми 
на фізичній карті України. 

VI. Вивчення нового матеріалу. 
1)Слово вчителя. 
- Без води немає життя, вода є в кожній живій істоті. Без їжі можна прожити значно довше, ніж без води. Людина і більшість тварин майже на 2/3 складається із води, а деякі рослини на 4/5. Вода займає 2/3 поверхні земної кулі і тільки 1/3 належить суші. Вода є в океанах і морях, річках і озерах, під землею і в грунті. 

Океани, моря, річки, озера, болота, ставки, джерела, водосховища – це водойми. 
-А чи знаєте ви, що водойми поділяються на дві групи. (слайд) 
Водосховища, ставки, канали створені людиною. Їх називають штучними, а водойми першої групи виникли в природі.(Показ слайдів) 
- Як ми можемо їх назвати? 
Більш детально із видами водойм ми зараз познайомимось. 
- Що таке джерело? Річка? Озеро? Болото?Море? (Пояснення, слайд.) 


VII. Осмислення знань учнями. 

1.Робота в групах. 
Опрацювати статтю «Водойми України».( с.110-116) 
Дати відповіді на запитання. 

Група – «Джерела». 
- Чому джерельна вода холодна і чиста? 
- Яке значення мають джерела в природі? 

Група – «Річки». 
- Чому на карті України річки зображено лініями різної 
товщини? 
- Чому одні річки називають рівнинними інші гірськими? 
- Назвати найбільші річки України. 

Група – «Озера і болота». 
- Назвати озера України. 
-У якій частині України найбільше боліт? 
- Назвати найбільше прісне озеро , найглибше озеро та 
найвідоміше озеро Криму з якого видобувають сіль. 

Група -«Моря України» 
- Які моря омивають береги України? 
- Якою протокою з’єднані між собою Чорне і Азовське 
моря? 
( По закінченню роботи від кожної групи виступає представник, інші учні доповнюють.) 

VIII. Фізкульт хвилинка. 

IX. Закріплення матеріалу. 
1) Робота в парах. (Зошит с.. 17 №1) 
А тепер у нас ще цікавіше завдання, відкрийте зошит на сторінці 17, працюємо над завданням №1. Працюємо (5 хвилин). Бажаю вам успіху. 

Молодці! Добре попрацювали. Тож швидше переходимо до практичної роботи. 

2)Практична робота 

Робота з фізичною картою. 
Погляньте на фізичну карту України. Зверніть увагу на умовні позначення річок, озер,боліт, морів. Давайте знайдемо ці водойми на карті. 
(Працюємо з картою, називаємо і показуємо водойми). 
- Які із вивчених водойм ми не змогли відшукати? Чому? 

Робота з атласом та контурною картою. 
Розгорніть атласи на с.6-7,контурну карту на с.46 в зошиті. 
Користуючись фізичною картою, позначте на контурній карті Чорне та Азовське моря, а також найбільшу річку України . 

3)Самостійна робота. (На картках) 
З’єднай стрілочками поняття та його визначення. 

1) Ставок - а) частина океану, яка врізається в сушу. 

2) Море - б) природний потік води, який тече руслом і 
впадає в іншу водойму. 

3) Річка - в) невелика водойма створена людиною. 

4) Болото - г) місце, де на поверхню землі витікає 
підземна вода. 

5) Джерело - д) водойма, яка виникає в природних заглибинах на поверхні Землі. 

6) Озеро - е) ділянка надмірно зволоженої земної поверхні. 

X. Підсумок уроку. 
«Мікрофон» 
• Яка речовина найбільш поширена на землі? 
• Без чого не можливе життя на Землі? 
• Що входить до складу всіх живих організмів? 
• На які дві групи поділяються водойми? Чому? 
• Як називається найбільша річка України? Де вона бере свій початок? 
• Які моря омивають береги України? 
• Назвати найбільше прісне озеро України? 
• Чому джерельна вода холодна і чиста? 

XI. Домашнє завдання. 

• Опрацювати матеріал в підручнику с. 110-116, дати відповіді на запитання; 
• Робота в зошиті с. 17, завдання 2; 
• Підготувати повідомлення про водойми Харківської області.


Схожі матеріали:
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: