Навчальна мета. Закріплювати уміння учнів підбирати споріднені слова, які належать до різних частин мови.
Розвиваюча мета. Розвивати в дітей увагу до лексичного значення слів.
Виховна мета. Виховувати патріотичні почуття.
Тип уроку. Урок – дослідження.
Педагогічні технології. Стратегія «Кубування»
Обладнання. Проекти учнівських досліджень.
Хід уроку
І. Фронтальна перевірка домашнього завдання.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
1. Встановлення предмету дослідження.
Вчитель. Сьогодні на уроці ми будемо вчитися добирати до слів назв предметів спільнокореневі слова, які означають ознаку та дію предмета.
ІІІ. Модулі дослідницької роботи.
Модуль 1. Відгадування загадок.
Узори вишиває
Без голки і без нитки.
Улітку спочиває,
А взимку - дуже рідко. (Мороз)
Вчитель. Відгадайте загадку, випишіть дієслова, підберіть до слова мороз споріднені слова, які б належали до різних частин мови, запишіть їх і позначте корінь.
Модуль 2. Скоромовка, правильна вимова звуків.
Котилася торба
З високого горба.
В торбі торрбі
Хліб, паляниця,
Ведмідь і лисиця.
Лисиця пищить,
Ведмідь верещить,
А торба тріщіть:
Трісь, трісь, трісь!
Вчитель: Чи можна сказати «МОРОЗ, АЖ ТРІЩИТЬ»? в яких випадках так говорять?
Модуль 3. Каліграфічна хвилинка.
Записати рядочок слова трісь, підібрати до нього спільнокореневі слова, які б належали до різних частин мови.
Модуль 4. Стратегія «Кубування». Робота в групах. Презентація досліджень.
1) Лексичне значення слова (рерультати дослідження).
Ведмідь – дика кошлата тварина, що живе у лісі, зимує у барлозі, любить мед.
2) До істоків слова (рерультати дослідження).
Ведмідь – означає «поїдавший мед», медоїд.
3) Сполучення слів (рерультати дослідження).
Великий, крупний, клишоногий, вайлуватий, старий, голодний, чорний, бурий, гімалайський, білий.
- Побачити, зустріти, вислідити (ведмедя).
- Реве, ричить, смокче (лапу), спить.
4) Синоніми (рерультати дослідження).
Ведмідь клишоногий, топтигін, ведмежа.
5) Фразеологізм (рерультати дослідження).
- Ведмідь на вухо наступив (немає музичного слуху).
- Ведмежа послуга.
- Дивитися ведмедем.
Прислів’я: - Два ведмеді в одному барлозі не живуть;
- Для ведмедя зима – одна ніч.
Загадки: Клишоногий, вайлуватий,
Смокче у барлозі лапу,
Вміє голосно ревіть,
Називається … (ведмідь).
Буркотливий, вайлуватий,
Ходить лісом дід кошлатий:
Одягнувся в кожушину,
Мед шукає і ожину. (Ведмідь)
Влітку медом ласував,
Досхочу малини мав.
А як впав глибокий сніг,
Позіхнув і спати ліг.
Бачив чи не бачив сни,
А проспав аж до весни. (Ведмідь)
Ліс обійшов, поїв весь мед,
В барлогу ліг і спить…
А мед він любить, не секрет,
На те він і … (Ведмідь)
6) Спільнокореневі слова (рерультати дослідження).
Ведмідь, ведмежа, ведмедик, ведмежатник, ведмежий.
Записати спільнокореневі слова, визначити корінь.
7) Звуковий аналіз слова ( робота біля дошки)
8) Розібрати слово, як частину мови (колективна робота без вживаття терміну)
Оцінювання. (проводиться в групах з урахуванням самооцінки учнів).
Модуль 5. Музична фіз-пауза (К. Бучинська. Мова єднання)
Модуль 6. Робота з підручником. Виконання вправи 80 (українська мова, ч2) Виховна бесіда.
Модуль 7. Коментоване вибіркове списування за вправою 81 (українська мова,ч.2)
ІУ. Підсумок уроку.
1. Гра «Одягни корінь».
Вчитель. Ми сьогодні внаслідок нашої дослідницької роботи побачили яка чудова і багата наша українська мова, ми повинні її любити, вивчати, шанувати, збагачувати і прикрашати ( на дошці таблиця).
(Мова, мовчати, мовчун, примовка, скоромовка, мовний, мовити, мовчазний…) Утворені слова записати.
2. Що сподобалось на уроці?
3. Якими джерелами користувалися при досліджуванні слова?
3. Намалюйте свій настрій на уроці (на полі смайлик).
У. Домашнє завдання. Ч. 2, вправа 82 .