Слова назви предметів (іменники)

 Мета:       Закріплювати вміння виділяти слова назви-предметів серед

                   інших слів та в тексті.

                  Ознайомити учнів з поняттям «крилатий вислів».

                   Розвивати мовлення учнів за допомогою різноманітних

                   вправ творчого характеру.

                  Виховувати любов до природи та тваринного світу

 Обладнання:

                            Таблиця для визначення теми уроку, ілюстрації  із

                            зображенням тварин, картки для групової роботи,

                            Червона книга України.

 Хід уроку:

І Організація класу

1. Привітання          Всі почули ви дзвінок,

                                    Він покликав на урок.

                                    Кожен з вас приготувався,

                                    На перерві постарався.

                                    Зараз сядуть лиш дівчата,

                                    А за ними і хлоп’ята.

ІІ Перевірка виконання творчого завдання

(читання міні-творів, складених вдома)

ІІІ Каліграфічна хвилинка

                                    Пишемо гарнесенько, пишемо рівнесенько,

                                    Щоб дивились залюбки – тато, мама, я

                                    І вчителька моя.

1рядок: З з     Ее

2рядок: Зе   зм   Ем   ем   мл    ля     ас    ою

3 рядок: До землі з ласкою – будеш з  паскою.

(дітям пропонується три слова: земля, ласка, паска; запропонувати згадати прислів’я з цими словами)

  • Поясніть написання слів до, з.

ІV Повідомлення теми і мети уроку

  • Сьогодні ми продовжуємо розмову про…
  • Допоможіть мені визначити тему уроку.
  • На яке питання відповідають всі зображені предмети?
  • Чому?
  • Подивіться уважно, а чи є предмети, до яких можна поставити питання ЩО?
  • Що ви з’ясували на попередньому уроці про те, які слова належать до назв предметів? (відповіді учнів)
  • Наведіть приклади слів, які відповідають на питання хто?...що?
  • Молодці, ці назви всюди,

Їх найбільш вживають люди.

  • Що ми зазвичай робимо на уроках розвитку зв’язного мовлення?
  • Правильно, тому важливо, наскільки наш артикуляційний апарат готовий до роботи. Давайте проведемо мовну гімнастику.
  1. А зараз дружно починаймо,

Скоромовку повторяймо!

В горішнику горішина горішками обвішана.

Оришка й Тимішко струшують горішки

(доцільно провести роботу над лексичним значенням слів: горішник, горішки)

  • Який звук найчастіше повторюється у скоромовці?
  • Дайте характеристику цьому звуку.
  1. Гра «Фантазери»
  • Я пропоную вам по три слова, які означають назви предметів. Ваша мета – скласти з них речення

Трамвай, бібліотека, середа;

Друг, зоопарк, мавпа;

- Запишіть речення зі словами, що відповідають на питання ХТО.

  • Яка група слів відповідає лише на питання ЩО?

V  Сприймання навчального матеріалу

    - Починаємо роботу.

(для висловлювань пропоную дітям користуватися таблицею:

Я думаю…

Я вважаю…

На мою думку…

Я розмірковую так…

Моя думка інша…)

1. Допомога вчителю

    - Діти, я мушу звернутися по вашу допомогу.

Мені потрібно відгадати два слова. Для підказки  у мене є кілька слів. Про кого йдеться – ніяк не зрозумію!

Руда, довгохвоста, хитра.               (лисиця)

Руда, довгохвоста, прудка.              (білка)

  • Я вважаю, що йдеться про один предмет. А ви?
  • Що допомогло розрізнити цих тварин?
  • Правильно,  за допомогою слів, якими їх описали.
  • Чому лисицю вважають хитрою?
  • Які казки ви знаєте, де зустрічається ця хитрунка?
  • Що завжди намагається зробити лисиця у казках?
  • А чи можна сказати про неї, що вона хоче «обвести всіх навколо пальця»?
  • Хто спробує пояснити вислів? (спритно обдурити, перехитрити кого-небудь)
  • Чи доводилось вам чути, щоб людей порівнювали з тваринами?

Фізкультхвилинка

  • Давайте спробуємо підібрати слова назви – предметів. Чи може людина бути…

2. Робота в групах

( дібрати як можна більше порівнянь)

Працьовитою, як…. (бджілка, мураха…..)

Сильною, як……

Незграбною, як……

Злючою, як……..

Хитрою, як…..

Запасливою, як……

Боягузливою, як………

Ледачою, як………

  • Чудово! Адже спостерігаючи за тваринами ми іноді бачимо і себе. Тому у нашій мові з’являються «крилаті вислови».

(діти обговорюють в групах значення крилатих висловів)

Ведмідь на вухо наступив.

Крутитися як білка в колесі.

Кури засміють.

(діти записують один з вислові у зошит, на вибір)

  1. Розрізнення текстів
  • Нагадайте мені будь ласка, що таке текст?
  • Які бувають тексти?
  • Розгляньте картки, прочитайте, спробуйте з’ясувати про кого йдеться?

(діти мають підібрати за змістом слово, після виконання завдання перевіряють правильну відповідь на другій частині карки, яка прихована)

  • Молодці, але що допомогло вам знайти правильну відповідь?
  • Текст «Лелека», це текст:

а) опис?

б) розповідь?

в) міркування?

- Доведіть це.

- Знайдіть у тексті слова. Які відповідають на питання хто?...що?

- Яке слово у тексті, близьке за значенням до слова люди (народ).

  • Яким іще словом ви назвали лелек, щоб уникнути повторень?
  • А як називають лелек у народі? (бусол, чорногуз)
  • Які ще птахи оселяються, будують гнізда біля людей? (ластівки)

4. Робота в зошитах

(записати другий абзац тексту)

5. Розмова про «Червону книгу України»

     - Що вам відомо про книгу, яка називається «Червона книга України»?

     - Для чого люди створили таку книгу?

     - А чи знаєте ви, що лелека занесений до неї?

     - Чому не тільки назва книги «червона», а й обкладинка?

     - Діти, таким чином книга попереджає, застерігає та постійно нагадує людині, що треба турбуватися про природу!

VІ Підсумок уроку

  • Що нового дізналися на уроці?
  • Чи почули ви сьогодні нові, незнайомі для вас слова назви – предметів?

VІІ Домашнє завдання (попрацювати з «Червоною книгою»  відшукати і записати назви птахів, які зникають) 

 

 


Схожі матеріали:
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: