Мета: ознайомлення учнів з інтересу до історії розвитку географічних знань. Тип уроку: вивчення нового матеріалу. Обладнання: підручники, атласи, глобус, фізична карта півкуль, портрети мандрівників. Опорні поняття: географія, подорож, відкриття, Ератосфен, історія, куля, океан, Україна. Базові поняття: фінікійці, давні греки, давні єгиптяни, Аристотель, Птолемей, модель, глобус. Географічна номенклатура: Середземне море, Африка, Євразія, Атлантичний океан, Індійський океан. ЗМІСТ УРОКУ I. Організаційний момент II. Актуалізація опорних знань і вмінь Альтернативні варіанти Прийом «Інтелектуальна розминка» — «Світлофор» 1. Як називається географічна наука, що вивчає клімат Землі? 2. На які питання шукають відповіді сучасні вчені-географи? 3. Який учений дав назву науці географії? 4. Що вивчає соціально-економічна географія? 5. Що є об’єктом вивчення географії? Прийом «Вірю — не вірю» 1. Чи вірите ви в те, що незвіданих земель на нашій планеті вже не залишилось? 2. Чи вірите ви в те, що для сучасних географів зовсім не залишилось роботи? 3. Чи вірите ви в те, що фізична географія вивчає населення та його розміщення? 4. Чи вірите ви в те, що для ґрунтовного вивчення географії як науки достатньо уважно прочитати підручник географії? 5. Чи вірите ви в те, що в давнину люди мали точні знання про форму та розміри Землі?
IIІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності Прийом «Відстрочена відгадка» Колись давно спекотного літнього ранку зустрілись на курному шляху два подорожанина. Змучені довгою дорогою, вони були раді зустрічі та несподіваному відпочинку. Один мандрівник — старий і мудрий, другий — молодий, розговорилися, засперечалися. — Чи знаєш ти, що якщо йти багато днів і ночей поспіль у той бік, де ховається сонце, то вийдеш з того боку, звідки сонце вранці піднімається на небосхил, тому що Земля наша куляста! — говорив старий. — Та що ти! Земля пласка, ніби млинець, який лежить на чотирьох стовпах, а небо — величезна кришталева чаша! — заперечував молодий. Довго точилася їхня суперечка, кожен намагався довести свою правоту. Сьогодні розмови про пласку Землю та трьох китів здаються нам смішними, а між тим багато часу минуло і багато відкриттів було зроблено, перш ніж науково довели кулястість Землі. Спробуймо подумки перенестися в давні часи та подивімося, як різні народи уявляли собі влаштування Світу. IV. Вивчення нового матеріалу Розгорнутий план етапу 1. Уявлення давніх народів про будову Всесвіту. (Робота з рисунками підручника й атласу) 2. Розвиток знань про Землю. Подорожі фінікійців і давніх греків. 3. Карти Ератосфена і Птолемея. (Робота з атласом) 4. Перші географічні відомості про українські землі. 5. Докази кулястості Землі. (Робота в групах. Прийом «Творча лабораторія») Завдання • Намалюйте Землю так, ніби ви не знаєте про її форму. • Наведіть докази правильності вашого зображення. V. Закріплення вивченого матеріалу Альтернативні варіанти 1. Прийом «Експрес-тест» • Автор наукової праці «Посібник з географії»: а) Ератосфен; б) Геродот; в) Птолемей. • Першим радіус земної кулі обчислив: а) Піфагор; б) Ерастосфен; в) Аристотель. • Кулястість Землі підтверджує: а) кругла тінь, яку відкидає Земля на Місяць; б) тінь, яку відкидають предмети в полудень; в) наявність зірок на небосхилі. • Давні мандрівники добре орієнтувалися на місцевості за допомогою: а) приладів; б) інтуїції; в) зірок. • Першими давніми мореплавцями, які обігнули Африку, були: а) фінікійці; б) візантійці; в) єгиптяни. 2. Взаємоперевірка
Прийом «Творча лабораторія» 1. Порівняйте карти світу Ератосфена та Птолемея. Результати оформіть у таблицю. (Робота в парах, один учень виділяє спільне, другий — відмітне.)
2. Обговорення. 3. Напишіть твір-мініатюру з теми «Моя подорож з давніми фінікійцями навколо Африки». (Це завдання можна запропонувати виконати за бажанням індивідуально.)
VII. Підсумок уроку Доцільно запропонувати учням відповісти на запитання «Що нового для себе ви відкрили сьогодні на уроці?». VIIІ. Домашнє завдання • Опрацювати текст параграфа. • Позначити на контурній карті подорож фінікійців. • Підготувати п’ять запитань за змістом тексту параграфа. • Принести географічні енциклопедії. Додатковий матеріал до уроку • Давньогрецький історик Геродот (484–425 рр. до н. е.) першим увів поняття «історична географія». Геродот багато подорожував, описував традиції невідомих народів, у тому числі скіфів, які на той час проживали на території сучасної України. • Давньогрецький географ та історик Страбон (63–20 рр. н. е.) — автор праці «Географія» у 17-ти томах. Здійснив подорожі до Греції, Єгипту, Італії та Малої Азії. Зокрема, в його книгах містяться історико-географічні матеріали про розселення племен Північного та Східного Причорномор’я, їх побут, культуру, особливості господарства. • Значних успіхів у розвитку географічної науки досягли давньокитайські вчені. Вони проводили систематичні спостереження за погодою, здійснювали перепис населення, створили опадомір і компас, описали кругообіг води в природі, розвивали картографію. Китайський мандрівник Чжан-Цянь у 138–126 рр. до н. е. здійснив подорож до Середньої Азії, відкрив шлях у Персію — до берегів Середземного моря через внутрішні райони Азії, який згодом став відомим під назвою Великий шовковий шлях.
| |||||||
Схожі матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |