Мета: формування в учнів загальних уявлень про географію як науку; ознайомлення зі структурою, джерелами географічних знань, методами географічних досліджень; розвиток первинних навичок добору географічної інформації з різних джерел географічних знань; створення умов для зацікавлення учнів у вивченні географії. Тип уроку: вивчення нового матеріалу. Обладнання: підручники, атласи, енциклопедія, географічний словник, комп’ютерний диск, журнал «Вокруг света», книги Ж. Верна, Р. Стівенсона, Ю. Сенкевича та ін. Опорні поняття: природознавство, Земля, карта, наука, під-ручник. Базові поняття: об’єкт і предмет географії, географічні науки. ЗМІСТ УРОКУ I. Організаційний момент II. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності Прийом «Приваблива мета» Кожен із вас, мабуть, запускав паперові кораблики весняними струмками і, можливо, мріяв вирушити з ними в далекі казкові мандри. Хто не мріяв про далекі країни та пригоди разом із літературними та кінематографічними героями. Чи траплялося вам уявляти себе відважним першовідкривачем незвіданих земель, продираючись звивистими стежками в лісі? На уроках географії на вас очікуватимуть захоплюючі подорожі, дивовижні відкриття, цікаві ігри. Однак хто ж вирушає в подорож без попередньої підготовки. Будь-який досвідчений мандрівник знає: до відкриттів слід ретельно готуватися. І допоможе нам у цьому наука географія. IIІ. Вивчення нового матеріалу Розгорнутий план етапу 1. Формування поняття «географія». 2. Які завдання виконувала географія давніх часів, а які виконує сьогодні? (Прийом «Мозкова атака», фронтально) 3. Система географічних наук. (Робота зі схемою підручника) 4. Що вивчає загальна географія? (Знайомство зі змістом підручника) Робота в групах. Кожна група отримує завдання ознайомитися з тематичним змістом певного розділу підручника та з’ясувати, що є об’єктом його вивчення. Висновки груп учитель записує на дошці. 5. Методи (способи) географічних досліджень. 6. Джерела географічних знань. Учитель пропонує дітям назвати джерела географічних знань, потім роздає кожній групі по одному із джерел (підручник, художню книгу, відеофільм тощо) і пропонує обговорити та пояснити, яка саме географічна інформація в ньому міститься. (Прийом «Творча лабораторія») IV. Закріплення вивченого матеріалу Альтернативні варіанти 1. Прийом «Бліц-опитування» • Як дослівно перекладається слово «географія»? • Кого з давніх учених називають «батьком географії»? • Що вивчає фізична географія? • Які методи використовуються для проведення географічних досліджень? • Для яких видів людської діяльності найбільш необхідні знання? 2*. Конкурс загадок Учитель роздає кожній групі згорнутий аркуш з назвою географічної науки або джерела географічних знань і пропонує написати чотиривірш-загадку до теми. V. Підсумок уроку На перших етапах проводиться вчителем, потім поступово підключаються учні. Заключне слово вчителя Географія — це наука, що вивчає природу Землі, населення та його господарську діяльність. Сучасна географія складається з багатьох наук, які можна об’єднати у два розділи: фізичну географію та соціально-економічну. Для успішного вивчення географії потрібно вміти користуватися різноманітними джерелами географічних знань, багато читати та володіти навичками роботи з комп’ютером. VI. Домашнє завдання Опрацювати текст параграфа; зробити картку «світлофор» (один бік — червоний, другий — зелений). Додатковий матеріал до уроку Родоначальником національної української географії вважають академіка С. Рудницького (1877–1937). Він народився в м. Перемишль, який на той час входив до складу Австро-Угорської імперії. Навчався у Львівському університеті, працював в університетах Львова, Відня. З 1914 до 1925 р. працював над створенням географічних основ державної незалежності української нації. В 1927 р. C. Рудницький створив у Харкові Український науково-дослідний інститут географії і картографії, здійснював дослідження в різних частинах України, видав друком понад 70 праць, брав участь у розробці шкільної літератури з географії.
| |
Схожі матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |