Мета: повторення та систематизація знань про способи зображення Землі; поглиблення та систематизація знань про форму й розміри Землі; формування знань про градусну сітку, меридіани та паралелі; розвиток первинних практичних навичок знаходження меридіанів і паралелей на глобусі та карті, характеристики їх особливостей. Тип уроку: комбінований. Обладнання: підручники, атласи, настінна карта півкуль, глобус. Опорні поняття: карта, глобус, екватор, геоїд, півкулі, коло. Базові поняття: градусна сітка, меридіани, паралелі. ЗМІСТ УРОКУ I. Організаційний момент II. Актуалізація опорних знань і вмінь 1. «Обмін кросвордами» (робота в парах) Учні обмінюються кросвордами, складеними вдома, та розгадують їх. 2. «Естафета» (проводиться між рядами)
Картка 2 1. Умовні лінії на плані та карті, що з’єднують точки з однаковою висотою, називають __________________________________________. 2. Гномон — інструмент, призначений для ______________________. 3. Масштаб дрібномасшабних карт: ___________________________. 4. Числовий масштаб 1 : 1000. Іменований масштаб ______________.
IIІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності Прийом «Приваблива мета» Розкривши чимало таємниць географічних карт, ви набули значного досвіду роботи з ними. Ви навчились «читати» умовні знаки, визначати відстані та напрямки, розрізняти висоти та глибини. Ви переконались у тому, що карта — надійний товариш і помічник. Тепер ваших знань достатньо для того, щоб розгадати головний секрет географічної карти — її здатність «розповісти» про точне місцезнаходження будь-якого об’єкта на поверхні Землі. З давніх-давен картографи прагнули «навчити» карту передавати таку інформацію. Однак завдання було непростим. Минуло чимало століть, і лише об’єднання зусиль картографів, математиків, астрономів і фізиків дозволило врешті-решт дійти успішного виконання завдання. А вам, для того щоб досягти успіху в розгадуванні головної таємниці, потрібно буде використати свої знання з математики та природознавства, виявити уважність і наполегливість. Що робить дослідник, коли хоче розв’язати певну проблему? Він складає план дій. Для виконання плану необхідний підготовчий етап — етап теоретичної підготовки, налагодження необхідних приладів та інструментів. Сьогодні наш урок — підготовчий етап у виконанні визначеного завдання. IV. Вивчення нового матеріалу Розгорнутий план етапу
Заповнення таблиці.
V. Закріплення вивченого матеріалу Альтернативні варіанти Прийом «Географічний практикум» 1. На схематичному рисунку зобразіть: полюси, екватор, нульовий меридіан, 180° меридіан; північну, південну, західну та східну півкулі. 2. За фізичною картою світу визначте: а) який материк знаходиться в північній, південній, західній і східній півкулях; б) в яких півкулях знаходяться материки Австралія, Антарктида; в) в яких півкулях знаходиться Україна.
Прийом «Клуб знавців» • Чи є у вашому класі така точка, через яку проходять меридіан і паралель? Якщо є, то де саме? • Якою паралеллю навколосвітня подорож є найдовшою? • Місто N розташоване на 30-й паралелі, а місто М — на 20-й. Яке з них ближче до екватора? Міста А і В розташовані в різних півкулях. Місто А — на паралелі 10°, а місто В — на паралелі 40°. Роздивіться всі варіанти розташування міст.
Прийом «Творча лабораторія» (робота в групах) Визначте, до чого ближче розташований ваш населений пункт: до полюса чи екватора. Підказка: з’ясуйте за глобусом або картою протяжність дуги меридіана в градусах від вашого населеного пункту до екватора і до плюса. Для переведення даних у кілометри помножте отримані величини на 111 км. VI. Підсумок уроку Учитель • Земля має кулясту форму та обертається навколо своєї осі. Вісь обертання проходить через полюси — Північний і Південний. • На однаковій відстані від полюсів проходить екватор — умовна лінія, що поділяє Землю на дві півкулі — Північну та Південну. • На картах і глобусах проведено лінії меридіанів і паралелей, які утворюють градусну сітку. • За допомогою ліній меридіанів і паралелей на карті можна визначити напрямок і вказати положення частин територій і об’єктів. VII. Домашнє завдання • Опрацювати текст параграфа. • Згадати правила гри «Морський бій». Додатковий матеріал до уроку • З 1634 р. нульовий меридіан проводився через острів Ферро — острів Старого Світу, розташований найдальше на захід. Виходило, що початковий меридіан поділяв на дві півкулі країни Старого і Нового Світу. Тривалий час кожна країна проводила відлік довготи від свого початкового меридіана: Франція — від Паризького, Англія — від Ґрінвіцького, Росія — від меридіана, що проходив через обсерваторію в м. Пулково в околицях Санкт-Петербурґа,— Пулковського. Це булонезручно. З 1884 р. більшість країн домовились вважати початковим меридіаном Ґрінвіцький. • Поняття «меридіан» і «паралель» увів грецький учений Ератосфен, який, обчислюючи розміри Землі, зрозумів, що для визначення точних відстаней на карті та орієнтування за нею потрібні спеціальні лінії. На карті Ератосфена таких ліній було небагато і наносилися вони на різних відстанях одна від одної. Ця градусна сітка мало схожа на градусну сітку сучасних карт. Однак її поява дала можливість набагато точніше розміщати географічні об’єкти на карті.
| ||||||||||||||||||||
Схожі матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |