Мета: активізація та систематизація знань про способи зображення Землі з курсу природознавства; формування первинних знань про особливості зображення Землі на глобусі, географічній карті, плані місцевості; розвиток умінь визначати відмінності в зображеннях місцевості на рисунку, фото- й аерознімках, плані, пояснювати різницю між зображеннями земної поверхні на глобусі, плані, карті, аерофото- і космічних знімках. Тип уроку: вивчення нового матеріалу. Обладнання: підручник, атлас, глобус, карта півкуль, план місцевості, аерофотознімки, знімки земної поверхні з космосу. Опорні поняття: рисунок, фотографія, зображення, модель, сторони горизонту, Мартін Беґайм. Базові поняття: глобус, план місцевості, карта. ЗМІСТ УРОКУ I. Організаційний момент II. Актуалізація опорних знань і вмінь Завдання (прийом «Мозкова атака»; всі можливі відповіді вчитель записує на дошці) 1. Уявіть собі, що вас попросили зобразити пришкільну територію. В які способи ви це зробите? 2. Уявіть собі, що вам необхідно зобразити територію вашої області. В які способи ви це зробите? 3. Уявіть собі, що ви вирушили в космічну подорож і на одній із планет виявили гостинних розумних істот. Які способи зображення Землі ви використаєте для її опису? IIІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності Прийом «Практичність теорії» Виконуючи завдання, ви мали можливість переконатися в різноманітності способів зображення нашої планети. З давніх-давен люди намагалися зобразити місцевість якомога точніше та докладніше. Археологічні розкопки свідчать про існування в давніх людей малюнків і планів територій. Їх робили на камінні, бивнях мамонта, бересті. Довгий і важкий шлях пройшло людство, перш ніж навчилося складати географічні карти. Про це ви дізналися, вивчаючи розділ «Географічне пізнання Землі». А пам’ятаєте, який переворот у розвитку географічної науки здійснив глобус Мартіна Беґайма — «Земне яблуко»? Навіщо ж людям потрібні точні зображення місцевості? На це питання відповісти легко. Зображення місцевості необхідні в будівництві та сільському господарстві, у військовій справі й авіації, туризмі та подорожах і в багатьох інших видах діяльності людини. Кожний у своєму житті стикається з необхідністю побудувати план, прочитати карту, зорієнтуватися на місцевості. На уроках, присвячених темі «Земля на плані і карті», ви навчитесь користуватися планами і картами, грамотно «читати» їх, визначати відстані та напрямки. А сьогодні на уроці ми повинні з’ясувати, які способи зображення місцевості є найбільш точними та які переваги й недоліки вони мають. IV. Вивчення нового матеріалу Розгорнутий план етапу 1. Найбільш точні й наочні способи зображення земної поверхні. Для відповіді на це питання слід звернутися до записів на дошці, виконаних під час етапу актуалізації, та запропонувати учням розглянути види зображень у атласі. Аналізуючи дані атласу, необхідно викреслити назви тих способів, які є менш точними, наочними та зручними в користуванні. 2. Переваги й недоліки плану, карти та глобусу в зображенні земної поверхні. (Робота в парах) Заповнення таблиці.
3. Глобус — об’ємна модель Землі. (Робота з рисунками та схемами атласу. Розгляд процесу створення глобусу) V. Закріплення вивченого матеріалу Альтернативні варіанти 1. Прийом «Експрес-тест» • «Глобус» у перекладі з латини означає: а) модель; б) глобальний; в) куля. • Творець першого глобуса Землі: а) Мартін Беґайм; б) Ґерард Меркатор; в) Клавдій Птолемей. • Дає вид місцевості збоку: а) глобус; б) фотознімок; в) план. • Фотографії з космосу мають найбільше значення для складання: а) географічних карт; б) туристичних маршрутів; в) планів місцевості. • Найкращим помічником у вашій подорожі рідним краєм буде: а) глобус; б) карта України; в) карта вашої області. 2. Прийом «Взаємоперевірка» 1*. Прийом «Творча лабораторія» Спрощеним варіантом плану місцевості є схема. Складіть схему вашого шляху: а) від будинку до школи; б) від будинку до найближчої крамниці; в) від вашого будинку до будинку вашого товариша. Складаючи схему, використовуйте власні умовні позначення та орієнтири. 2. Вигадайте та замалюйте схематичні позначення для таких об’єктів: будинок, дерево, річка, міст, клумба, школа, вокзал, дорога, гора, яма.
VI. Підсумок уроку Заключне слово вчителя • Зобразити земну поверхню можна у вигляді малюнка, фотознімка, аерофотознімка, плану та географічної карти. • Найбільш повну інформацію про характер земної поверхні та об’єкти, розміщені на ній, передають план і карта. • Найбільш точно зовнішній вигляд Землі передає глобус.
VII. Домашнє завдання • Опрацювати текст параграфа. • Скласти п’ять репродуктивних запитань до тексту параграфа. • Скласти творче запитання, пов’язане зі способами зображення земної поверхні, обміркувати відповідь на нього. Додатковий матеріал до уроку • Найбільший на Землі глобус має 10 м у діаметрі і вагою 30 тонн. Знаходиться він в астрономічній обсерваторії м. Пезаро (Італія). • Картографічні зображення місцевості з’явилися задовго до писемності. Донедавна найдавнішою географічною картою вважали глиняну дошку, створену у 2 тис. р. до н. е., знайдену в Ірані (Месопотамії). На ній зображено рельєф і селище. Однак нещодавно в Україні в Черкаській області було знайдено бивень мамонта з нанесеним на ньому картографічним малюнком: річка, дерева, споруди. Вік цієї унікальної знахідки — 14–15 тис. років! • Відтоді, як у космос полетіли перші супутники, їх почали використовувати для створення більш точних карт нашої планети. З них можна вимірювати відстань за допомогою радіохвиль, а також робити точні фотознімки. Супутник фотографує невеликі ділянки земної поверхні, а потім ці знімки суміщають так, щоб отримати зображення характерних географічних об’єктів. Ці методи дозволили побачити реальний образ нашої планети.
| |||||||||||||
Схожі матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |