План місцевості

Мета: поглиблення та систематизація знань про план місцевості, його особливості, умовні знаки; формування практичних навичок роботи з умовними знаками плану; розвиток первинних умінь з орієнтування за допомогою плану місцевості.

Тип уроку: комбінований.

отознімки.

Опорні поняття: рисунок, зображення, фотографія, аерофотознімок, місцевість, креслення.

Базові поняття: план місцевості, умовні знаки.

ЗМІСТ УРОКУ

I. Організаційний момент

II. Актуалізація опорних знань і вмінь

1. Прийом «Взаємоопитування» (робота в парах)

Обмін питаннями, підготовленими вдома до тексту параграфа.

2. Конкурс творчих запитань і відповідей

Запитання ставлять ті учні, які їх підготували. Решта намагається відповідати на них. Якщо правильної відповіді не прозвучало, автор творчого запитання викладає свою відповідь.

3. Прийом «Мікрофон»

Висловлювання учнів з приводу творчих запитань і відповідей на них, визначення найкращих запитань і грамотних відповідей.

IIІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності

Прийом «Відстрочена відгадка»

Уявіть собі ситуацію: сім’я вашого товариша (або подруги) переїхала на проживання до іншого району міста. Товариш запрошує вас на свій день народження і починає пояснювати вам, як до нього дістатися. Якому способу надання пояснень ви віддали б перевагу?

(Варіанти відповідей учнів)

Цілком імовірно, що для когось із вас найбільш зрозумілим способом стало б невелике креслення, інакше кажучи, схема або план вашого пересування в потрібному напрямку, яке супроводжує пояснення та певні орієнтири. Однак для того, щоб користуватися таким планом, потрібно вміти «читати» його, тобто розшифрувати інформацію, що міститься в ньому. А для цього потрібно розгадати дві загадки картографів. Тож загадка перша: в який спосіб на плані позначають різноманітні об’єкти та чому тим, хто користується планом, зрозуміло, що це за об’єкти та де вони розташовані?

IV. Вивчення нового матеріалу

Розгорнутий план етапу

1.      Формування поняття «план місцевості».

а) Прийом «Мозкова атака», фронтально.

Усі ключові слова, пов’язані з поняттям «план місцевості», записуються на дошці.

б) Після цього кожній парі пропонується «зібрати» із цих слів визначення плану місцевості, а потім кожні дві пари, тобто чотири учні, обговорюють і доходять єдиної думки щодо визначення поняття «план». Варіанти четвірок заслуховуються, і після обговорення узагальнений варіант записується в зошити. (Прийом «2 → 4 → всі разом»)

2. Ознаки плану.

(Робота з підручником, атласом, фронтально)

2.      Формування поняття «умовні знаки». (Можна використати прийоми, аналогічні п. 1.)

4. Види умовних знаків. Складання таблиці «Умовні знаки».

Види умовних знаків

Які об’єкти зображають

Приклади умовних знаків

Контурні

 

 

Значкові

 

 

Лінійні

 

 

 

Таблиця заповнюється вдома.

5. Значення та використання планів.

V. Закріплення вивченого матеріалу

Альтернативні варіанти

«Картографічний практикум»

1. Зобразіть умовні знаки, які потрібно використовувати для зображення місцевості навколо вашої школи.

2. Знайдіть на плані місцевості ліс, чагарники, ґрунтову дорогу, електростанцію, річку, озеро та охарактеризуйте спосіб зображення кожного із цих об’єктів.

1. Прийом «Творча лабораторія»

Розгляньте в атласі зображення місцевості на плані та знімку з космосу. Знайдіть спільні та відмітні риси. Результати занесіть до таблиці.

Зображення місцевості на плані та знімку з космосу

Спільні риси

Відмітні риси

 

 

 

2. За допомогою атласу намалюйте в зошитах та підпишіть такі умовні знаки: млин, джерело, озеро, річка, школа, колодязь, ґрунтова дорога, рідколісся.

 

VI. Підсумок уроку

Учитель пропонує такі запитання:

• Що таке план місцевості?

• Який прийом використовують картографи для зображення різноманітних об’єктів на планах?

• Навіщо потрібні плани місцевості?

VII. Домашнє завдання

• Опрацюйте текст параграфа.

• Об’єднайтесь у групи та зробіть по п’ять умовних знаків на картках 20*20 см. (Учитель розподіляє знаки так, щоб у всіх груп вони були різні.)


Схожі матеріали:
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: