Мета: формування поняття «Світовий океан» та ознайомлення з його складовими; поглиблення та систематизація знань про материки й острови; розвиток первинних практичних навичок визначати географічне положення океанів та його складових. Тип уроку: вивчення нового матеріалу. Обладнання: атласи, підручники, настінна карта півкуль, контурні карти, папір, маркери. Опорні поняття: гідросфера, світовий кругообіг води, океан, материк. Базові поняття: Світовий океан, море, протока, затока, острів, півострів. ЗМІСТ УРОКУ I. Організаційний момент II. Актуалізація опорних знань і вмінь 1. «Конкурс творчих питань» Учні, ставлять запитання, підготовлені вдома. Якщо в класі не можуть відповісти на запитання, то їх автори пропонують свої варіанти відповіді. 2. Прийом «Інтелектуальна розминка» — «Світлофор» • Що таке світовий кругообіг води? Назвіть причину та наслідки світового кругообігу води. • З яких частин складається гідросфера? • Які океани ви знаєте? • Як води суші пов’язані зі Світовим океаном? • Яка частина площі поверхні Землі припадає на Світовий океан? Прийом «Вірю — не вірю» • Чи вірите ви в те, що між гідросферою та атмосферою існує взаємозв’язок? • Чи вірите ви в те, що основна частина вод гідросфери зосереджена у водах суші? • Чи вірите ви в те, що саме завдяки кругообігу вода на суші не зникає? • Чи вірите ви в те, що на Землі можливі проблеми в забезпеченні людей прісною водою? • Чи вірите ви в те, що люди не можуть вплинути на якість прісних вод на Землі? IIІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності Прийом «Практичність теорії» Ви вже знаєте про те, що на Землі існував один материк — Панґея, з усіх боків оточений єдиним океаном. Рухи літосферних плит розділили цей величезний материк на шість частин, які, у свою чергу, поділили єдиний океан на чотири складові. Однак, незважаючи на такі серйозні зміни в обрисах суші та води, океан зберіг свою цілісність. Із будь-якої його точки можна потрапити до будь-якої іншої, не перетинаючи суходолу. Не вірите? Спробуйте! Давайте здійснимо подорож Світовим океаном, познайомимося з його частинами та з’ясуємо особливості ділянок суходолу в океані. IV. Вивчення нового матеріалу Розгорнутий план етапу 1. Гра «Подорож океанами». а) Підготовка до подорожі. Складання плану характеристики географічного положення океану: • назва океану, історія її виникнення; • в яких півкулях розташований; • береги яких материків омиває; • якими протоками з’єднується з іншими океанами; • великі моря, затоки, острови, півострови; • середні та максимальні глибини. б) Здійснення подорожі. (Робота в групах) Працюють чотири (можна вісім) груп, кожна з яких виконує три види завдань: на аркуші паперу складає характеристику океану за планом, на контурній карті позначає географічну номенклатуру певного океану, складає вірш про океан у стилі синквей. в) «Обмін досвідом». Групи обмінюються роботами та, якщо потрібно, вносять свої доповнення. г) Виступи груп. V. Закріплення вивченого матеріалу Прийом «П’ять речень» (продовження роботи в групах) Завдання. За допомогою п’яти речень сформулюйте головне про один із океанів. VI. Підсумок уроку Прийом «Прес-конференція» (обговорення результатів роботи) VII. Домашнє завдання • Опрацювати текст параграфа. • Виписати визначення в зошити. • Скласти «шпаргалку» до пункту «Суша в океані». • Скласти кросворд за вивченою номенклатурою. • Позначити на контурній карті океани, великі моря, затоки, протоки. Додатковий матеріал до уроку • Найбільший з океанів — Тихий. Він один займає майже стільки ж площі на Землі, скільки всі інші океани разом. На його акваторії (180 млн км2) досить вільно розмістилися б усі материки, причому залишилося б місце ще й для другої Африки. • Рекордсменом за площею серед морів є Коралове море, що омиває північно-східні береги Австралії. Його площа — 4,5 млн км2. Найменше море — Мармурове, затиснуте між Балканським та Малоазіатським півостровами. Це справжнє «кишенькове» море. Його площа — 11,5 тис. км2. Воно може понад 55 разів укластися на території нашої держави. Азовське море серед усіх морів найглибше врізується в материк Євразію. Воно наймілкіше серед морів нашої планети. Середня глибина його — лише 7,5 м, а найбільша не перевищує 14 м. • Атлантика була єдиним реальним океаном, відомим жителям Європи в античні часи. В уявленні стародавніх греків, океан оточував землю з усіх боків. Грецькі мудреці вважали, що з океану сходять і в нього опускаються всі світила — Сонце, Місяць, зірки (крім сузір’я Великої Ведмедиці, що ніколи не торкається води). Весь обшир океану, звичайно, ніхто з греків бачити не міг, але коли їхні кораблі, рухаючись на захід, виходили із Середземного моря, безкрая гладінь, з’єднана на обрії з небом, відкривалась поглядам вражених моряків. Згідно з грецькою міфологією, там, на крайньому заході, жив титан Атлант, який тримав на своїх плечах небесне склепіння. За ім’ям цього титана і весь водний простір на захід від Європи почали називати Атлантичним океаном.
| |
Схожі матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |