Мета уроку: розглянути правила поведінки пішоходів; розвивати знання учнів про правила поведінки при ДТП як свідка або учасника. Очікувані результати: учні повинні пояснювати правила дорожнього руху для пішоходів у місці проживання, у районі школи, наслідки їх порушення;учні повинні виконувати правила дорожнього руху для пішоходів; учні повинні називати знаки дорожнього руху для пішоходів; учні повинні дотримуватися правил поведінки свідка або учасника ДТП, правил надання першої допомоги при ДТП. Обладнання: Тип уроку: засвоєння нових знань. Пішов батько навпростець — не скоро повернеться. n 1. Організаційний етап n 2. Актуалізація опорних знань 2.1. Фронтальне опитування. 1. Назвіть умови виникнення пожежі в побуті. 2. Назвіть причини побутових пожеж. 3. Чи кожне загоряння можна назвати пожежею? 4. Навіщо в будь-якому приміщенні має висіти план евакуації? 5. Як треба пересуватися при пожежі в приміщенні? 6. Чому при пожежі люди не тільки отримують опіки шкіри, а й отруюються? 2.2. Конкурс загадок про дорожній рух (перевірка індивідуальних домашніх завдань). 2.3. «Асоціативний кущ». Складання асоціативної схеми за відповідями учнів. — Які асоціації пов’язані у вас із поняттям «безпека на дорозі»? n 3. Мотивація навчальної діяльності 3.1. Повідомлення теми уроку та формулювання разом з учнями мети та задач вивчення нового матеріалу. 3.2. Проблемне запитання. — Чому гинуть люди на дорогах? n 4. Етап засвоєння нових знань 1. Учасники дорожнього руху (бесіда). Запитання до учнів: — Назвіть учасників дорожнього руху. — До якої групи учасників дорожнього руху належать учні 6 класу? 2. Гра «Подорож до країни ДАІ» (робота в групах з використанням матеріалу підручника). Завдання 1. Визначити правила переходу проїжджої частини. 1 група: перехід двополосної дороги; 2 група: перехід швидкісної траси; 3 група: перехід дороги, що не має визначених переходів. Один учень з групи після опрацьовування матеріалу підручника записує відповідь на дошці. Завдання 2. Правила руху пішоходів. Обговорення в групах — 3 хв. Відповідають два представники групи: «як можна» та «як не можна». 3. ДТП (продовження роботи в групах). 1) Визначення причин ДТП. Учні з різних груп по черзі записують на дошці причини ДТП. Учитель слідкує, щоб записи не повторювалися. Варіанти відповідей: погодні умови, сміття на дорозі, порушення правил дорожнього руху пішоходами, погані дороги, тварини, порушення правил водіями, погане освітлення, відсутність необхідних дорожніх знаків, ремонтні роботи тощо. 2) Моделювання дій свідків ДТП. Учні груп по черзі розповідають (або показують), як слід діяти свідку ДТП. Обговорення дій свідків учнями інших груп. Визначення помилок у діях свідка. 3) Моделювання дії учасників ДТП (пішоходи, пасажири). Учні груп пропонують певну ситуацію ДТП і поведінку пішоходів або пасажирів у цьому випадку. Обговорення дій учасників ДТП учнями інших груп. Визначення помилок у діях пішоходів. 4) Складання загальних правил особистої безпеки при ДТП. Висновок: Що нового дізналися учні в подорожі?
n 5. Узагальнення та закріплення знань 5.1. Робота з підручником (робота в парах). 5.2. Робота з друкованим зошитом [5], c. 43 № 2. 5.3. Робота з індивідуальними картками. 5.4. Розгадування кросворда «Дорожній рух». 5.5. «Клуб знавців». Учні малюють (умовно) на дошці дорожні знаки, що регулюють рух пішоходів. Перемагає той, хто зобразив найбільше знаків. 5.6. Обговорення епіграфа до уроку. 5.7. Відповідь на проблемне запитання. n 6. Підбиття підсумків уроку «Особистий кошик» Учні визначають, що вони сьогодні докладуть у свій кошик знань. n 7. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання Індивідуальні завдання. 1. Які особливості доріг є у місці вашого проживання? 2. Які дорожні знаки є у вашому мікрорайоні? Поблизу школи? 3. Які твої дії як свідка ДТП, якщо спричинив ДТП твій добрий знайомий? n2. Актуалізація опорних знань 2.2. Конкурс загадок Йде від села до села, від міста до міста, (Дорога) Велика я, кінця не маю, (Дорога) Посередині—дорога, (Вулиця) Серед трав, кущів, калюж (Стежка) Через воду переводить, (Міст) Впала стрічка через річку, (Міст) У річці зав’яз (Міст) В нього на чотири боки (Світлофор) Від садочка до місточка, (Дорога) По світу стелиться, (Дорога) Наче сітка-павутина (Дорога). Транспортом я регулюю, (Світлофор). Як колір міняю — (Світлофор) Ця тварина не проста: (Зебра) Що за дивний перехід (Зебра) Цей трикутний килимок — (Острівець безпеки) На сьогодні знає кожний: (Пішохідний перехід) Де потік машин суцільний— (Перехід) Під землею мчать вагони, (Метро) Диво-віз мене привіз (Ескалатор) Там, де вулиця широка (Розділова смуга) Прив’язаний за вусики (Тролейбус) Перше — біжить, друге — доганяє, (Велосипед)
2.3. «Асоціативний кущ» Ú Запитання до учнів: — Які асоціації пов’язані у вас з поняттям «безпека на дорозі»?
n4. Етап засвоєння нових знань 2. «Подорож до країни ДАІ»
Правила переходу залізничних колій 1. Шлагбаум: 1) переходити при відкритому шлагбаумі; 2) за наявності відповідної звукової чи світлової сигналізації, яка дозволяє перехід; 3) проявляти особливу обережність. 2. Містки, тунелі, начіпні мости.
Рух організованих груп 1. Колона не більше, ніж у чотири ряди. 2. Позначення колон: — удень попереду і позаду червоними прапорцями; — в умова недостатньої видимості попереду білий ліхтар, позаду — червоний.
Правила руху пішоходів Пішоходам заборонено: • Виходити на проїжджу частину дороги, не переконавшись у відсутності небезпеки для себе та оточуючих. • Дошкільникам та молодшим школярам самостійно виходити на проїжджу частину дороги. • Переходити проїжджу частину у невстановленому місці (багатосмугова чи огороджена дорога, обмежена видимість тощо). • Рухатись проїжджою частиною дороги. Гратись у рухливі ігри поряд з транспортною лінією. Пішохід зобов’язаний: • завжди перед переходом дороги зупинитись і обдивитись; • користуватись позначеними переходами; • виконувати вимоги сигналів світлофорів чи регулювальника; • пропускати спецавтомобілі; • при незакінченому переході зупинитись на осьовій лінії чи острівку безпеки.
Особливості дорожнього руху для дітей • Маленький зріст обмежує огляд, дитині важче помітити машину через припарковані на узбіччі автомобілі. • Через малий зріст і водіям погано видно дітей, особливо, якщо вони перебігають дорогу в невизначених місцях. • Діти ще не вміють ефективно використовувати бічний зір. • Дитина важко визначає, звідки лунає звук, і при сигналі машини може піти неправильно. • Діти імпульсивні, їхня поведінка непередбачувана, вони раптово вирішують бігти, а водії не встигають загальмувати. • У дітей ще немає достатнього досвіду, щоб оцінити реальні розміри машин і відстань до них; дуже важко оцінити швидкість машини — навіть багато дорослих помиляються. • Дитина впевнена: якщо вона бачить машину, то й водій бачить її. • У пізній час, коли темно, водії часто не помічають дітей, і через їхній малий зріст і через темний колір одягу.
Правила для всіх • Зупинятися, перш ніж зробити крок на проїжджу частину. • Завжди використовувати підземний перехід, якщо він є. • Перетинати дорогу тільки в зазначених місцях (біля світлофора, пішохідним переходом). • Не переходити вулицю, почувши сигнал машин екстреної допомоги або спецмашини. • Під час переходу вулиці подивитися ліворуч, праворуч і знову ліворуч переконатися, що немає машин, і тільки після цього переходити вулицю. • Триматися подалі від машин, що виїжджають заднім ходом. • Ніколи не грати навіть на тихій проїжджій вулиці або дорозі. • Не бігти через дорогу.
3. ДТП
Ці причини можуть бути підсиленими: • поганим станом доріг (у т. ч. сміття на дорогах); • погіршенням здоров’я водія; • несприятливими погодними умовами.
Загальні правила поведінки при ДТП: • Сповзти на підлогу. • Закрити голову руками, притиснути її до колін і впасти на бік. • Після зупинки через двері чи вікно (його слід відкрити або розбити) вибратись назовні. • По можливості надати допомогу іншим потерпілими. • Відійти від транспорту на велику відстань, оскільки може статися вибух. • Якщо автомобіль затонув у воді, то вийти з нього можна через опущене (чи вибите) скло (у воді автомобілі не вибухають).
n5. Узагальнення та закріплення знань
5. 3. Робота за картками
Картка № 1 1. Чому всі зобов’язані виконувати правила дорожнього руху? 2. Як позначаються пішохідні переходи?
Картка № 2 1. Доведи, що пішохід — це учасник дорожнього руху. 2. Який вид пішохідних переходів ти вважаєш найбільш безпечним? Чому? Довідкова інформація Дані Всесвітньої організації охорони здоров’я (ВООЗ) та інших міжнародних організацій свідчать про критичну ситуацію з безпекою дорожнього руху в більшості країн. За оцінками ВООЗ, якщо не вжити термінових заходів, до 2020 року аварії на дорогах стануть головною причиною смертності в світі, випередивши серцево-судинні захворювання та СНІД. Виявляючи занепокоєння постійним зростанням рівня травматизму і смертності на дорогах у світі Генеральна Асамблея Організації Об’єднаних Націй проголосила 2011–2020 роки «Десятиліттям дій безпеки дорожнього руху». Мета Десятиліття — скоротити втрати людського життя від ДТП. Офіційне відкриття Десятиліття дій безпеки дорожнього руху в усьому світі відбулося 11 травня 2011 року. Довідка: За даними Міністерства внутрішніх справ 2008–2010 роки, на вітчизняних дорогах загинуло 558, травмовано 11 402 дітей.
Це цікаво Японія Японські водії зазвичай точно і постійно дотримуються правил дорожнього руху. Але практично всі водії, побачивши, що світлофор зараз переключиться на червоний, різко прискорюються, намагаючись «проскочити». В Японії багато велосипедистів, причому їздять вони по узбіччях у зустрічному напрямку до машин. Англія Історично склалося, що рух в Англії лівосторонній. Кермо в більшості автомобілів в Англії розташоване праворуч, а швидкість перемикається не правою, а лівою рукою. Розворот дозволений скрізь, де не заборонено знаками. У невеликих селищах діє обмеження швидкості до 30 миль/год. Дороги обладнані камерами стеження. На вузьких вулицях передбачені спеціальні ділянки, щоб водії могли розминутися. Бразилія У Бразилії часто влаштовують гонки на дорозі. Припаркувати машину посередині дороги — звичайна в Бразилії справа. Напевно, десь в інших країнах за це і штрафують, але тільки не в Бразилії! Індія В Індії одночасно водії використовують обидва напрямки руху: ліво- і правосторонній. Починається рух, зазвичай, з лівої смуги, а потім може переміщуватися на праву і так далі. Якщо рухатися неможливо по обох смугах — водії чекають, де з’явиться «вікно», і втискаються у нього — як у шахах. До того ж, в Індії чим більший транспортний засіб, тим більше його поважають. «Легковик» зобов’язаний пропустити вантажівку, незалежно від правил, а далекобійники і великі фургони — «королі дороги» і можуть робити все, що їм заманеться. Єгипет Єгипетські водії дуже полюбляють подавати звукові сигнали. Це відбувається без певної мети — це проста констатація факту наявності водія на дорозі. Єгипетські водії люблять вночі зупинитися на дорозі і вимкнути все освітлення, або нестися з шаленою швидкістю, не включаючи фар взагалі. В обох випадках помітити їх надзвичайно важко. Крім цього, по дорогах неквапливо переміщаються навантажені вантажем ослики і розкидані клубки змій, що відпочивають після спекотного дня. На червоне світло єгипетські водії дають газу, а на зелений пригальмовують, не забуваючи подавати звукові сигнали.
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Схожі матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |