Електронебезпека

Мета уроку: розглянути правила електробезпеки в побуті та дію електроструму на організм людини; розвивати знання учнів про наслідки необережного поводження з електроприладами та електродротами.

Очікувані результати: учні повинні називати наслідки ураження електрострумом; учні повинні наводитиприклади необережного поводження з електроприладами й електрострумом;учні повинні розпізнавати необхідність виконання правил електробезпеки; учні повинні виконувати алгоритм надання першої допомоги при ураженні електрострумом та забезпечувати власну безпеку.

Обладнання:

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Наука — це не лише знання, але й уміння користуватися
цими знаннями. (В. О. Ключевський)

n 1. Організаційний етап

1.1. Привітання, фізкультхвилинка.

1.2. Перевірка присутності учнів: кількість за списком _______, кількість присутніх на уроці _______, відсутніх ________.

1.3. Перевірка готовності учнів до уроку.

1.4. Перевірка готовності класного приміщення до уроку.

n 2. Актуалізація опорних знань

2.1. Перевірка індивідуальних домашніх завдань.

2.2. Тестове завдання (тест № 9, роздавальний матеріал).

Відповіді: 1 в; 2 а, б, в; 3 б, г; 4 в, г; 5 г; 6 а, в, г.

2.3. Вікторина «Безпека — небезпека».

Учні спочатку відгадують загадки, а потім визначають, електронебезпечною є відповідь чи ні.

n 3. Мотивація навчальної діяльності

3.1. Повідомлення теми уроку.

3.2. Формулювання разом з учнями мети та задач вивчення нового матеріалу.

3.3. Проблемне запитання.

— Чи достатньо виконувати правила поводження з електроприладами для забезпечення електробезпеки?

n 4. Етап засвоєння нових знань

План пояснення нового матеріалу

1. Електропровідність.

2. Електронебезпека вдома:

а) електропроводка (види та причини пошкодження);

б) електроприлади (причини та ознаки несправності).

3. Електронебезпека на вулиці.

4. Дія електроструму на організм.

5. Правила безпечного поводження з електрикою.

6. Перша допомога при ураженні електричним струмом (робота з підручником).

Учні виписують у робочий зошит правила першої допомоги при ураженні електричним струмом. Можна обвести їх кольоровим олівцем.

n 5. Узагальнення та закріплення знань

5.1. Практична робота «Моделювання допомоги при ураженні електричним струмом».

5.2. Експрес-контроль [7], тест № 6.

Відповіді.
Варіант 1: 1 б; 2 а; 3 в; 4 г; 5 в; 6 а, б, г.
Варіант 2: 1 г; 2 в; 3 г; 4 б; 5 б; 6 а.

5.3. Тестове завдання для закріплення знань (тест № 10, роздавальний матеріал).

Відповіді: 1 а, б, г; 2 б, в, г; 3 а, г; 4 а, г; 5 б, г; 6 а, в, г.

5.4. Розгадування кросворда «Електронебезпека».

5.5. Робота з підручником.

Обговорення життєвої ситуації за малюнками.

5.6. Творче завдання (колективна робота або в групах).

Учні мають скласти для молодших школярів пам’ятку щодо безпечного поводження з електроприладами. Це можуть бути малюнки, оповідання-казка, вірш тощо.

5.7. Фронтальна бесіда.

1. Якими електроприладами можуть користуватися учні 6 класу?

2. У якому випадку електророзетки можуть стати небезпечними?

3. За якими ознаками можна визначити небезпечність електроприладів?

4. Як поводитися при загоранні електроприладів?

5.8. Робота з друкованим зошитом [5], c. 33–34.

5.9. Обговорення епіграфа до уроку.

5.10. Відповідь на проблемне запитання.

n 6. Підбиття підсумків уроку

Підсумкова бесіда, складання «Особистого кошика»

n 7. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

7.1. Завдання для всього класу.

Підручник: _________________________________________

Робочий зошит: _____________________________________

7.2. Індивідуальні завдання.

1. Які електроприлади ти використовуєш самостійно?

2. Чому електроприлади не дозволяють включати в розетку малим дітям?

3. Для чого на розетки ставлять заглушки?

n2. Актуалізація опорних знань

2.3. Вікторина «Безпека — небезпека»

1. Вона грушоподібна
І людям всім потрібна,
Корисна дуже річ,
На день перетворить ніч.

(Лампочка)

2. Ніг не маю, а ходжу,
Губ не маю, а скажу:
Коли обідати та спати,
Коли роботу починати.

(Годинник)

3. Вранці всіх він підіймає,
Хоч у нього рук немає.

(Будильник)

4. У кімнаті, у куточку,
Біля ліжка на стіні,
Сіра скринька на шнурочку
Все розказує мені.

(Радіо)

5. Нам показує вікно
Спорт, новини і кіно.

(Телевізор)

6. Холодно завжди у нім
І продуктів повен дім.

(Холодильник)

7. Товстопуза біла пані
Крутить одяг в барабані.

(Пральна машина)

8. Є у мене вірний друг,
Має він чудовий слух
І говорить голосами
Моїх друзів, тата й мами.

(Телефон)

9. Тиснеш кнопки — і за мить
Можеш з другом говорить.

(Телефон)

10. Під гудіння і виття
Тягне хоботом сміття.

(Пилосос)

11. В нім знання з усього світу,
Мишка може їх розкрити.

(Комп’ютер)

12. Меле людям для утіхи
Зерна кави і горіхи.

(Кавомолка)

13. Якщо душно буде влітку,
У кімнаті зробить вітер.

(Вентилятор)

14. Він збиває залюбки
Соки, креми і білки.

(Міксер)

15. Наче джміль гуде невпинно,
Голить татову щетину.

(Електробритва)

16. Сушить він волосся всім
Теплим вітерцем своїм. (Фен)

17. Човник із гарячим дном
Нам прасує полотно.

(Праска)

18. В нього око скляне,
Він мені підморгне —
І за мить вже готовий
Мій портрет кольоровий.

(Фотоапарат)

19. Я для людини друг чудовий,
Мене завжди бери в похід.
Я вказую безпомилково,
Де північ, південь, захід, схід.

(Компас)

20. Хто дружить зі мною буде
В темнім лісі не заблудить.

(Компас)

 

n4. Етап засвоєння нових знань

1. Електропровідність

 

 

Електропровідність

 

 

 

 

 

 

Провідники

• метали;

• розчини;

• звичайна (неочищена) вода;

• живі організми

 

Ізолятори

• гума;

• пластмаса;

• дистильована вода;

• кераміка;

• суха деревина

             

 

2. Електронебезпека вдома

Надбання цивілізації несуть у собі не лише комфорт, а й певну небезпеку. Що ж загрожує безпеці людини в її власній оселі?

Будь-який, навіть найдрібніший ремонт електрообладнання (наприклад, заміна електричної лампочки у люстрі чи настільній лампі) потребує певних навичок і вмінь. При викручуванні електричної лампочки, її скляний балон може тріснути в руках.

Особливо уважним слід бути при виконанні цієї простої операції у ванній кімнаті, де вологість повітря часто підвищена або може бути мокра підлога.

Ремонт електровимикачів, розеток потребує обов’язкового вимкнення напруги на вхідному електричному щитку квартири. Для цього потрібний вільний доступ до нього або спеціальний ключ, якщо щиток замкнено, тому виконувати ці дії можуть тільки дорослі.

Щоб уникнути короткого замикання, потрібно уважно слідкувати за станом сполучних пристроїв (вилок, розеток, вимикачів тощо). Не слід забувати вимикати електрообладнання після користування ним, а також коли ви виходите з квартири. Часто причиною пожежі у квартирі буває залишена ввімкненою без нагляду електрична праска.

 

 

Види електропроводки

 

 

 

 

 

 

Схована

 

Зовнішня

             

 

 

3. Електронебезпека на вулиці

Небезпечні об’єкти на вулиці

1. ЛЕП (торкання, наближення на відстань ближче 60 см).

2. Трансформаторні будки.

3. Електричні дроти:

— при аварії трамваїв та тролейбусів;

— при нагріванні;

— стикання проводів;

— обрив;

— не відключений дріт під час ремонту;

— торкання дротів до дерев.

Лінії електропередач є об’єктами підвищеної небезпеки.

Уздовж усіх повітряних та кабельних ліній електропередач установлена охоронна зона у вигляді земельної ділянки та повітряного простору.

 

В охоронних зонах електроустановок забороняється:

• стороннім особам перебувати на території та в приміщеннях трансформаторних підстанцій розподільних пунктів і пристроїв; відчиняти двері та люки цих споруд; здійснювати самовільне переключення електричних апаратів та підключення до електричних мереж;

• влаштовувати будь-які звалища;

• розпалювати вогнища;

• влаштовувати спортивні майданчики для ігор.

 

4. Дія електричного струму на організм

Електротравма — це травма, що спричинена дією електричного струму на організм. За наслідками електротравми умовно підрозділяють на два види: місцеві електротравми, коли виникає місцеве ушкодження організму, та загальні електротравми (електричні удари), коли уражається весь організм унаслідок порушення нормальної діяльності життєво важливих органів і систем.

Характер впливу електричного струму на організм людини, а відтак і наслідки ураження, залежать від цілої низки чинників, що умовно можна підрозділити на чинники електричного (сила струму, напруга, опір тіла людини, вид та частота струму) та неелектричного характеру (тривалість дії струму, шлях проходження струму через тіло людини, індивідуальні особливості людини, умови навколишнього середовища тощо).

Індивідуальні особливості людини значною мірою впливають на наслідки ураження електричним струмом. Струм, ледь відчутний для одних людей може бути смертельно небезпечним для інших. Для жінок порогові значення струму приблизно в півтора рази є нижчими, ніж для мужчин. Ступінь впливу струму істотно залежить від стану нервової системи та всього організму в цілому. Так, у стані нервового збудження, депресії, сп’яніння, захворювання (особливо при захворюваннях шкіри, серцево-судинної та центральної нервової систем) люди значно чутливіші до дії на них струму. Важливе значення має також уважність та психічна готовність людини до можливої небезпеки ураження струмом. У переважній більшості випадків несподіваний електричний удар призводить до важчих наслідків, ніж при усвідомленні людиною існуючої небезпеки ураження.

Умови навколишнього середовища можуть підвищувати небезпеку ураження людини електричним струмом. Так, у приміщеннях із високою температурою та відносною вологістю повітря наслідки ураження можуть бути важчими, оскільки значне потовиділення для підтримання теплобалансу між організмом та навколишнім середовищем, призводить до зменшення опору тіла людини.

Дія електроструму на організм:

• опіки;

• подразнення або параліч нервової системи;

• судомний спазм м’язів (рука міцніше стискує джерело струму → діафрагма припиняє рух → розрив серцевого м’язу);

• зсідання крові в судинах.

Дію струму на організм підсилює:

• мокре взуття;

• мокрий одяг;

• мокрі руки.

 

5. Правила безпечного поводження з електрикою

Заборонено

1. Ходити босоніж вологою поверхнею, тримаючи в руках увімкнені електроприлади.

2. Прив’язувати мотузки для сушіння білизни до водостічних труб, розташованих під електропроводкою.

3. Установлювати теле- та радіоантени на даху поблизу від електроліній.

4. Використовувати металеве чи мокре садове приладдя в місцях, де електролінії підходять близько до дерев.

5. Самостійно знімати з електроліній будь-які предмети, що за них зачепилися.

6. Проводити будь-які побутові роботи та розводити багаття під електролініями.

7. Відпочивати під електролініями.

8. Забивати цвяхи в стінку або свердлити стіни без схеми електропроводки.

9. Проводити будь-які ремонтні роботи на стінах чи стелі без відключення електропостачання. Особливо небезпечно при цьому спиратися на батареї центрального опалення чи водопровідні труби.

10. Міняти електролампочки без відключення струму.

11. Міняти електролампочки, стоячи на ванній.

12. Ремонтувати незнеструмлені електроприлади чи електропроводку.

13. Працювати з несправними електроприладами.

14. Входити до спеціалізованих електротехнічних приміщень.

15. Торкатися до дротів, що обірвані чи лежать на землі (небезпечно навіть підходити до них).

Небезпечні для дітей

1. Розетки без заглушок.

2. Самостійне використання електроприладів чи ігри з ними.

3. Спроби полагодити непрацюючий електроприлад.

4. Заміна електролампочок.

5. Погано закріплені електроосвітлювальні прилади над ліжком.

6. Збирання металобрухту.

7. Залишення електронагрівних приладів без нагляду дорослих.

8. Ігри поблизу ЛЕП, електротехнічних споруд.

9. Розетки та вимикачі, що іскрять.

10. Користування електрогрілкою без нагляду дорослих.

Правила користування побутовими електроприладами

1. Користуватися приладами тільки промислового виробництва.

2. Діти можуть користуватися електроприладами лише з дозволу та під наглядом батьків.

3. При експлуатації електроприладів у ванній кімнаті необхідно використовувати сухий гумовий килимок.

Правила гасіння пожеж від електроструму

1. Слід вимкнути джерело електроструму.

2. Використовується сухий пісок або цупка тканина.

3. Не можна користуватися водою і мокрими предметами.

4. Усі дії виконуються лише сухими руками.

Запобігання ураження електрострумом:

• не забивати цвяхи без урахування розташування електродротів;

• не становитися в дощ під дерева, якщо зони торкаються гілками електродротів;

• не наближатися до дротів, що лежать на землі;

• не наближатися до трансформаторних споруд та високовольтних ліній.

Ураження блискавкою

Ознаки ураження аналогічні ознакам ураження електрострумом.

Особлива ознака — гіллястий малюнок на шкірі.

Перша допомога аналогічна допомозі при ураженні електрострумом.

Профілактика ураження блискавкою:

• під час грози не стояти на відкритій місцевості (лягти не землю, якщо відсутня можливість укритися в приміщенні);

• не можна купатися або плавати на човні під час грози;

• не користуватися телефоном;

• не можна стояти під поодинокими деревами, або поряд із металевими спорудами;

• якщо людина знаходиться в машині, то необхідно зачинити вікна.

При ураженні електрострумом або блискавкою можливо незначне ураження без порушень функцій організму або обгоряння окремих частин тіла, зупинки серця та дихання. Ураження може бути від сторонніх предметів, що перебувають у контакті з джерелами електроструму. Струм високої напруги може вразити людину на відстані через поверхню землі.

Блискавка може вразити людину також через повітря, електро- та телефонні дроти, які навіть не працюють.

При ураженні порушується стан судин, міокарда, відбувається надмірне збудження нервової системи, можливе порушення слуху, підвищення внутрішньочерепного тиску.

Також можливий стан клінічної смерті, за якої необхідні термінові реанімаційні заходи (до 10 хв).

 

6. Перша допомога при ураженні електричним струмом

Якщо людина уражена електричним струмом, необхідно

1. Швидко звільнити потерпілого від дії електричного струму, оскільки від тривалості такої дії залежить важкість електротравми, у той же час діяти обережно, щоб не потрапити самому під дію струму.

Найбезпечніший спосіб — вимкнути електроустановку, до якої торкається потерпілий за допомогою вимикача, рубильника чи іншого комутаційного апарату.

• Відкинути провід палицею, дошкою чи будь-яким іншим сухим предметом, що не проводить електричний струм. При цьому бажано ізолювати себе від землі, ставши, наприклад, на сухі дошку, пальто чи гумову підстилку.

• Відділити потерпілого від струмопровідних частин, відтягнувши його за одяг, якщо він сухий та відстає від тіла. При цьому слід уникати дотику до металевих предметів і відкритих частин тіла потерпілого.

• У крайньому випадку, коли необхідно доторкнутись до тіла потерпілого, потрібно одягнути діелектричні рукавички або обмотати руку сухим одягом.

Увага! Звільняючи потерпілого від дії електричного струму, слід діяти однією рукою.

2. Після усунення дії електричного струму, потерпілому слід надати першу допомогу, попередньо викликавши «швидку допомогу».

Пам’ятайте! При звільненні від дії електричного струму і наданні першої допомоги потерпілому дорога кожна хвилина.

Після того, як потерпілого звільнили від дії електричного струму, його кладуть на спину та з’ясовують чи є дихання і пульс.

У разі необхідності зробити штучне дихання та масаж серця.

• Якщо пульс та серце в нормі, то можна полегшити дихання, послабивши одяг.

• Заспокоїти потерпілого та бути з ним поряд до прибуття лікарів і дорослих.

n5. Закріплення та узагальнення знань


Схожі матеріали:
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: