Мета уроку: розглянути правила поведінки під час пожеж; розвивати практичні вміння та навички поводження із засобами пожежогасіння. Очікувані результати: учні повинні називати причини та умови виникнення пожеж, наслідки пожеж; учні повинні розпізнавати ознаки отруєння при пожежах; учні повинні розуміти необхідність уміння вибору тих чи інших засобів пожежогасіння відповідно до типу займистої речовини; учні повинні вибирати оптимальні шляхи евакуації з приміщень; учні повинні повідомляти відповідні служби про пожежу, сусідів, батьків; учні повинні дотримуватися правил пожежної безпеки. Обладнання: Тип уроку: засвоєння нових знань. Не все так сталося, як жадалося. (Народна мудрість) n 1. Організаційний етап n 2. Актуалізація опорних знань 2.1. Тестове завдання для контролю знань (тест № 15, роздавальний матеріал). Відповіді: 1 б; 2 б, в, г; 3 б, в, г; 4 а, б; 5 а; 6 а, б, в. 2.2. «Телефонна розмова» (робота в парах). Завдання: один учень в умовній телефонній розмові з батьками має чітко сформулювати повідомлення про певну небезпечну ситуацію, а другий дає по телефону поради щодо дій своєї дитини. Потім учні міняються ролями. 2.3. Відгадування загадок, які підготували учні (перевірка індивідуальних домашніх завдань). n 3. Мотивація навчальної діяльності 3.1. Повідомлення теми уроку. 3.2. Формулювання разом з учнями мети та задач вивчення нового матеріалу. Слово вчителя: Важко уявити собі життя людини без вогню. Але, якщо вогонь потрапить у невмілі руки, то може стати грізним ворогом. Пожежі знищують будинки і заводи, лани і ліси. Під час пожеж гинуть люди. Отже, вогонь — друг і ворог людини. Від нас залежить, яким він буде: добрим чи злим. Щоб не виникла пожежа, треба знати і виконувати правила пожежної безпеки. 3.3. Проблемне запитання. — Як пожежі пов’язані з іншими видами небезпек: електро- та газонебезпеками? n 4. Етап засвоєння нових знань План пояснення нового матеріалу (Пояснення учителя з елементами бесіди, складання схем та таб-лиць у робочих зошитах.) 1. Горіння. Умови виникнення пожеж. 2. Причини пожеж у приміщеннях. 3. Гасіння пожеж. Види вогнегасників. 4. Алгоритм дій в разі виникнення пожежі. 5. План евакуації з приміщення. Оптимальні шляхи евакуації. 6. Надання першої допомоги потерпілим від пожежі (самостійна робота з підручником). Учні виписують у робочі зошити правила надання першої допомоги потерпілим від пожежі. Слід обвести цю інформацію кольоровим олівцем, як пам’ятку. n 5. Узагальнення та закріплення знань 5.1. Практична робота «Користування засобами пожежогасіння». 5.2. Тестове завдання для закріплення знань (тест № 16, роздавальний матеріал). Відповіді: 1 а, б, в; 2 б, г; 3 б, в, г; 4 в; 5 а, б, в; 6 в, г; 7 б, в; 8 б, в; 9 г; 10 а, б; 11 а, б; 5.3. Робота в групах. Групи мають змоделювати небезпечну ситуацію. А саме, придумати можливу причину пожежі, її наслідки та дати загальний алгоритм дій. Учні можуть вигадати свою історію або пригадати подібну ситуацію з газет і телепередач. 1 група: пожежа в багатоповерховому офісному центрі; 2 група: пожежа в лікарні; 3 група: пожежа в міському парку; 4 група: пожежа в бібліотеці. Учитель оцінює правильність відповідей, а учні інших груп — креативність подання інформації. 5.4 Індивідуальна робота за картками з робочого зошита [5], c. 41 завдання № 2. 5.5. Розгадування кросворда. 5.6. Конкурс знавців прислів’їв та віршів про пожежну безпеку. 5.7. Обговорення епіграфа до уроку. 5.8. Відповідь на проблемне запитання. n 6. Підбиття підсумків уроку «Закінчи речення» — Сьогодні на уроці я дізнався... — Сьогодні на уроці я навчився... n 7. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання Індивідуальні завдання. 1. Чи можна відчиняти вікна та двері разом при пожежі в приміщенні? 2. Яка небезпека загрожує людині в синтетичному одязі при пожежі? 3. Що небезпечніше для людини: вогонь чи дим? 4. Підготуй загадки, прислів’я та вірші про дорожній рух. n2. Актуалізація опорних знань 2.3. Загадки Бажаний гість замість цукерок дрова їсть. (Вогонь) Скільки б не їв, ніколи ситий не буде. (Вогонь) Живуть у тісній темниці, (Сірники) Що це за машина? (Пожежна машина) Лісом він котився з ревом, (Вогонь) До пори вишу, (Вогнегасник)
n4. Етап засвоєння нових знань 1. Горіння. Умови виникнення пожеж Пожежа — неконтрольований процес горіння, що супроводжується знищенням матеріальних цінностей і створює небезпеку для життя і здоров’я людей. Горіння — реакція окиснення, при якій виділяється тепло і горючі речовини або продукти їх розпаду світяться.
Відсутність тієї чи іншої умови робить горіння неможливим (пожежа не виникає або припиняється).
2. Причини пожеж у приміщеннях Щоб запобігти пожежам, треба знати від чого вони виникають. Причини пожеж • Пустощі дітей із вогнем, ігри із запаленими предметами. • Порушення правил користування електроприладами. • Несправність електроприладів або електромереж. • Недотримання правил користування газовими плитами. • Неправильне користування печами. Понад 100 років тому люди винайшли сірники. У минулому вони були рідкістю, а зараз є у кожному домі. В умілих руках сірники допоможуть запалити вогонь, щоб приготувати їжу, обігріти житло. Дитячі пустощі із сірниками можуть спричинити пожежу. Пам’ятай! Сірники — не іграшка. Вогонь від одного сірника може спалити дім. Вогонь може загорітися також від запальнички, петарди, бенгальського вогню. Правила пожежної безпеки • Не грайся із сірниками та іншими запалювальними засобами. • Користуйся газовою плитою тільки у присутності дорослих. • Без дозволу дорослих не вмикай електроприлади. Не залишай їх без нагляду. • Не клади іграшки, книжки, одяг біля запалених печей чи увімкнених обігрівальних електроприладів. • Не запалюй багаття без дорослих. • Не користуйся відкритим вогнем у помешканнях, сараях, підвалах, на горищах. 3. Гасіння пожеж. Види вогнегасників
Іноді вулицями мчать машини червоного кольору з білою смугою. Вони подають сигнал сиреною, проблисковим маячком і їдуть навіть на червоне світло світлофора. Це — пожежні машини, які поспішають гасити пожежу. Пожежні машини обладнанні пожежними рукавами, за допомогою яких вода подається для гасіння вогню. Крім пожежних машин, існують пожежні поїзди. Вони призначені для гасіння пожеж на залізниці. Великі пожежі в лісах допомагають гасити пожежні гелікоптери та літаки. Для гасіння пожеж, що трапляються на морських та річкових суднах, застосовують пожежні катери та кораблі. У пожежних машинах на допомогу людям поспішають пожежні. Прибувши на місце пожежні гасять вогонь, проводять евакуацію потерпілих з палаючого будинку, надають їм першу медичну допомогу. Робота пожежних важка і небезпечна. У будь-який час дня і ночі пожежні готові до боротьби з вогнем. Тому злочином є хибні виклики чергової варти пожежної частини та жарти за телефоном 101.
4. Алгоритм дій у разі виникнення пожежі 1. У разі виникнення пожежі негайно залиш місце пожежі та повідом про неї дорослих або зателефонуй за номером 101. Повідом про місце, де сталася пожежа (вулицю, номер будинку і квартиру), і назви своє прізвище. Пам’ятай! 101 — номер телефону пожежної охорони. 2. У випадку виникнення пожежі проводиться евакуація — організований вихід усіх людей з небезпечного місця на вулицю. Із приміщення, де сталася пожежа, слід виходити швидко, але без зайвої метушні та паніки. 3. Якщо виникла пожежа і дорослих немає вдома, не розгублюйся, а швидко вийди з приміщення на свіже повітря у безпечне місце. Не користуйся ліфтом, бо під час пожежі він може вимкнутися. 4. Якщо можеш, допоможи вийти із приміщення тим, хто потребує твоєї допомоги. 5. Якщо ти знаєш, що хтось не може вийти з будинку повідом про це дорослих, пожежних. 6. Надання першої допомоги Через вогонь люди можуть отримати опіки. Для зменшення болю поверхню з опіками охолоджують водою в перші 15–20 хв після одержання невеликого опіку. Пухирі треба прикрити сухою захисною стерильною пов’язкою. Якщо напохваті немає стерильного бинта, можна скористатися чистою хустинкою, простирадлом, рушником. Накладати пов’язки слід обережно, щоб не спричинити болю. Пам’ятай! Вогонь стає ворогом, якщо з ним поводитись необережно. Пожежі легше запобігати, ніж її гасити. Гратися та пустувати із запалювальними засобами небезпечно — може виникнути пожежа. Від того, наскільки швидко ти покинеш приміщення, де виникла пожежа, залежить твоє життя.
ÚДодаткова інформація Горючість матеріалів
Вогнестійкість — можливість конструкцій обмежувати горіння.
Ступені вогнестійкості: 1–2 — конструкція з негорючих матеріалів; 3 — камінні споруди з важкогорючими перекриттями та перегородками; 4 — деревинні споруди з вогнестійким просоченням.
n5. Узагальнення та закріплення знань 5.6. Конкурс знавців прислів’їв та віршів про пожежну безпеку Прислів’я Від вогню багато користі і багато шкоди. Криком вогню не згасити. Вітер — рідний брат вогню. Не жартуй з вогнем — обпечешся. Від іскри до пожежі — один крок.
Вірші Школярам і всім малятам * * * Не грайся, дружи, із сірниками! * * * У світі безліч речовин: * * * Сірники — добро і зло,
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Схожі матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |