Мета: зацікавити учнів біографією байкаря І. Крилова; працювати над виразним читанням байок; розвивати навички аналізу літературного твору, уміння зіставляти байки Езопа і Крилова; виховувати прагнення до високих моральних цінностей. Обладнання: портрет І. Крилова; збірка байок поета; ілюстрації до байок «Вовк і Ягня», «Ворона і Лисиця». Хід уроку І. Актуалізація опорних знань Перевірка домашнього завдання Докладний переказ байки Ж. де Лафонтена «Зачумлені звірі». ІІ. Мотивація навчальної діяльності ІІІ. Вивчення нового матеріалу Знайомство з біографією І. Крилова (1769–1844) Слово вчителя 2. Читання і аналіз байки І. Крилова «Вовк і Ягня» 1) Читання байки вчителем - Яке враження справила на вас байка? - Що вразило в байці «Вовк і Ягня»? 2) Читання байки за особами Бесіда - З яких частин складається байка? Як вони називаються? - У чому особливість моралі цієї байки в порівнянні з байками Езопа? - Які епітети використовує поет, щоб описати Вовка та Ягня? - Як звертаються герої один до одного? - Які звинувачення на адресу Ягняти висуває Вовк? - Доведіть, що ці звинувачення безпідставні. - Напишіть промову адвоката, який захищає Ягня. 3) Робота над схемою Які риси характеру уособлюють образи Вовка та Ягня? В образі Ягняти зосереджені позитивні риси, а в образі Вовка — негативні. Парадокс: позитивний герой страждає, а негативний живе далі, ніби нічого не трапилося. Чому? («У сильного безсилий винен»: сила втілює владу, гроші, соціальний стан.) Крилов указує на поширеність подібного явища: «Тому в історії ми темряву прикладів чуємо». Чи відомі вам приклади з життя, що підтверджують слова великого байкаря? 3. Порівняння байок Езопа і Крилова І. А. Крилов часто запозичував сюжети для байок в Езопа і Лафонтена, але при цьому докорінно змінював деякі моменти, створював нові літературні твори. - Знайдіть подібність у сюжетах байок. - Що нового привніс в байку російський поет? 4. Читання й аналіз байки «Ворона та Лисиця» 1) Інсценування байки підготовленими учнями - Прочитайте мораль байки. - Що означають слова лесть, лестить («лестощі», «лестити»)? Чим відрізняються слова «лестощі» і «комплімент»? Звернеімося до «Великого тлумачного словника сучасної української мови». Лестощі — лицемірне, нещире вихваляння. Лестити — лицемірно, нещиро вихваляти кого-, що-небудь. Комплімент — приємні люб’язні слова. Висновок. Лестощі й комплімент — різні поняття. Компліменти говорять, маючи намір зробити щось приємне для людини, а лестощі — щоб використати людину в корисливих цілях. 2) Бесіда - Як ви думаєте, чому підлесник «завжди знайде куточок в серці»? (Людині хочеться вірити, що вона дійсно така хороша, як їй про це говорять; їй приємно чути похвали.) - Чим небезпечні лестощі? (Лестощі небезпечні своєю нещирістю, про що людина, яку вихваляють, може не здогадуватися. Крім того, підлесник лише використовує іншу людину у своїх інтересах: щира дружба і симпатія підміняються хибними, фальшивими взаєминами.) - Які людські вади висміює автор в образах Лисиці і Ворони? (Ворона — наївна і довірлива, не вміє оцінити себе об’єктивно (адже яка з неї співачка!), дурнувата; Лисиця — хитра, улеслива, корислива.) - Які фрази із цієї байки стали крилатими? («Заспівай, свєтік, не соромся», «Від радості в зобу дихання сперло», «Вже скільки разів твердили світу, що лестощі гидкі, шкідливі») IV. Підбиття підсумків уроку Бесіда - Що ви знаєте про російського баснописця І. А. Крилова? - Проти яких людських пороків і суспільних вад спрямована байка «Вовк і Я гня»? - Чого вчить байка «Ворона і Лисиця»? V. Домашнє завдання Довести, що твори «Вовк і Ягня», «Ворона і Лисиця» є байками (усно).
| |
Схожі матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |