Творення нових слів префіксальним, суфіксальним, префіксально-суфіксальним, безафіксним способами, складанням основ

Мета: повторити й систематизувати знання учнів про основні способи словотвору, сприяти зміцненню навичок визначення способу творення будь-якого слова; формувати й розвивати творчі вміння щодо використання різних способів у процесі творення нових слів; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати любов до природи.

Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок на основі набутих знань.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Повідомлення теми, мети й завдань уроку.

Оголошення епіграфа уроку

Вода — наше життя.

М. Бялик

ІІІ. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок

  • Прочитати прислів’я і приказки. Від виділених слів утворити нові слова морфологічними і неморфологічними способами словотворення.

Вода Дніпрова — над усе здорова. Вода вимиє, а хліб вигодує. Вода — наша мама. Вода не любить м’якого дна. Вода солодша за всяке вино. Вода тече, та назад не вертається. Вода сильніша за вогонь (Нар. творчість).

 

IV. Виконання системи творчих вправ

Творче конструювання

  • На тему «Вода — наше життя» скласти речення, у яких слова вчений, молодіі майбутнє виступали б різними частинами мови.
  • Від поданих словосполучень утворити складні слова способом складання основ.

Перший сорт; довгі роки; десять поверхів; прямий кут; лівий берег; життя любити; власник землі; Західна Європа; знати Україну; половина Карпат; ходить по Місяцю.

  • Утворити нові слова від поданих безафіксним способом. З’ясувати, до якої частини мови вони належать. Згрупувати утворені слова за значенням: а) означають опредмечену ознаку; б) означають опредмечену дію.

Синій, молодий, блищати, ходити, материна, бродити, квітнути, ночувати, показати.

Виконання ситуативного завдання

  • Уявити ситуацію: вам треба виступити перед однокласниками на тему

«Охорона водних ресурсів — наш обов’язок». Яким стилем мовлення будете користуватися?

  • Скласти виступ, користуючись поданим початком і словами з довідки (уживайте слова, утворені різними способами).

Вода є основою життєдіяльності людини. Вона складає приблизно 67 % людського організму. Постійне вживання неякісної питної води веде до багатьох вад розвитку, зниження імунітету, захворювань внутрішніх органів (З підручника).

Довідка: напружена екологічна ситуація, підприємства, перехід, нові технології, очисні споруди, гідросфера, ГЕС, флора, фауна, водний транспорт, водопостачання, розведення риби, зрошення, медично-курортні потреби, відпочинок і туризм.      

Пошуково-вибіркова робота

  • Виписати слова, утворені способом складання усічених основ і способом основоскладання. Увести їх у словосполучення.

КНР (Китайська Народна Республіка), цукор-пісок, краєвид, вечір, лісгосп, ощадбанк, творити, УТН (Українські телевізійні новини), колдоговір, ЕОМ (електронно-обчислювальна машина), облвиконком, сільрада, Непий-вода, зорепад, відродження, прив’язати, ОАЕ (Об’єднані Арабські Емірати), велич, кругом, місяць, НРУ (Народний рух України).

Вибіркова робота (за варіантами)

  • Виписати слова: варіант 1 — утворені префіксально-суфіксальним способом, варіант 2 — префіксальним, варіант 3 — суфіксальним.

Здружити, аморальний, ароматний, багатир, безвиїзний, візок, власноруч, громовий, гуцульський, дезорганізувати, забобони, загітувати, зайчик, заклик, лікар, поріг, порожнина, приладдя, прикус, рятувати.

V. Систематизація й узагальнення знань, умінь і навичок

Дати відповіді на запитання:

1. Що таке абревіатура, яким способом вона утворюється?

2. Які способи словотворення найуживаніші?

VI. Підсумок уроку

VII. Домашнє завдання

1. Написати замітку в публіцистичному стилі до шкільної газети на тему «Бути чи не бути Славуті?», використовуючи слова, утворені неморфологічним способом словотворення.

2. Виписати з творів художньої літератури по 3–4 приклади слів, утворених різними способами.

Додаток

Тренувальні диктанти

ЯВА І КОНТРИБУЦІЯ

Килимок і капелюшок — то був наш тореадорський реманент. По дорозі ми ще вирізали з ліщини дві прекрасні шпаги. Отже, були в повній бойовій готовності.

«Оджени свою Маньку вбік і давай починати!» — сказав Ява.

Я не став сперечатися.

Ява поправив на голові капелюшка, підтягнув штани, узяв мого килимка і став підходити до Контрибуції. Підійшов до самісінької морди і почав вимахувати килимком перед очима, мазнув ним по ніздрях. Контрибуція повернулася до Яви хвостом. Через півгодини вирішили змінити тактику. Павлуша розмахнувся і дзюбнув корову ногою по чубі. Раптом я побачив Яву десь високо в небі. Щодуху ми мчали до ставка. Це був єдиний порятунок.

Ява після цього більше її не бив, а частував цукерками (За В. Нестайком, 112 сл.).

НАСТІННИЙ РОЗПИС

Внутрішні розписи хат зазвичай багатші та різноманітніші від зовнішніх.

Головним місцем для розписів і композиційним центром оздобленого інтер’єру був комин печі. Його розписували навіть сюжетними сценками.

Важливу роль в інтер’єрі української хати відігравала запільна стіна.

На ній малювали килим, адже його не міг придбати простий селянин. Розписували також сволоки, простінки між вікнами на центральній стіні, іноді розмальовували смугу над вікнами на центральній і причілковій стінах, а в деяких областях і стелю.

На Вінниччині, Одещині й Дніпропетровщині розмальовують не лише печі, а й грубки і навіть пічні заслінки.

Сільські малювальниці з особливою любов’ю прикрашали інтер’єр та екстер’єр житла зображенням чарівних квітів, ягід калини, фантастичних птахів. Усе цвіло в їхніх різноманітних розписах (М. Кириченко, 110 сл.).


Схожі матеріали:
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: