Цілі уроку: познайомити учнів з особливостями росту й розвитку квіткових рослин; розглянути умови, необхідні для проростання й розвитку насіння. Обладнання й матеріали: таблиці й дослідні рослини. Базові поняття й терміни уроку: верхівковий і вставний ріст, ріст у товщину, індивідуальний розвиток, історичний розвиток, фітогормони. ХІД УРОКУ І. Організаційний етап II. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності учнів Питання для бесіди 1. Які речовини потрібні рослинам для їхньої життєдіяльності? 2. Які речовини рослини отримують із повітря? 3. Які речовини рослини отримують із ґрунту? 4. Які органи рослини постачають неорганічні речовини? 5. Які органи рослини постачають органічні речовини? III. Вивчення нового матеріалу Під час бесіди вчитель разом з учнями будує схему росту рослини та її розвитку. Для цього на прикладах із царства Тварини (кошеня, цуценя, дитина) розбирають та з’ясовують два поняття: ріст як збільшення розмірів та розвиток як зміна стану рослини, а саме здатності до розмноження. Під час цієї бесіди, спираючись на знання учнів з курсу природознавства, порівняти тварину та рослину. Наскільки довго ростуть рослини та тварини? Чи мають рослини всі органи відразу, як тварини? Чи здатні рослини до рухів так, як тварини? Зробити висновки. Тварини ростуть тільки впродовж певного часу, а рослини — протягом усього життя. Рослини виростають з насіння або з частини дорослої рослини в разі вегетативного розмноження. Верхівковий ріст — ріст, що відбувається за рахунок діяльності твірних тканин, які розташовані на верхівках органів рослини (наприклад, пагона або кореня). Вставний ріст — ріст, що відбувається за рахунок діяльності твірних тканин, які розташовані біля основи міжвузлів пагона. Під час росту рослина проходить певні етапи розвитку — від молодої рослини до старої. Вік життя окремої особини обмежений. Найдовше на Землі ростуть секвої та дуби, їх вік набагато перевищує вік тварин. У рослин під час росту й розвитку постійно з’являються нові й відмирають старі органи. Поява деяких із них може залежати від умов навколишнього середовища. Розмножуються рослини насінням, що утворюється у великій кількості. Рослини ростуть упродовж усього свого життя, тобто мають необмежений ріст. Наприкінці уроку слід познайомити учнів з регуляцією росту рослин та дією фітогормонів, поставивши такі запитання: — Звідки рослина знає, що в неї, наприклад, загинула верхівка? — Чому в цьому випадку починають активніше рости бічні бруньки та гілки? — Як рослина реагує на видалення коренів? Учні доходять висновку, що, крім речовин, які здатні пересуватися всередині рослини, ніщо не може нести цю інформацію. Ці речовини — фітогормони. Фітогормони — це органічні речовини, які виробляються тканинами рослин і в незначних кількостях діють як регулятори й координатори процесів росту й розвитку рослини. IV. Узагальнення, систематизація й контроль знань і вмінь учнів Дати відповіді на питання Який ріст називають верхівковим? Який ріст називають вставним? Які функції виконують фітогормони? V. Домашнє завдання
| |
Схожі матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |