Мета уроку: познайомити учнів з основними умовами, необхідними для розвитку рослини. Обладнання й матеріали: таблиці й дослідні рослини. Базові поняття й терміни уроку: тепло, світло, вологість, ґрунт. ХІД УРОКУ І. Організаційний етап II. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності учнів Питання для бесіди 1. Який ріст називають верхівковим? 2. Який ріст називають вставним? 3. Які функції виконують фітогормони? III. Вивчення нового матеріалу Разом з учнями проаналізувати результати дослідів (див. пам’ятку до уроку) та зробити висновки про вплив умов середовища на ріст і розвиток рослин. Для з’ясування впливу дихання коріння на його функцію поглинання, а також на ріст і розвиток передбачено один урок. З’ясування цього питання можна почати з бесіди за питаннями, що мають на меті повторити матеріал про вплив світла, води й мінеральних солей на розвиток рослини. Під час відповідей на запитання учні аналізують результати дослідів зі з’ясування впливу світла, води, складу ґрунту на розвиток рослини. Відзначають одну з головних причин - наявність у ґрунті достатньої кількості мінеральних солей для живлення рослини, які безупинно поповнювалися за рахунок перегнивання решток рослин, чого не було в безплідній суміші. Учні згадують, що велике значення для розвитку коріння мають вода, мінеральні солі й тепло. Пам’ятка для вчителя Закласти досліди, що надали б можливість простежити вплив різних умов на ріст і розвиток рослинного організму й у такий спосіб підготувати учнів до вивчення завершальної теми курсу. 1. З’ясувати вплив мінеральних речовин на ріст рослин. Для досліду беруть чотири невеликі квіткові горщечки або паперові стаканчики. Два з них наповнюють добре промитим річковим піском, решту - ґрунтом. У горщики висаджують по дві насінини томату, що почали проростати. Насінини мають бути однакового розміру. Надалі проростки, що виростають в одному горщику з піском, а в іншому - із ґрунтом, поливають: одні - розчином мінеральних солей, інші - контрольні -звичайною водою. Приготування розчину: в 1 л охолодженої кип’яченої води розчиняють 1 г натрієвої (або амонійної) селітри та 0,7 г калій хлориду. Солі перемішують до їх цілковитого розчинення, а потім додають до розчину 1 г гранульованого суперфосфату. Підживленя здійснюють приблизно один раз на десять днів, в інший час дослідні рослини, так само, як і контрольні, поливають звичайною водою. 2. З’ясувати вплив світла на ріст і розвиток рослин. Для цього беруть три горщики з ґрунтом і висаджують у них по дві пророслі насінини квасолі однакової величини. Горщики ставлять на добре освітлене, південне вікно. Потім один горщик накривають білим паперовим ковпаком, інший -чорним (пакетом від фотографічного паперу), третій нічим не накривають. 3. З’ясувати вплив вологи на ріст і розвиток рослин. Рослини (проростки томатів, квасолі та ін.) вирощують за нормального й недостатнього поливу. Кількість води, що витрачається в обох варіантах, точно враховується. 4. З’ясувати вплив температури на ріст рослин. Із цією метою проростки квасолі вирощують за кімнатної температури (20-21 °С) і в холодному приміщенні (5-10 °С). Інтенсивність освітлення і догляд мають бути однаковими. IV. Узагальнення, систематизація й контроль знань і вмінь учнів Дати відповіді на питання Як впливає на розвиток рослини світло? Чи впливає на розвиток рослини надлишок або нестача води? Як впливає на розвиток рослини наявність мінеральних речовин у ґрунті? V. Домашнє завдання
| |
Схожі матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |