Транспорт речовин і випаровування води

Цілі уроку: вивчити закономірності руху води й розчине­них у ній мінеральних речовин по судинах коре­ня, стебла й листка, рух органічних речовин по рослині; з’ясувати роль кореневого тиску й випаровування води листками в пересуванні води й мінеральних речовин у рослині; звернути увагу на зв’язок активного росту з весняним рухом соку в рослинах, шкоду, заподіювану рослинам збором соку.

Обладнання й матеріали: окільцьовані деревні гілки з корінням, що утворилися на них; таблиця клітинної будови стебла, кореня, листка.

Базові поняття й терміни уроку:  транспорт речовин, висхідний потік води, низхідний потік органічних речовин.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний етап

II. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності учнів

Питання для бесіди

1. Які речовини потрібні рослинам для їхньої життєдіяльності?

2. Які речовини рослини отримують із повітря?

3. Які органи рослини постачають неорганічні речовини?

III. Вивчення нового матеріалу

Пересування по стеблу поживних речовин

На уроці розглядається питання про пересування по стеблу води й мінеральних солей з коріння в листки, а також рух органічних речовин у рослині та взаємозв’язок її органів.

Повідомивши учням тему уроку — «Пересування по стеблу води й мінеральних солей», учитель демонструє гілки, що були заздалегідь поставлені в розчин чорнила, і запитує учнів про цілі поставленого ними досліду, дає учням
завдання.

Завдання 1

Відрізати від нижнього кінця гілки, що був занурений у чорнило, кружок зав­вишки 1 см. Розглянути поперечний зріз гілки. Який шар стебла забарвився?

Зробити поздовжній розріз через серцевину цієї ж гілки. Який шар стебла забарвився чорнилом? Зняти з гілки кору й відокремити серцевину. Розглянути їх. Чи не забарвилися вони?

На основі проведених спостережень відповісти на запитання: по якій частині стебла пересувається вода з мінеральними солями? Замалювати поздовжній розріз гілки й підписати назву шару стебла, що забарвився чорнилом. Записати висновок про рух води й мінеральних солей по стеблу.

У ході виконання завдання вчитель заслуховує відповіді учнів на питання, перевіряє правильність виконаних ними малюнків і підписів до них, а також сформульований висновок про шлях пересування по стеблу води й мінеральних солей.

Далі на уроці проводиться вивчення матеріалу про рух органічних речовин, значення цього процесу в життєдіяльності рослинного організму.

Спочатку проводиться повторення з питань:

— Розкажіть про надходження і шляхи пересування води й мінеральних солей у рослині.

— Що відбувається в рослинах з водою й мінеральними солями?

Заслухавши відповіді, можна поставити перед учнями такі запитання:

— По якій ділянці стебла пересуваються органічні речовини з листків?

— Яким дослідом це можна довести?

Відповіді на ці запитання учні одержать, виконавши завдання.

Завдання 2

1.       Поясніть, чому над знятим кільцем кори стебла утворилося стовщення (наплив).

2.       Де утворилися придаткові корені на окільцьованій гілці? Поясніть, які речовини використовуються для утворення коренів. По якій частині стебла вони пересуваються?

3.       Замалюйте окільцьовану гілку. Запишіть висновки про пересування органічних речовин по стеблу.

Після виконання роботи проводиться бесіда з питань завдання.

Під керівництвом учителя учні записують у зошиті такий висновок: «Органічні речовини пересуваються по корі стебла».

IV. Узагальнення, систематизація й контроль знань і вмінь учнів

Наприкінці уроку вчитель закладає досліди, що демонструють випаровування води листками. У зв’язку з цим проводиться стисла бесіда за запитаннями:

— Чи часто ви поливаєте кімнатні рослини?

— Скільки при цьому ллєте води у квітковий горщик?

— Чи вся вода, яку поглинає коріння, використовується рослиною?

— З допомогою яких дослідів можна довідатися про це?

Дослід 1. З’ясувати, чи випаровує листя воду. Для цього на пагін пеларгонії з листками або якої-небудь іншої кімнатної рослини надіти скляну колбу із широким горлечком. Отвір колби закрити ватою й укріпити на штативі. Рослину полити теплою водою (25 °С), поставити на освітлене місце.

Дослід 2. З’ясувати, скільки води поглинає рослина. Для цього взяти проросток квасолі, його корінь опустити в колбу з теплою водою; на поверхню води налити шар рослинної олії, щоб запобігти випаровуванню води; стебло укріпити в горлечку колби з допомогою вати; колбу з рослиною зважити, отриману масу записати на етикетці й наклеїти її на колбу; зазначити дату закладки досліду. Рослину помістити в ті самі умови, що й у першому досліді.

Щоб закладка досліду проходила швидко, необхідно до уроку укріпити колбу в штативі на рівні гілки, яку передбачається помістити в неї. Для другого досліду потрібно заздалегідь зважити колбу із проростком і заготовити етикетку. Повторне зважування проводиться на уроці.

V. Домашнє завдання


Схожі матеріали:
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: