Особливості ґрунтово-рослинного покриву і тваринного світу Австралії, його своєрідність і унікальність

Мета: розкрити своєрідність та неповторність органічного світу Австралії; ознайомити учнів з принципами раціонального використання природних ресурсів; розвивати логічне мислення і пам’ять; удосконалювати практичне уміння учнів працювати з тематичними картами атласу; сприяти екологічному вихованню учнів.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Обладнання: фізична карта Австралії, краєвиди природних зон Австралії, зображення тварин та рослин Австралії, атласи, підручники, додаткові джерела географічних знань.

Опорні та базові поняття: клімат, кліматичні пояси, внутрішні води, ґрунти, природні ресурси, релікти, ендеміки, природні зони.

Географічна номенклатура: пустелі: Велика Піщана пустеля, пустеля Вікторія.

ЗМІСТ УРОКУ

I. Організаційний момент

II. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів

1. Робота з тест-картками

Завдання 718 (А, Б, В) (Вовк В. Ф. Географія материків і океанів. 7 клас: Тест картки.— Харків: Веста: Видавництво «Ранок», 2004).

2. Прийом «Мікрофон»

•  Доведіть, що Австралія — найсухіший материк Землі.

•  У яких кліматичних поясах знаходиться Австралія?

•  Чим зумовлена відмінність клімату на заході і сході Австралії?

•  Якими водами живляться річки Австралії?

•  Яке озеро називають «мертвим серцем Австралії»?

•  Мандруючи Австралією, чи зупинилися б ви на ночівлю в кріку?

IIІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів

Прийом «Творча лабораторія»

Учитель. Своєрідність клімату, рельєф і географічне положення склали умови існування унікального органічного світу Австралії. ­Погляньмо на природу континенту очима європейців і спробуймо пояснити його загадки з позицій учених.

Під час уроку ви отримаєте додаткові дані про органічний світ Австралії. Вам потрібно буде коротко законспектувати відповіді в зошит, оформивши їх у вигляді таблиці:

Природні зони

 

Ґрунти

 

Рослини

 

Тварини

 

 

 

 

 

IV. Вивчення нового матеріалу

1. Прийом «Учитель-учень»

1) Аналіз карти атласу «Ґрунти світу» і визначення основних типів ґрунтів Австралії.

2) Бесіда

•  Що називають ґрунтом?

•  Які чинники впливають на формування ґрунту?

•  Від чого залежить родючість ґрунту?

2. Розповідь учителя про рослинний світ Австралії і ознайомлення з поняттями «релікт» та «ендемік».

3. Виступ учнів з доповідями «Унікальні тварини Австралії».

4. Розповідь учителя про рослини і тварин, які були завезені до Ав­стралії.

5. Аналіз карти атласу «Природні зони Австралії»

•  Що називають природною зоною?

•  Які чинники впливають на розміщення природних зон?

•  Заповнення таблиці.

6. Розповідь учителя про вплив людини на природу та використання природних ресурсів (раціональне та нераціональне).

•  Що називають природними ресурсами?

•  Які види природних ресурсів ви знаєте?

7. Природоохоронні об’єкти Австралії. Доповідь учня «Національний морський парк Великий Бар’єрний риф».

V. Закріплення вивченого матеріалу

1. Прийом «Мікрофон»

•  Які природні зони виділяють в Австралії?

•  У порах якого дерева накопичується багато води? (Пляшкове)

•  Яке найвище дерево Австралії? (Евкаліпт)

•  Які тварини відкладають яйця і годують дітей молоком? (Єхидна, качкодзьоб)

•  Яка тварина може загинути від голоду, незважаючи на те що навколо багато їжі? Чому це так? (Коала)

2. Прийом «Бліцтест»

1. Ендемічних видів в Австралії більш за все серед:

а) тварин; б) рослин; в) мінералів; г) форм рельєфу.

2. Унікальність органічного світу Австралії обумовлена тим, що цей материк:

а) найменший;

б) найсухіший;

в) не має діючих вулканів;

г) є найбільш ізольованим та давніше всіх відділився від інших материків.

3. В Австралії росте так зване дерево-насос — це:

а) акація; б) баобаб; в) евкаліпт; г) фікус.

4. До приходу європейців місцеві аборигени:

а) займалися скотарством та обробляли родючі землі;

б) займалися ловом риби;

в) були часткою природи материка і не завдавали їй ніякої шкоди;

г) видобували корисні копалини.

VI. Підсумок уроку

Прийом «Роблю висновок»

•  Тривала ізольованість Австралії зумовила неповторність її органічного світу.

•  Для рослинного і тваринного світу материка характерними є численні ендеміки та релікти.

•  Найбільшу площу в Австралії займають природні зони тропічних пустель і напівпустель.

VII. Домашнє завдання

•  Опрацювати відповідний матеріал підручника.

•  Творчі завдання за вибором учнів:

1) Скласти авторські тести за темами «Африка», «Австралія».

2) Скласти кросворди за темами «Африка», «Австралія».

3) Підготувати повідомлення: «заселення Австралії»; «Корінне населення — австралійські аборигени»; «Візитна картка — Австралійський Союз».


Схожі матеріали:
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: