Мета: розкрити своєрідність та неповторність органічного світу Австралії; ознайомити учнів з принципами раціонального використання природних ресурсів; розвивати логічне мислення і пам’ять; удосконалювати практичне уміння учнів працювати з тематичними картами атласу; сприяти екологічному вихованню учнів. Тип уроку: вивчення нового матеріалу. Обладнання: фізична карта Австралії, краєвиди природних зон Австралії, зображення тварин та рослин Австралії, атласи, підручники, додаткові джерела географічних знань. Опорні та базові поняття: клімат, кліматичні пояси, внутрішні води, ґрунти, природні ресурси, релікти, ендеміки, природні зони. Географічна номенклатура: пустелі: Велика Піщана пустеля, пустеля Вікторія. ЗМІСТ УРОКУ I. Організаційний момент II. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів 1. Робота з тест-картками Завдання 718 (А, Б, В) (Вовк В. Ф. Географія материків і океанів. 7 клас: Тест картки.— Харків: Веста: Видавництво «Ранок», 2004). 2. Прийом «Мікрофон» • Доведіть, що Австралія — найсухіший материк Землі. • У яких кліматичних поясах знаходиться Австралія? • Чим зумовлена відмінність клімату на заході і сході Австралії? • Якими водами живляться річки Австралії? • Яке озеро називають «мертвим серцем Австралії»? • Мандруючи Австралією, чи зупинилися б ви на ночівлю в кріку? IIІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів Прийом «Творча лабораторія» Учитель. Своєрідність клімату, рельєф і географічне положення склали умови існування унікального органічного світу Австралії. Погляньмо на природу континенту очима європейців і спробуймо пояснити його загадки з позицій учених. Під час уроку ви отримаєте додаткові дані про органічний світ Австралії. Вам потрібно буде коротко законспектувати відповіді в зошит, оформивши їх у вигляді таблиці:
IV. Вивчення нового матеріалу 1. Прийом «Учитель-учень» 1) Аналіз карти атласу «Ґрунти світу» і визначення основних типів ґрунтів Австралії. 2) Бесіда • Що називають ґрунтом? • Які чинники впливають на формування ґрунту? • Від чого залежить родючість ґрунту? 2. Розповідь учителя про рослинний світ Австралії і ознайомлення з поняттями «релікт» та «ендемік». 3. Виступ учнів з доповідями «Унікальні тварини Австралії». 4. Розповідь учителя про рослини і тварин, які були завезені до Австралії. 5. Аналіз карти атласу «Природні зони Австралії» • Що називають природною зоною? • Які чинники впливають на розміщення природних зон? • Заповнення таблиці. 6. Розповідь учителя про вплив людини на природу та використання природних ресурсів (раціональне та нераціональне). • Що називають природними ресурсами? • Які види природних ресурсів ви знаєте? 7. Природоохоронні об’єкти Австралії. Доповідь учня «Національний морський парк Великий Бар’єрний риф». V. Закріплення вивченого матеріалу 1. Прийом «Мікрофон» • Які природні зони виділяють в Австралії? • У порах якого дерева накопичується багато води? (Пляшкове) • Яке найвище дерево Австралії? (Евкаліпт) • Які тварини відкладають яйця і годують дітей молоком? (Єхидна, качкодзьоб) • Яка тварина може загинути від голоду, незважаючи на те що навколо багато їжі? Чому це так? (Коала) 2. Прийом «Бліцтест» 1. Ендемічних видів в Австралії більш за все серед: а) тварин; б) рослин; в) мінералів; г) форм рельєфу. 2. Унікальність органічного світу Австралії обумовлена тим, що цей материк: а) найменший; б) найсухіший; в) не має діючих вулканів; г) є найбільш ізольованим та давніше всіх відділився від інших материків. 3. В Австралії росте так зване дерево-насос — це: а) акація; б) баобаб; в) евкаліпт; г) фікус. 4. До приходу європейців місцеві аборигени: а) займалися скотарством та обробляли родючі землі; б) займалися ловом риби; в) були часткою природи материка і не завдавали їй ніякої шкоди; г) видобували корисні копалини. VI. Підсумок уроку Прийом «Роблю висновок» • Тривала ізольованість Австралії зумовила неповторність її органічного світу. • Для рослинного і тваринного світу материка характерними є численні ендеміки та релікти. • Найбільшу площу в Австралії займають природні зони тропічних пустель і напівпустель. VII. Домашнє завдання • Опрацювати відповідний матеріал підручника. • Творчі завдання за вибором учнів: 1) Скласти авторські тести за темами «Африка», «Австралія». 2) Скласти кросворди за темами «Африка», «Австралія». 3) Підготувати повідомлення: «заселення Австралії»; «Корінне населення — австралійські аборигени»; «Візитна картка — Австралійський Союз».
| |||||||||
Схожі матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |