Сухість клімату, її основні причини. Кліматичні пояси і типи клімату Австралії. Води суходолу

Мета: показати особливості кліматичних умов і внутрішніх вод Австралії, продовжувати формувати поняття про основні та перехідні кліматичні пояси і відповідні типи клімату; вдосконалювати вміння працювати з кліматичними картами та діаграмами, виховувати повагу до власних думок та думок товаришів по класу. 

Тип уроку: комбінований. 

Обладнання: фізична і кліматична карти Австралії, атласи, підручники, додаткові джерела географічних знань — енциклопедії, журнали, ілюстрації природи материка, слайди для мультимедійної дошки. 

Опорні та базові поняття: клімат, показники клімату, кліматичний пояс, внутрішні води, температура повітря, сухість, вологість, тип клімату, річка, озеро, підземні води, річкове русло, крік. 

Географічна номенклатура: річки: Муррей, Дарлінґ; озеро Ейр; Великий Артезіанський басейн. 

Зміст уроку 

I. Організаційний момент 

Визначення мети і завдань роботи на уроці. Визначення основних етапів роботи на уроці. 

II. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів 

1. Прийом «Географічна мозаїка» 

• Атмосферний вихор, який має низький тиск у центрі. З ним пов’язана нестійка хмарна погода з опадами... (Циклон) 

• Випромінення Сонця... (Радіація) 

• Субекваторіальна або тропічна рослинність у вигляді степових просторів з багаторічних трав’янистих рослин, серед яких розкидані окремі дерева, групи дерев або чагарники... (Савана) 

• Природна розплавлена маса гірських порід, яка утворилася в глибинних шарах Землі і не виливалася на її поверхню... (Магма) 

• Широтна смуга з відносно однорідним кліматом... (Кліматичний пояс) 

• Частина суходолу, з якої вода стікає в певну річку, озеро, море... (Басейн стоку) 

• Постійний горизонтальний і вертикальний рух повітря в атмосфері Землі... (Атмосферна циркуляція) 

• Паралелі 23 26 пн. і пд. широти, які проведені на глобусі та карті пунктирною лінією... (Тропіки) 

• Природний водний потік, який протікає у вироб­леному ним видовженому заглибленні земної поверхні... (Річка) 

• Видовжене заглиблення річкової долини, постій­но заповнене текучою водою... (Русло) 

• Замкнута природна заглибина в земній поверхні, заповнена водою... (Озеро) 

2. Прийом «Географічна лабораторія» 

Учні наносять на контурні карти номенклатуру ГП і рельєфу Австралії під диктовку вчителя на два варіанти. 

3. Прийом «Мікрофон» 

• Чому Австралію іноді називають островом? 

• Назвіть крайні точки материка. 

• Чому Австралія була відкрита пізніше від більшості інших мате­риків? 

• Хто і коли її відкрив? 

• Чому Австралію називають найнижчим материком? Порівняйте середні висоти Австралії і Африки. 

• Чому в рельєфі переважають рівнини? 

• На які корисні копалини багата Австралія? 

• Що спільного і відмінного в рельєфі Австралії і Африки? В чому причина? 

IIІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів 

Прийом «Проблемне питання» 

Учитель. В природі все взаємопов’язано. Як географічне положення Австралії впливатиме на її клімат і внутрішні води? Чи підтвердиться зв’язок? Чому Австралія — найсухіший материк на Землі? Чому в південних його штатах чітко виражені пори року, а у північних — тільки два сезони. На всі «чому?» відповімо, вивчивши тему уроку. (Всі ці питання записані на дошці, до них повертаємось в кінці уроку.) 

IV. Вивчення нового матеріалу 

Розгорнутий план етапу 

1. Загальні особливості клімату. 

Вчитель пояснює, учні працюють з картами атласу, підручником. 

Прийом «Мозковий штурм» 

Треба продовжити речення, запропонувавши будь-які можливі вірні варіанти: 

а) клімат жаркий, тому що... 

б) клімат сухий, тому що... 

2. Кліматичні пояси і типи клімату. 

Учні називають кліматичні пояси, в яких розташована Австралія. Звертають увагу на те, що о. Тасманія розташований у помірному кліматичному поясі. За текстом підручника учні самостійно характеризують кліматичні пояси і типи клімату, працюють за варіантами: 

1 варіант — субекваторіальний кліматичний пояс; 

2 варіант — тропічний кліматичний пояс; 

3 варіант — субтропічний кліматичний пояс. 

3. Води суходолу. 

Прийом «Мікрофон» (випереджальне домашнє завдання, повідомлення учнів) 

Чи багато річок і озер в Австралії? Чому? 

Розповідь вчителя про систему Муррей — Дарлінґ. 

Питання. Дарлінґ влітку пересихає, розбиваючись на окремі водойми, а Муррей — ні. Чому? 

V. Закріплення вивченого матеріалу 

Прийом «Експрес-тест» (із запропонованих тестів вчитель формує тести за двома варіантами по 6 запитань) 

1. Океани, якими омивається Австралія: 

а) Індійським та Атлантичним; 

б) Атлантичним та Тихим; 

в) Тихим та Північно-Льодовитим; 

г) Тихим та Індійським. 

2. Координати, які має будь яка з точок Австралії: 

а) південну широту та східну довготу; 

б) північну широту та західну довготу; 

в) південну широту та західну довготу; 

г) північну широту та східну довготу. 

3. Майже посередині Австралія перетинається: 

а) екватором; б) Південним тропіком; 

в) нульовим меридіаном; г) Південним полярним колом 

4. Тектонічні структури, що лежать в основі материка: 

а) давня платформа та область нової складчастості; 

б) область давньої складчастості та давня платформа; 

в) область нової та давньої складчастості; 

г) область нової складчастості. 

5. Давній Австралійській платформі в рельєфі відповідає: 

а) Великий Вододільний хребет та Центральна низовина. 

б) Великий Бар’єрний риф та Великий Вододільний хребет. 

в) Центральна низовина та Західно-Австралійське плоскогір’я. 

г) Західно-Австралійське плоскогір’я та Великий Вододільний ­хребет. 

6. Кліматичний пояс, що займає Північ Австралії: 

а) арктичний; б) субтропічний; 

в) субекваторіальний; г) помірний. 

7. Північ материка отримує найбільшу кількість опадів, в той час коли Сонце знаходиться в зениті над: 

а) Південним тропіком; б) екватором; 

в) Північним тропіком; г) нульовим меридіаном. 

8. Максимальні температури повітря в більшій частині Австралії фіксуються в: 

а) червні — липні; б) березні — квітні; 

в) грудні — січні; г) листопаді — грудні. 

9. Тип живлення, що є переважаючим для річок Австралії: 

а) льодовиковий; б) ґрунтовий; в) сніговий; г) дощовий. 

10. За своїми природними особливостями австралійське озеро Ейр більш за все нагадує африканське озеро: 

а) Ньяса; б) Танґаньіка; в) Вікторія; г) Чад. 

11. Вітри, що дмуть над більшою частиною материка Австралія: 

а) бризи; б) мусони; в) пасати; г) південно-західні. 

12. Територія материка, де знаходиться Великий Артезіанський басейн: 

а) північ материка; б) центр; в) схід; г) північний схід. 

VI. Підсумок уроку 

Прийом «Роблю висновок» 

• В Австралії жаркий клімат, причиною чого є розташування материка поблизу екватора і на Південному тропіку. 

• В Австралії сухий клімат, бо тропік перетинає материк посередині, а Великий Вододільний хребет не пропускає вологу з океану у внутрішні райони. 

• Австралія розташована у трьох кліматичних поясах, в субтропічному і тропічному, виділяють ще кліматичні області за зволоженням. 

• Річок та озер обмаль, бо сухий клімат. Кріки — тимчасові водотоки. 

VІІ. Домашнє завдання 

• Опрацювати текст підручника. 

• Підготувати повідомлення про Великий Бар’єрний риф. 

• Підготувати повідомлення про тварин і рослини Австралії.


Схожі матеріали:
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: