Сухість клімату, її основні причини. Кліматичні пояси і типи клімату Австралії. Води суходолу
Мета: показати особливості кліматичних умов і внутрішніх вод Австралії, продовжувати формувати поняття про основні та перехідні кліматичні пояси і відповідні типи клімату; вдосконалювати вміння працювати з кліматичними картами та діаграмами, виховувати повагу до власних думок та думок товаришів по класу.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: фізична і кліматична карти Австралії, атласи, підручники, додаткові джерела географічних знань — енциклопедії, журнали, ілюстрації природи материка, слайди для мультимедійної дошки.
Опорні та базові поняття: клімат, показники клімату, кліматичний пояс, внутрішні води, температура повітря, сухість, вологість, тип клімату, річка, озеро, підземні води, річкове русло, крік.
Географічна номенклатура: річки: Муррей, Дарлінґ; озеро Ейр; Великий Артезіанський басейн.
Зміст уроку
I. Організаційний момент
Визначення мети і завдань роботи на уроці. Визначення основних етапів роботи на уроці.
II. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів
1. Прийом «Географічна мозаїка»
• Атмосферний вихор, який має низький тиск у центрі. З ним пов’язана нестійка хмарна погода з опадами... (Циклон)
• Випромінення Сонця... (Радіація)
• Субекваторіальна або тропічна рослинність у вигляді степових просторів з багаторічних трав’янистих рослин, серед яких розкидані окремі дерева, групи дерев або чагарники... (Савана)
• Природна розплавлена маса гірських порід, яка утворилася в глибинних шарах Землі і не виливалася на її поверхню... (Магма)
• Широтна смуга з відносно однорідним кліматом... (Кліматичний пояс)
• Частина суходолу, з якої вода стікає в певну річку, озеро, море... (Басейн стоку)
• Постійний горизонтальний і вертикальний рух повітря в атмосфері Землі... (Атмосферна циркуляція)
• Паралелі 23 26 пн. і пд. широти, які проведені на глобусі та карті пунктирною лінією... (Тропіки)
• Природний водний потік, який протікає у виробленому ним видовженому заглибленні земної поверхні... (Річка)
• Замкнута природна заглибина в земній поверхні, заповнена водою... (Озеро)
2. Прийом «Географічна лабораторія»
Учні наносять на контурні карти номенклатуру ГП і рельєфу Австралії під диктовку вчителя на два варіанти.
3. Прийом «Мікрофон»
• Чому Австралію іноді називають островом?
• Назвіть крайні точки материка.
• Чому Австралія була відкрита пізніше від більшості інших материків?
• Хто і коли її відкрив?
• Чому Австралію називають найнижчим материком? Порівняйте середні висоти Австралії і Африки.
• Чому в рельєфі переважають рівнини?
• На які корисні копалини багата Австралія?
• Що спільного і відмінного в рельєфі Австралії і Африки? В чому причина?
IIІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів
Прийом «Проблемне питання»
Учитель. В природі все взаємопов’язано. Як географічне положення Австралії впливатиме на її клімат і внутрішні води? Чи підтвердиться зв’язок? Чому Австралія — найсухіший материк на Землі? Чому в південних його штатах чітко виражені пори року, а у північних — тільки два сезони. На всі «чому?» відповімо, вивчивши тему уроку. (Всі ці питання записані на дошці, до них повертаємось в кінці уроку.)
IV. Вивчення нового матеріалу
Розгорнутий план етапу
1. Загальні особливості клімату.
Вчитель пояснює, учні працюють з картами атласу, підручником.
Прийом «Мозковий штурм»
Треба продовжити речення, запропонувавши будь-які можливі вірні варіанти:
а) клімат жаркий, тому що...
б) клімат сухий, тому що...
2. Кліматичні пояси і типи клімату.
Учні називають кліматичні пояси, в яких розташована Австралія. Звертають увагу на те, що о. Тасманія розташований у помірному кліматичному поясі. За текстом підручника учні самостійно характеризують кліматичні пояси і типи клімату, працюють за варіантами:
1 варіант — субекваторіальний кліматичний пояс;
2 варіант — тропічний кліматичний пояс;
3 варіант — субтропічний кліматичний пояс.
3. Води суходолу.
Прийом «Мікрофон» (випереджальне домашнє завдання, повідомлення учнів)
Чи багато річок і озер в Австралії? Чому?
Розповідь вчителя про систему Муррей — Дарлінґ.
Питання. Дарлінґ влітку пересихає, розбиваючись на окремі водойми, а Муррей — ні. Чому?
V. Закріплення вивченого матеріалу
Прийом «Експрес-тест» (із запропонованих тестів вчитель формує тести за двома варіантами по 6 запитань)
1. Океани, якими омивається Австралія:
а) Індійським та Атлантичним;
б) Атлантичним та Тихим;
в) Тихим та Північно-Льодовитим;
г) Тихим та Індійським.
2. Координати, які має будь яка з точок Австралії: