Специфічність ґрунтово-рослинного покриву Африки. Тваринний світ

Мета: дати учням знання про ґрунтово-рослинний покрив і тваринний світ Африки, показати їх специфічність, поглибити знання про природні зони, закономірності їх розміщення на території Африки, розвивати навички роботи з картами атласу, підручником та іншими джерелами географічних знань, виховувати в учнів бережливе ставлення до навколишнього природного середовища.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: фізична карта Африки, карта природних зон Африки, географічні атласи, електронний атлас ІПТ, слайди рослинного та тваринного світу материка.

Опорні та базові поняття: гілея, фералітні ґрунти, типи пустель, природна зона, ґрунт, гумус.

Географічна номенклатура: острів Мадаґаскар; півострів Сомалі; гори:Атлас, Драконові, Капські; вулкан Кіліманджаро; нагір’я: Ефіопське, Тібесті; Східно-Африканське плоскогір’я; річки: Ніл, Конґо (Заїр), Ніґер, Замбезі, Оранжева; озера: Вікторія, Танґаньїка, Ньяса, Чад; водоспад Вікторія;пустелі: Сахара, Наміб; напівпустеля Калахарі.

ЗМІСТ УРОКУ

I. Організаційний момент

II. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів

Прийом «Мікрофон»

•  Що таке ґрунт?

•  Назвіть найбільш поширені типи ґрунтів.

•  Назвіть природні зони світу.

IIІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів

Визначення мети та завдань уроку, основних етапів роботи.

Прийом «Проблемне питання»

•  Зв’язок між ґрунтом та рослинністю.

•  Зв’язок між кліматом, рослинним та тваринним світом.

•  Вплив господарської діяльності людини на ґрунти, рослинний та тваринний світ території.

IV. Вивчення нового матеріалу

1. Розповідь учителя

Ґрунт — природне тіло, яке виникло в результаті складних процесів перетворення поверхневих шарів літосфери під спільною дією води, повітря, живих організмів, енергії Сонця.

Умови утворення ґрунтів Африки. Чітке виділення широтної зональності в Африці, яка повторюється по обидві сторони екватора.

2. Робота учнів з картою природних зон в атласі

•  Назвати природні зони материка.

•  Знайти відмінність видового складу тварин та рослин по природних зонах.

3. Прийом «Творча лабораторія»

Характеристика природних зон (робота по групах).

1 група — вологі екваторіальні ліси.

2 група — перемінно-вологі ліси.

3 група — савани і рідколісся.

4 група — пустелі і напівпустелі.

5 група — вічнозелені твердолисті ліси та чагарники.

4. Робота з підручником

 

Виписати в зошит представників тваринного та рослинного світу, поширені ґрунти кожної зони (результати роботи можна подати у вигляді таблиці).

 

V. Закріплення вивченого матеріалу

1. Прийом «Прес-конференція»

Перевірка роботи в зошиті, визначення того наскільки повно та правильно вона виконана.

2. Прийом «Мікрофон»

•  Визначте причини багатства рослинного і тваринного світу вологих екваторіальних і перемінно-вологих лісів.

•  Чому савани та рідколісся займають найбільшу за площею територію з-поміж природних зон?

•  Назвіть причини утворення червоно-жовтих фералітних ґрунтів.

VI. Підсумок уроку

Прийом «Власні приклади»

Учні розповідають про тварин та рослини материка (випереджувальне домашнє завдання).

VII. Домашнє завдання

•  Опрацювати текст підручника.

•  Зробити малюнки ґрунтових розрізів, рослин та тварин материка.

•  Підготувати матеріал про національні парки материка, стихійні природні явища, екологічні проблеми.


Схожі матеріали:
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: