Мета: дати учням знання про ґрунтово-рослинний покрив і тваринний світ Африки, показати їх специфічність, поглибити знання про природні зони, закономірності їх розміщення на території Африки, розвивати навички роботи з картами атласу, підручником та іншими джерелами географічних знань, виховувати в учнів бережливе ставлення до навколишнього природного середовища. Тип уроку: комбінований. Обладнання: фізична карта Африки, карта природних зон Африки, географічні атласи, електронний атлас ІПТ, слайди рослинного та тваринного світу материка. Опорні та базові поняття: гілея, фералітні ґрунти, типи пустель, природна зона, ґрунт, гумус. Географічна номенклатура: острів Мадаґаскар; півострів Сомалі; гори:Атлас, Драконові, Капські; вулкан Кіліманджаро; нагір’я: Ефіопське, Тібесті; Східно-Африканське плоскогір’я; річки: Ніл, Конґо (Заїр), Ніґер, Замбезі, Оранжева; озера: Вікторія, Танґаньїка, Ньяса, Чад; водоспад Вікторія;пустелі: Сахара, Наміб; напівпустеля Калахарі. ЗМІСТ УРОКУ I. Організаційний момент II. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів Прийом «Мікрофон» • Що таке ґрунт? • Назвіть найбільш поширені типи ґрунтів. • Назвіть природні зони світу. IIІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів Визначення мети та завдань уроку, основних етапів роботи. Прийом «Проблемне питання» • Зв’язок між ґрунтом та рослинністю. • Зв’язок між кліматом, рослинним та тваринним світом. • Вплив господарської діяльності людини на ґрунти, рослинний та тваринний світ території. IV. Вивчення нового матеріалу 1. Розповідь учителя Ґрунт — природне тіло, яке виникло в результаті складних процесів перетворення поверхневих шарів літосфери під спільною дією води, повітря, живих організмів, енергії Сонця. Умови утворення ґрунтів Африки. Чітке виділення широтної зональності в Африці, яка повторюється по обидві сторони екватора. 2. Робота учнів з картою природних зон в атласі • Назвати природні зони материка. • Знайти відмінність видового складу тварин та рослин по природних зонах. 3. Прийом «Творча лабораторія» Характеристика природних зон (робота по групах). 1 група — вологі екваторіальні ліси. 2 група — перемінно-вологі ліси. 3 група — савани і рідколісся. 4 група — пустелі і напівпустелі. 5 група — вічнозелені твердолисті ліси та чагарники. 4. Робота з підручником
Виписати в зошит представників тваринного та рослинного світу, поширені ґрунти кожної зони (результати роботи можна подати у вигляді таблиці).
V. Закріплення вивченого матеріалу 1. Прийом «Прес-конференція» Перевірка роботи в зошиті, визначення того наскільки повно та правильно вона виконана. 2. Прийом «Мікрофон» • Визначте причини багатства рослинного і тваринного світу вологих екваторіальних і перемінно-вологих лісів. • Чому савани та рідколісся займають найбільшу за площею територію з-поміж природних зон? • Назвіть причини утворення червоно-жовтих фералітних ґрунтів. VI. Підсумок уроку Прийом «Власні приклади» Учні розповідають про тварин та рослини материка (випереджувальне домашнє завдання). VII. Домашнє завдання • Опрацювати текст підручника. • Зробити малюнки ґрунтових розрізів, рослин та тварин материка. • Підготувати матеріал про національні парки материка, стихійні природні явища, екологічні проблеми.
| |
Схожі матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |