Води суходолу Африки. Головні річкові системи, озера, підземні води і їх гідрологічні особливості

Мета: сформувати в учнів уявлення про особливості вод суходолу; систематизувати знання учнів про гідрологічні особливості; продовжити виховання в учнів ощадливого ставлення до природи.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: фізична карта Африки, фізична карта світу, атласи, картини природи Африки, слайди для мультимедійної дошки.

Опорні та базові поняття: Ніл — найдовша річка світу; Конґо — друга за повноводністю річка у світі; Танґаньїка — друге за глибиною озеро у світі; артезіанський басейн Сахари — один з найбільших у світі, річка і її частини; озера і їх типи за походженням озерних улоговин.

Географічна номенклатура: річки: Ніл, Конґо, Ніґер, Замбезі, Оранжева;озера: Вікторія, Танґаньїка, Ньяса, Чад; водоспад: Вікторія.

ЗМІСТ УРОКУ

I. Організаційний момент

II. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів

•  Яку частку від загальної кількості води на Землі складає прісна вода?

•  Чи вичерпуються запаси прісної води?

•  Які води належать до внутрішніх?

•  Від яких компонентів природи залежить густота річкової сітки?

IIІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів

Прийом «Мікрофон»

•  З якою метою вивчається тема?

•  Чи зможуть учні знання теми використати в подальшому?

•  Чому вода — найцінніший мінерал на Землі?

•  Яке значення вода має для окремих регіонів Африки?

IV. Вивчення нового матеріалу

Учитель. Річки Африки належать до трьох басейнів: Антлантичного, Індійського океанів та внутрішнього стоку.

Дивовижне відкриття зробили учені в 1958 р. За допомогою радіоізотопів ними була виявлена річка, що протікає під Нілом. Причому її середньорічна витрата води в 6 разів більша, ніж у Нілу, і складає близько 500 км3.

Дві щонайдовші річки у світі — це Ніл, що впадає в Середземне море, і Амазонка в Південній Америці, що впадає в Атлантичний океан. Географи дотепер сперечаються, яка з них довша. Більшість віддає перевагу Нілу, вважаючи його довжину рівною 6670 км, а Амазонки — 6448 км.

Вважається, що найбільше у світі підземне озеро знаходиться на глибині 60 м в Намібії (Африка), в печері Драхенхаухлох. Воно виявлене в 1986 році. Площа його акваторії складає більше 2 га, максимальна глибина — 90 м.

1. Прийом «Творча лабораторія»

Учні, об’єднавшись у групи, визначають за допомогою карт атласу річки Африки, що відносяться до різних басейнів та тип їх живлення.

2. Прийом «Мандрівка»

Учні запрошують клас у мандрівку, розповідаючи цікавий додатковий матеріал про водні об’єкти материка — річки, озера, водоспади.

V. Закріплення вивченого матеріалу

Прийом «Лови помилку»

Вчитель показує на карті географічні об’єкти з теми уроку, припускається помилок, які учні повинні знайти та виправити.

VІ. Підсумок уроку

1. Прийом «Естафета»

Учні по черзі показують на карті географічні об’єкти й одним реченням дають їх характеристику.

2. Прийом «Що? Де?»

Називають географічний об’єкт та коротко визначають місце його розташування.

VІІ. Домашнє завдання

•          Опрацювати текст підручника.

•          Скласти кросворд з географічних понять, термінів та номенклатури з теми уроку.

•          Підготувати додатковий матеріал до наступного уроку.


Схожі матеріали:
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: