Мета: ознайомити учнів з проявом головних кліматотворних чинників і виявити наслідки їхньої дії на прикладі території материка Африка; встановити закономірності змін температури і кількості опадів; формувати в учнів поняття про кліматичні пояси і типи клімату Африки; розвивати допитливість і кмітливість; розширювати кругозір учнів; продовжувати формування навичок логічного мислення, самостійного опанування навчального матеріалу. Обладнання: кліматична карта Африки, атласи, додаткова література або слайди для мультимедійної дошки. Тип уроку: вивчення нового матеріалу. Опорні та базові поняття: клімат, кліматотворні чинники, кліматичні пояси, типи клімату, пасати, океанічні течії, показники клімату, сонячна радіація, підстілаюча поверхня, циркуляція атмосфери, самум, циклон і антициклон, океанічні течії, основні і перехідні кліматичні пояси, температура повітря, постійні вітри, опади. ЗМІСТ УРОКУ I. Організаційний момент II. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів Прийом «Розминка» • Область атмосфери з низьким тиском у центрі... • Рух повітряних мас над поверхнею Землі... • Випромінювання Сонцем тепла і світла... • Вертикальний атмосферний вихор, що має форму стовпа... • Область атмосфери з високим тиском у центрі... • Типи погоди, що повторюються з року в рік... • Дуже швидкий, руйнівної сили вітер... • Межа між різними повітряними масами... • Горизонтальне переміщення повітря... • Волога, що випадає з хмар... • Найбільша частина Світового океану... • Складові частини атласу (серед них і кліматична)... IIІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів Учитель. Спробуймо асоціювати слово «Африка» з іншими словами... відразу хочеться сказати — жара і пустеля. Саме тут, в пустелях Африки, зафіксовано найвищу температуру — +57,8°С. Над морем барханів повітря неначе тремтить, роблячи навколишні пейзажі хиткими та оманливими. Шведський дослідник Ч. Андерсон, що побачив Африку у 1850-х роках, писав: «Важко знайти на світі місце, яке б у більшій мірі відповідало нашим уявленням про пекло. Дух нескінченної самотності, що витав над цією неосяжною пустелею, примусив мене здригнутися. Навіть смерть була б краща за вигнання до цього краю.» (Уривок про пустелю Наміб.) Але мандруючи до центру цього величного материка, зустрічаємо і світ саван, і екваторіальні вологі ліси з багатим і різноманітним складом живих істот. Чому така мінлива природа в Африці? З чим це пов’язано? IV. Вивчення нового матеріалу 1. Метод «Мікрофон» (кожен учень дає відповідь або висловлює свою думку швидко, по черзі) • Що називається кліматом? • Під дією яких чинників формується клімат? • На який кліматичний показник впливає сонячна радіація? • Від чого залежить температура повітря? • На який показник клімату впливає характер підстилаючої поверхні? • Які типи повітряних мас сформувалися в Африці? Як вони впливають на клімат? • Які області постійного тиску знаходяться над материком? • Як впливають течії на формування клімату? 2. Метод «Мозковий штурм» • Як змінюються температури взимку і влітку на території Африки (згадайте ГП материка)? Проаналізуйте ізотерми. • Чи однакова кількість опадів на всій території? Проаналізуйте кліматичну карту. • В яких кліматичних поясах лежить Африка? • Описати екваторіальний тип клімату за планом (розташування території, температура січня, липня, амплітуда температур, кількість опадів, переважаючі вітри). • Який тип клімату переважає в Північній і Південній Африці? • Які причини утворення пустель на узбережжі материка? V. Закріплення вивченого матеріалу Гра «Пізнайко». Робота групами по чотири учні Завдання. Скласти запитання, що починається зі слова «Чому...» та окремо написати відповідь у вигляді тез. Приклад: «Чому в тропічних широтах випадає найменша кількість опадів?» Відповідь: • це широти з постійним високим тиском, де переважає антициклон; • тут постійно висока температура; • біля західного узбережжя панують холодні течії». VI. Підсумок уроку • Клімат Африки різноманітний, адже материк розташований у межах субтропічного, тропічного, субекваторіального та екваторіального поясів. • Найбільша площа її лежить у тропічних широтах, де переважає високий тиск та континентальні повітряні маси з високими температурами і малою кількістю опадів цілий рік, що приводить до утворення пустель. VII. Домашнє завдання • Опрацювати текст підручника • Скласти порівняльну характеристику клімату Сахари та Калахарі. • Дати усну відповідь на запитання: «Чому на східних схилах Драконових гір випадає велика кількість опадів?». • Підготувати цікаву інформацію з даної теми
| |
Схожі матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |