Мета: визначити особливості ліризму поетичних творів А. Малишка, проаналізувати його вірш «Приходять предки», з’ясувавши ідейно-тематичне спрямування, жанр, художні особливості даної поезії; розвивати вміння аргументовано висловлювати власні роздуми, спостереження; аналізувати зміст поетичних творів; формувати кругозір, світогляд школярів; виховувати пізнавальний інтерес до історичного минулого рідного краю; пунктуальність, бажання творити на благо народу. Тип уроку: засвоєння знань і формування вмінь. Обладнання: портрет А. Малишка, бібліотечка його творів, дидактичний матеріал (тестові завдання, картки). Хід уроку І. Організаційний момент ІІ. Домашнє завдання Міні-конкурс на кращого виконавця напам’ять поезії А. Малишка. Визначення переможця. ІІІ. Актуалізація опорних знань 1. Відгадування кросворду «А чи все ви знаєте про А. Малишка та його твори?»
По горизонталі: 1. Назва села, де народився поет-пісняр. (Обухів) 2. Композитор, який поклав слова поета «Пісні про рушник» на музику. (Майборода) 3. Що «оживе» на рушникові з «Пісні про рушник» А. Малишка? (Розлука) 4. За «Піснею про рушник» А. Малишка мати водила сина у поля край... (Села) 5. Дерево, яке «шуміло» під вікнами батьківського дому з твору Андрія Самійловича «Вогник». (Тополя) 6. Стежина у творі А. Малишка «Чому, сказати, й сам не знаю» — це символ... (Життя) 7. «Чорнокнижником» називали дядьку А. Малишка — ... (Микиту) По вертикалі: 8. Прізвисько А. Малишка у шкільному середовищі. (Базелик) 2. Літературна вікторина «Пізнай поезію А. Малишка» Синів виростали, не зводили з ока, Любили в житті над усе... («Вогник») І в дорогу далеку ти мене на зорі проводжала, І рушник вишиваний на щастя дала. («Пісня про рушник») Дарують ласку, повну болю й змоги, Щоб в очах уздріть нові прологи. («Приходять предки») Між круглих соняхів із літа Мій рівний біль і ревний жаль. («Чому, сказати, й сам не знаю») Чи ти не став розщепленим, як атом, Недовірком, схизматом чи прелатом... (Приходять предки») Я візьму той рушник, простелю, наче долю, В тихім шелесті трав, в щебетанні дібров. («Пісня про рушник») Шумить під вікном молода тополина, Неначе у серці моїм. («Вогник») Нема кінця їй в темнім лузі, Та й повороту теж нема. («Чому, сказати, й сам не знаю») І кайдани подзвонюють з плугами, Зерно, і кров, і ночі із снігами. («Приходять предки») Кудись пішла, не повертає, хоч біля серця стеле цвіт... («Чому, сказати, й сам не знаю») І твоя незрадлива материнська ласкава усмішка, І засмучені очі хороші блакитні твої. («Пісня про рушник») Там батько не спить і задумалась мати, Ота, що у світі одна. («Вогник») ІV. Оголошення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності школярів V. Основний зміст уроку Співучий, пристрасний, невтомний, Сердечний, мужній, бойовий. Знаходить струни неповторні В душі народу наш Андрій. З «Літературної газети» А я обрав нелегке ремесло Шукати слово скарбом таємничим, Плести й кромсати свій убогий вірш... А. Малишко 1. Вступне слово вчителя Чесність, безкомпромісність викликає в душі А. Малишка почуття невдоволення зробленим, прагнення творити краще, сплатити народові борги за все прекрасне й величне, що він дав поетові. Це святе почуття вічної невдоволеності звучить у віршах «В завійну ніч у незвіданих доріг...», «Приходять предки, добрі і нехитрі...», «Заборгував тобі я, чорний хлібе». Поет глибше, по-новому розуміє обов’язок перед тими, кого вже немає, хто жив і віддав життя за нас, за щастя нових поколінь. Так, А. Малишко у творі «Приходять предки» ніби звітує перед своїми предками — чи так він живе, як треба, чи не зрадив він сподівань тих, хто «кайданами подзвонював», виборюючи світле майбутнє для нащадків. 2. Опрацювання поезії А. Малишка «Приходять предки» 2.1. Виразне і вдумливе читання твору. 2.2. Тема: згадування предків, які, виборюючи волю, страждали, терпіли поневіряння, знущання. 2.3. Ідея: висловлення почуття пошани, подяки до тих, хто творив історію, захищав рідний край, відстоював його інтереси. 2.4. Основна думка: а) сучасне покоління повинно шанувати тих, завдяки кому на теперішній час має щасливе і вільне життя; б) Чи ти не став розщепленим, як атом... Ярижкою, нікчемним, псом на влові?» 2.5. Жанр: громадянська поезія. 2.6. Ідейно-художній зміст твору. У вірші «Приходять предки» А. Малишко натякає на трагічне минуле українського народу. Водночас вустами предків поет звертається до своїх сучасників і нащадків з болючим запитанням, чи зуміли вони зберегти національну самосвідомість, чи не втратили вони те, заради чого гинули їхні діди та прадіди: Чи ти не став розщепленим, як атом, Недовірком, схизматом чи прелатом, Ярижкою, нікчемним, псом на влові? Дитино наша, ягодо любові! (Схизмат — розкольник, прелат — найвищий титул у католицький церкві). Дуже прикро, що навіть зараз, на початку ХХІ століття, ці питання зберігають свою емоційно-тривожну напруженість: чи зуміємо ми бути гідними своїх предків, чи буде їм за що нас поважати, нами пишатись. Проте фінальний акорд вірша А. Малишка звучить доволі оптимістично: Дарують ласку, повну болю й змоги, Щоб у очах уздріть нові прологи. Тобто є шанс, є надія, що історія України не стала епілогом, фінальною згадкою про загиблу державу. 2.7. Художні засоби у творі. Метафора: «приходять предки». Епітети: «предки добрі і нехитрі». Антитези: «не руки — а... віти»; «не очі — а... орбіти». Порівняння: «не став розщепленим, як атом». Звертання: «Дитино наша...» Риторичне запитання: «Ярижкою нікчемним, псом на влові?» Риторичний оклик: «Дитино наша, ягодо з любові!..» 2.8. Бесіда за питаннями. · Кого називають предками? · Чи все ви знаєте про своїх предків? Розкажіть про них. · Як А. Малишко описує предків? Що про це зазначено у творі? («...Добрі і нехитрі, У бородах, простелених на вітрі, Не руки — а погнуті чорні віти, Не очі — а прозористі орбіти») · Які труднощі мали терпіти предки? · З яким питанням звертається поет до сучасників? Від чого він їх застерігає? · Чому Андрію Самойловичу не байдужа доля майбутніх поколінь? · Яким, на вашу думку, хоче бачити поет майбутнє своїх українців? · Чи варто шанувати, пам’ятати тих, завдяки кому маємо щасливе сьогодення? Відповідь обґрунтуйте. · Що б ви розповіли своїм предкам, зустрівшись з ними? · Чому поет великі сподівання покладає на дітей щодо майбутнього рідної країни? · Чим твір А. Малишка є актуальним? 2.9. Додатковий матеріал. Тлумачення слова «предок». Предок: 1) Старший родич на висхідній лінії з боку матері чи батька (звичайно старший за діда, бабу) // Той, від кого веде початок рід. 2) Попередники сучасних поколінь; люди, що жили задовго до теперішніх часів // Ті, від кого походять певні людські племена, народності і т. ін. VІ. Закріплення вивченого матеріалу 1. Проведення тестового опитування 1. А. Малишко у творі назвав предків: а) енергійними і сильними; б) мудрими і цілеспрямованими; в) добрими і нехитрими. 2. Бороди предків простелені на: а) шляху; б) вітрі; в) землі. 3. Руки предків порівнюються з: а) чорними вітами; б) селянським плугом; в) цілющими коренями. 4. «Прозористі орбіти» в поезії А. Малишка — це: а) щасливе майбутнє; б) воля; в) очі. 5. У поезії «Приходять предки» А. Малишко звертається до: а) ворогів українського народу; б) дитини; в) дослідників минулого. 6. Що подзвонює у предків: а) кайдани; б) серпи; в) цвяхи. 7. У чому предки намагаються уздріти «нові прологи»? а) Очах; б) сумлінній праці; в) коханні і красі. 8. Предки хвилюються з приводу того, щоб сучасник не став «розщепленим», як: а) молекула; б) атом; в) цукор. 9. У поезії висловлюється застереження сучасникам, які проголошує А. Малишко від імені предків. А. Малишко бажає, щоб майбутні покоління не були: а) зрадниками; б) недовірками; в) злочинцями. 10. Поет не хоче, щоб людей використовували як: а) непотріб; б) наймитів; в) псів на полюванні. 11. Що дарують предки сучасному поколінню? а) Великий скарб; б) чарівний настрій; в) ласку. 12. Продовжте рядки твору: «Зерно, і кров, і ночі із...»: а) снігами; б) вітрами; в) дощами. Примітка. За кожну правильну відповідь встановлюється 1 бал. 2. Робота на картках Картка № 1 1. Що мав на увазі А. Малишко, акцентуючи увагу на «нових прологах»? яким він вбачає майбутнє рідного краю? 2. Дослідіть, якою поет хоче бачити сучасну людину. Від чого він намагається її застерегти? Відповідаючи, посилайтеся на зміст поезії. 3. Яке сільськогосподарське знаряддя праці згадується у творі? а) Серп; б) плуг; в) мотика. Картка № 2 1. Чи пишається сучасне покоління нашими предками? Відповідь вмотивуйте, посилаючись на власний досвід. 2. Висловіть власний погляд стосовно того, як сучасне покоління шанує і поважає надбання наших предків. Свої думки аргументуйте. 3. Про кого автор зазначає у творі: «...ягодо з любові!»? а) Дитину; б) дівчину-красуню; в) творця всього земного. Картка № 3 1. Чим, на ваш погляд, схвильований А. Малишко, звертаючись до сучасників? Відповідь обґрунтуйте. 2. Доведіть, що Г. Сковорода, Т. Шевченко, І. Франко та багато інших митців слова, як предки, варті на пошану, повагу, любов кожного українця. 3. Які прологи намагаються «уздріти в очах» предки? а) Щасливі; б) вільні; в) нові. VІІ. Підсумок уроку VІІІ. Оголошення результатів навчальної діяльності школярів ІХ. Домашнє завдання Написати міні-твір на тему «Моя улюблена поезія А. Малишка»; скласти хронологічну таблицю «доміно» до життя і творчості А. Дімарова.
| |
Схожі матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |