Бесіда про твори, що вивчалися упродовж року й викликали найбільшу зацікавленість

Мета: систематизувати та узагальнити вивчений учнями протягом навчального року учбовий матеріал, який стосувався знань по життєвий і творчий шлях письменників, зміст їх творів, понять з теорії літератури; розвивати культуру зв’язного мовлення, читацькі навички, збагачувати словник школярів; формувати естетичні самки, кругозір, світогляд школярів; виховувати почуття любові до книг, рідної мови, культури українців, їх звичаїв обрядів, пошану до митців слова; відповідальність за доручену справу.

Тип уроку: урок-гра «КВК».

Обладнання: виставка художніх творів та портретів тих письменників, творчість яких вивчалася протягом навчального року, учнівські малюнки, музичне оформлення.

Хід уроку

І. Організаційний момент

Клас поділяється на дві команди, кожна з яких обирає капітана і придумує назву.

Визначається порядок участі у змаганнях (проводиться жеребкування).

ІІ. Оголошення теми, мети уроку.

Мотивація навчальної діяльності

ІІІ. Основний зміст уроку

1. Розминка (беруть участь усі гравці команд)

Завдання для першої команди

1. Автор твору «За сестрою»:

а) Г. Тютюнник; б) Т. Шевченко; в) А. Чайковський.

2. Героїня якого твору намагається допомогти диким каченятам?

а) Бабуся (Б. Харчук Планетник»);

б) Тося (Є. Гуцало «Сім’я дикої качки»);

в) Михайлик (М. Стельмах «Гуси-лебеді летять»).

3. Витязем молодої української поезії назвав В. Симоненка:

а) А. Малишко; б) Л. Костенко; в) О. Гончар.

4. Квіти, які посадив Фрідріх, герой твору Л. Пономаренко «Гер переможений», скопавши маленьку грядочку?

а) Троянди; б) нагідки; в) нарциси.

5. «Земля — найпривітніша людська домівка, кращу чи й знайти»,— так висловив герой твору Б. Харчука «Планетник»:

а) агроном-квартирант; б) дід Капуш; в) Планетник.

6. За жанровою спрямованістю «Чайка на крижині» — це:

а) роман у віршах; б) поема; в) поезія в позі.

7. З яким проханням звернулася жебрачка до господаря (Б. Лепкий «Мишка»)?

а) Дозволити переночувати; б) дати молока;

в) підвезти до ближнього міста.

8. Герой твору, який вже й будучи дорослим, продовжував пошук квітки щастя?

а) Павлусь (О. Стороженко «Скарб»);

б) хлопчик («Б. Лепкий «Цвіт щастя»);

в) Климко (Г. Тютюнник «Климко»).

9. Ім’я друга Климка (Г. Тютюнник Климко»):

а) Миколка; б) Зіновій; в) Зульфат.

10. Шкарлупою лелечиного яйця, підкурюючи його, лікують (В. Голобородько. «Лелека»):

а) лихоманку; б) болі у серці; в) ожиріння.

11. Композитор, який поклав твір В. Симоненка «Лебеді материнства» на музику:

а) А. Пашкевич; б) А. Штогаренко; в) Ю. Мейтус.

12. Мирослава вважала себе сиротою через те, що Тугар Вовк (І. Франко «Захар Беркут»):

а) виїхав за кордон;

б) зрадив свій край і пристав на службу до монголів;

в) відмовився від своєї дочки.

Примітка. За кожну правильну відповідь встановлюється 1 бал.

Завдання для другої команди

1. Автор твору «Цвіт щастя»:

а) О. Стороженко; б) Б. Харчук; в) Б. Лепкий.

2. До якого виду пісень належить «Ой на горі та женці жнуть»?

а) Козацьких; б) жниварських; в) чумацьких.

3. Невеликий за розміром ліро-епічний твір фольклорного походження на легендарну чи історичну тему:

а) пісня; б) повість; в) балада.

4. Твір якого письменника єднає минуле, теперішнє і майбутнє?

а) І. Франко. «Захар Беркут»; б) Т. Шевченко. «Заповіт»;

в) Г. Тютюнник. «Климко».

5. Книга, яку Михайлик, герой твору М. Стельмаха «Гуси-лебеді летять», отримав від поповича і зміст якої не зміг зрозуміти:

а) «Космографія»; б) «Пригоди Тома Сойєра»; в) «Біблія».

6. Чому Климко (Г. Тютюнник «Климко») вимушений був вирушити у подорож? Щоб:

а) придбати солі; б) помилуватися краєвидами; в) знайти роботу.

7. В якому творі розповідається про особливості козацького життя?

а) А. Чайковський. «За сестрою»;

б) народна пісня «Гомін, гомін по діброві»;

в) І. Франко. «Захар Беркут».

8. Про героя якого твору зазначається: «...Його вигнало та розперло, такий став гладкий та опецькуватий. Пика широка та одутловата, як у того салогуба, а руки білі та ніжні, як у панночки»:

а) Михайлик (М. Стельмах «Гуси-лебеді летять»;

б) Павлусь (О. Стороженко «Скарб»);

в) Климко (Г. Тютюнник «Климко»)

9.         В якій країні перебуває лірична героїня твору Л. Костенко «Чайка на крижані»?

а) Німеччині; б) Польщі; в) Росії.

10. Шкода, завдана мишкою господарю, в хаті якого вона жила (Б. Лепкий. «Мишка»):

а) з’їла копчене сало; б) щоразу смітила лушпинням від насіння;

в) переточила гроші.

11. Через що люди звернули увагу на перехожого з твору В. Симоненка «Перехожий»?

а) Голосно сміявся на вулиці; б) спіткнувся;

в) був одягнений строго по моді.

12. Квітка, яку доглядав Планетник? (Б. Харчук «Планетник»):

а) троянда; б) нарцис; в) пролісок.

Примітка. За кожну правильну відповідь встановлюється 1 бал.

2. Конкурс «Відгадай твір»

2.1. Зовуть і скупого щасливим, бо у його багацько грошей; а він неборак, увесь свій вік стереже тих грошей, як Рябко на ланцюгу, ніякої користі з них немає — і голодний, і холодний, ще гірш од якого-небудь бідолахи». (О. Стороженко. «Скарб»)

2.2. Дідові — дзвінкого песика,

Щоб не жив на самоті,

Ще й Івасика-Телесика

Кожній бабі-сироті.

(Л. Кисельов. «Стати б хоч на менти лічені»)

2.3. Не хилися, явороньку,

Ще ти зелененький!

Не журися, козаченьку,

Що ти молоденький.

(«Стоїть явір над водою»)

2.4. «Доки будете жити в громадськім порядку, дружно держатися купи, незломно стояти всі за одного, а один за всіх, доти ніяка ворожа сила не побідить вас». (І. Франко «Захар Беркут»)

2.5. І мене в сім’ї великій,

В сім’ї вольній, новій,

Не забудьте пом’янути

Незлим тихим словом.

(Т. Шевченко «Заповіт»)

2.6. «Найбільше чванився козак тим, коли на далі довів, що він не є такий, яким його при першій нагоді прозвали». (А. Чайковський. «За сестрою»)

2.7. «Еге ж: і весну, і життя. Тепер, внучку, геть-чисто все почне оживати: скресне крига на ріках та озерах, розмерзнеться сік у деревах, прокинеться грім у хмарах, а сонце своїми ключами відімкне землю». (М. Стельмах. «Гуси-лебеді летять»)

2.8. Добре, що діти сплять, а то ще б навчилися брехати, як люди. І як цим людям язик на таку брехню повертається? Погані люди. Одні з голоду гинуть, а другі папір у ящик ховають. Хіба ж папір важніше від життя?» (Б. Лепкий «Мишка»)          

2.9. Для мене ж той край найкращий,

де виросли крила мої.

...

Лиш маючи ґрунт під ногами,

Пускатися можна в політ.

(Л. Костенко «Чайка на крижані»)

2.10. Він ніколи не зривав листя, не ламав гілля, старався не толочити постолами трави — усе живе, усе для чогось призначене. (Б. Харчук. «Планетник»)

2.11. «Фрідріх робив тільки прикраси зі шматочків цегли — сонце і квіти, він чіпляв їх понад вікнами другого поверху, та що самотні жінки подовгу стояли, роздивлялися і навіть сплакували». (Л. Пономаренко. «Гер переможений»)

2.12. Там юність ходила у росах до хати

І жевріла цвітом вона.

Там батько не спить і задумалась мати,

Ота, що у світі одна.

(А. Малишко «Вогник»)

Примітка. За кожну правильну відповідь встановлюється 1 бал.

3. Конкурс розумних

Один представник від команди працює біля дошки над розгадуванням кросворда.

3.1. Для першої команди.

По горизонталі: 1. Село, де відбуваються події, у повісті І. Франка «Захар Беркут» (Тухля) 2. Автор твору «За сестрою». (Чайковський) 3. Яка річка згадується у вірші Т. Шевченка «Заповіт»? (Дніпро) 4. Героїня повісті І. Франка «Захар Беркут». (Мирослава) 5. Ім’я подружки Михайлика з твору М. Стельмаха «Гуси-лебеді». (Люба) 6. Жанр твору «Ой у степу криниченька». (Пісня)

По вертикалі: 1. Балада Т. Шевченка. («Тополя»)

3.2. Для другої команди.

По горизонталі: 1. Поезія А. Малишка. («Вогник») 2. Головний герой твору Г. Тютюнника. (Климко) 3. Вірш Т. Шевченка. («Заповіт») 4. Прізвище 90-річного героя твору І. Франка. (Беркут) 5. Назва поеми В. Голобородька. («Лелека») 6. Книга, зміст якої не зрозумів Михайлик, герой твору М. Стельмаха «Гуси-лебеді летять». («Космографія»)

По вертикалі: 7. Жанр твору Л. Пономаренко «Гер переможений». (Новела)

4. Конкурс капітанів

4.1. Декламування програмової поезії напам’ять.

4.2. Назвати авторів автобіографічних творів, які вивчалися протягом навчального року.

4.3. Міні-презентація улюбленого програмового твору.

IV. Підбиття підсумків. Визначення переможців

VІІ. Домашнє завдання

Опрацювання списку літератури для читання влітку.


Схожі матеріали:
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: