Народні усмішки. Прислів’я та приказки. Скоромовки. Загадки

Мета: розширити знання дітей про малі форми усної народної творчості; розвивати техніку читання; виховувати любов до рідного краю, бажання більше дізнатися про його історію, культурні традиції.

Обладнання: таблиця з прислів’ями, картки для розширення поля читання.

Xід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Мовна розминка

1. Читання слів-анаграм.

 

гадзака (загадка)  

слів’япри (прислів’я)

казприка (приказка)  

мішуска (усмішка)

ромосковка (скоромовка)

 

2. Читання речень із дошки.

— Роз’єднайте слова, прочитайте речення. Яке слово зі складених анаграм воно пояснює?

Коротенькийвлучнийвислів, алебезповчальногозмісту. (Приказка)

Коротенькийвлучнийвислів, якиймаєповчальнезначення. (Прислів’я)

Невеликийпоетичнийтвір, восновіякогоєзапитання. (Загадка)

— Про які жанри усної народної творчості ми ще не згадали?

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку

— Сьогодні ми будемо мандрувати стежинами усної народної творчості. Пройдемося стежиною загадок, прислів’їв, скоромовок і лічилок, приказок, усмішок, казок та легенд. Здобудемо цінні знання з джерел народної мудрості. Отож, вирушаймо в подорож!

ІV. Робота над усмішками

— Перша наша стежина називається «Усмішка».

1. Ознайомлення із жанровими особливостями усмішок.

Читання учнями статті на с. 34 підручника.

— Хто збирав народні усмішки? Що ви дізналися про Бориса Грінченка?

2. Читання усмішок учнями.

— Хто є головним героєм усмішки?

— Що висміюється у ній? (Аналогічно проводиться аналіз змісту кожної усмішки.)

3. Виразне читання усмішок за особами.

— Чому усмішки, складені народом, актуальні й зараз?

V. Робота над прислів’ями і приказками

1. Слово вчителя.

1) Наша друга стежина — «Прислів’я і приказки».

— Прислів’я — це висловлювання з приводу почутого та побаченого.

Здебільшого це віршовані народні вислови, в яких містяться повчальний досвід і мудрість народу.

2) Гра «Закінчіть прислів’я».

Вік живи,... (вік учись).

Бджола мала, а й та... (працює).

Хто багато читає, той... (багато знає).

2. Читання добірки прислів’їв і приказок, дібраних учнями заздалегідь.

3. Робота над змістом і формою прислів’я.

— Яка є особливість у форми прислів’їв? (Має риму: клад — лад.)

— Наведіть приклади прислів’їв, що мають риму.

4. Вправа на розвиток техніки читання.

Учитель читає перше слово в прислів’ї, а діти дочитують його до кінця.

VI. Робота над скоромовками

— Третя стежина нашої подорожі — «Скоромовки».

1. Читання учнями статті підручника «Скоромовки».

2. Конкурс на краще виконання скоромовок, вивчених раніше.

3. Читання скоромовок учнями.

— Прочитайте скоромовку «Зелен в’яз...» за методикою «Буксир».

— Прочитайте другу скоромовку за методикою «Луна».

— Прочитайте три останні скоромовки напівголосно.

4. Вивчення однієї зі скоромовок напам’ять.

VІІ. Робота над загадками

— Четверта стежина нашої подорожі — «Загадки».

1. Читання учнями статті підручника «Загадки» (С. 37).

— Від якого слова походить слово загадка? (Гадали, загадували)

— На що схожі загадки? Яку форму вони мають?

2. Читання і відгадування загадок.

Учень читає і відгадує будь-яку загадку з підручника. Якщо він не знає відгадку, йому допомагає клас.

3. Творча робота.

— Настав час випробувати свої сили у складанні загадок.

1) Самостійна робота учнів над складанням загадок за певною тематикою.

2) Робота в парах.

— Зачитайте свої загадки. (Один учень читає загадку, решта відгадує. Обирається найцікавіша загадка серед тих, що пролунали.)

VІІІ. Підсумок уроку

— Які жанри усної народної творчості ми згадали? Що нового дізналися на уроці?


Схожі матеріали:
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: