Урок позакласного читання 4 клас Творчість Лесі Українки
Мета. Розширювати знання дітей про життєвий і творчий шлях Лесі Українки. Формувати вміння аналізувати віршовані твори, удосконалювати навички виразного читання віршів. Розвивати зв’язне мовлення учнів, уміти уважно слухати товаришів. Виховувати любов і повагу до творчості Лесі Українки.
Тип уроку. Урок позакласного читання.
Обладнання. Виставка книг, портрет Л. Українки, презентація, віночок , малюнки до творів.
Епіграф уроку: "Я маю в серці те, що не вмирає”
I. Організаційна частина
Усміхнися всім навколо:
небу, сонцю, квітам, людям.
І тоді обов’язково
день тобі - веселим буде!
— Будь-яка робота виконується легше, якщо гарний настрій. Тому перед початком роботи посміхніться, і починаємо працювати.
II. Актуалізація читацького досвіду
У нашім класі на стіні
Портрет висить у рамі.
Він всім знайомий –
І мені, й татусеві, і мамі.
З портрета дивиться на нас
Відома поетеса.
Це гордість нашої землі.
Нескорена, незламна Леся.
— Про кого ці слова?
__ Чим відома ця людина?
__ Для чого ми вивчаємо творчість Лесі Українки?
III. Оголошення теми і визначення завдань уроку
Ця поетеса дуже багато зробила для розвитку рідної культури. Вона була і залишається нашою національною гордістю.
Тема нашого уроку : «Творчість Лесі Українки»
— Отже сьогодні на уроці ми будемо звеличувати свої душі, зміцнюватимемо здоров'я, бо слухатимемо поезію.
Епіграфом уроку будуть слова Л. Українки
«Я в серці маю те , що не вмирає !»
- Слухаючи поезію Лесі Українки, визначимо її характер. Кожний поет вкладає в свої твори часточку своєї душі та серця.
1. Робота з виставкою книг.
-- На сьогоднішню виставку діти, що захоплюються поезією, принесли свої улюблені книги.
- Які книги представлені на виставці? Назвіть їх.
(Діти називають книги.)
На виставці представлені збірки творів Лесі Українки.
Мікрофон
- Що ви знаєте про життя і творчість Лесі Українки?
- Хто довідався, чому Леся взяла собі псевдонім Українка?
3. Презентація « Леся Українка»
4. Аналіз улюбленого твору (складання асоціативного куща до епіграфу протягом уроку)
а) Вірш «Надія» (малюнок до твору)
Леся Українка написала цей перший у своєму житті вірш під впливом звістки про долю своєї тітки Олени Антонівни Косач ,засланої за участь у революційному русі.
-- Яка тема цього вірша? Тема раннього вірша Лесі Українки - боротьба проти самодержавства, проти соціального та національного поневолення .
-- Яка головна думка ? (волелюбність, справедливість )
б ) «Конвалія» (малюнок до твору)
У вірші "Конвалія” Леся Українка розкриває силу життя природи. Байдуже, навіть жорстоке ставлення людей до життя цієї невеликої ніжної рослинки, бо ж знищила людина її для хвилевої втіхи. (Людяність, любов до природи)
в ) Виразне читання напам’ять поезії «Мамо, іде вже зима»
(малюнок до твору)
(Вірш-діалог читають 2 учні)
Відшукайте на малюнку серед птахів пташку, про яку йдеться у вірші.
Здогадайтесь хто вона? (Це пташечка — горобчик).
_ Яка пташка відлітає у вирій?
- Як ви допомагаєте птахам взимку?
- Поміркуйте, чому горобчик не відлітає, не покидає рідної землі?
(Він дуже любить свій рідний край).
- Як слід поводитися в скрутні хвилини? (В скрутні хвилини потрібно шукати вихід з цієї ситуації).
-- Яка головна думка ? (любов до рідного краю, мужність, сміливість)
г ) Опрацювання вірша «Вечірня година»
Поетичний світ письменниці насичений ніжними й хвилюючими образами. «Вечірня година» — поезія, яка розкриває душу поетеси. Цей вірш Леся присвятила улюбленій мамі.
Словникова робота
Вправа на миттєве сприймання слів.
Слова на картках-блискавках: місяць, горе,місяченько, тихо, лихо, тихенько.
- Яке із запам’ятованих вами слів означає «найближче до Землі небесне тіло, її супутник»? (місяць)
- Яке було спільнокореневе до нього? (місяченько)
- Які були слова - синоніми? (лихо - горе)
- Яке слово римується зі словом «лихо»?
Читання вірша підготовленими учнями
- Визначте настрій твору. (веселий, бадьорий).
Читання вірша «ланцюжком»
- Які картини природи зображено у вірші? (у вірші постають картини українського села з білими хатками, пишними садками. Дані картини вимальовуються за допомогою поетичних зорових образів сонця, місяця, зір, слухових – соловейка, вітру).
Аналіз змісту вірша
- Які речення за метою висловлення домінують у творі?
- Прочитайте питальне речення, окличне.
- Знайдіть і прочитайте слова, вжиті у зменшувально-пестливій формі.
- Поміркуй, чому у вірші їх так багато.
- Як ви розумієте вислів «Ой, чи так красно в якій країні,
Як тут, на нашій рідній Волині!»
- Знайди порівняння. (Ніч обгорнула біленькі хати, немов маленьких діточок мати… Вітерець весняний тихенько дише, немов діток тих до сну колише.)
- З якою метою їх ужито? (щоб краще передати уявлення , почуття).
- Яка тема твору? (зображення краси українського села в місячну, зоряну ніч).
- Яка головна думка твору? (любов до мами, уславлення рідної оселі)
Заучування уривка напам’ять (метод ейдетики)
Анотація
У поезії «Вечірня година» Леся Українка розповідає, як гарно гуляти вечором у садочку. Ми одразу переносимося у село, навкруги — біленькі хати, десь співає соловей. Природа і люди потроху засинають, чути колискову, яку співає мати дорогій дитині. І лише легенький вітерець порушує вечірню тишу.
Поетеса любить Україну, село, природу. Її поезія викликає любов і повагу до рідного краю. Своїм віршем автор переконує, що людина завжди повертається серцем до своєї домівки, а образи природи залишаються в її серці назавжди.
Підсумок.
- Я бачу, що любите читати вірші, а значить, поезія торкається вашої душі.
1. Фізкультхвилинка Подолянка (Л.Українка записала в с. Колодяжне, коло м. Ковля на Волині).
2. Інсценізація казки «Лелія» (ляльковий театр)
(Ляльки - мотанки, виготовлені учнями на уроці трудового навчання)
У казці «Лелія» розповідається про хлопчика, який, будучи тяжко хворим, потрапляє в казку, сприймаючи її як дійсність. Павлусь рушає у далекі незвідані світи, звідки повертається, збагатившись знаннями про навколишню дійсність, про добро й зло. Змінюється внутрішній світ героя, він зіштовхується з проблемою необхідності власного судження, вироблення особистої позиції щодо оточуючого середовища. (доброта-асоціативний кущ)
VI Узагальнення і систематизація знань
— То в чому ж сила поетичного слова Лесі Українки? (Вона писала свої твори щиро, від душі, влучно добирала слова, образні вислови.)
Асоціативний кущ
Я МАЮ В СЕРЦІ ТЕ, ЩО НЕ ВМИРАЄ
(волелюбність, справедливість, людяність, любов до природи, мужність, любов до рідного краю, сміливість, любов до мами, рідної оселі, доброта. )
Надзвичайно скромною та мужньою була Леся Українка. Вміла розрадити інших і себе. Устами героїні "Лісової пісні” Л. Українка стверджує :
Ні, я жива! Я буду вічно жити!
Я в серці маю те , що не вмирає !
Тому, скільки б не пройшло років, твори цієї поетеси будуть цікаві і дорослим, і дітям.
Віночок пам'яті
Калина - символ краси і мужності;
ромашка – символ миру і кохання;
барвінок – символ любові;
мак – символ печалі і туги;
конвалія – символ ніжності, чарівності;
незабудка – квітка вірності;
безсмертник – символ безсмертя.
Видатні поети ніколи не залишають нас.
Вони відходять у безсмертя.
Не стерлась райдужна сторінка,
не вмерла пісня лісова,
безсмертна Леся Українка
була і є повік жива.
Джерела
1. Безкоста С.В., Головко З.Л., Митохір Н.Б. Уроки позакласного читання та розвитку зв’язного мовлення. 4 клас – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2011.- 148с.
2. Бібліотека української мови та літератури http://school-world.com.ua
3. Заброцька С.Г. Уроки читання. 4 клас. Частина друга.- Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2005. – 184 с.
4. Заброцька С.Г., Яріш Г.П. Читання. 4 клас. Інтерактивні форми роботи на уроках. – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2011. – 56 с.
5. Татаренко Т., учитель початкових класів Великочернеччинської СЗОШ І-ІІІ ст. , Сумської обл. Урок – проект 4 клас «Хотіла б я піснею стати Л.Українка »