Урок позакласного читання 4 клас Творчість Лесі Українки

Мета. Розширювати знання дітей про життєвий і творчий шлях Лесі Українки. Формувати вміння аналізувати віршовані твори, удосконалювати навички виразного читання віршів. Розвивати зв’язне мовлення учнів, уміти уважно слухати товаришів. Виховувати любов і повагу до творчості Лесі Українки. 
Тип уроку. Урок позакласного читання. 
Обладнання. Виставка книг, портрет Л. Українки, презентація, віночок , малюнки до творів. 
Епіграф уроку: "Я маю в серці те, що не вмирає” 
I. Організаційна частина 
Усміхнися всім навколо: 
небу, сонцю, квітам, людям. 
І тоді обов’язково 
день тобі - веселим буде! 
— Будь-яка робота виконується легше, якщо гарний настрій. Тому перед початком роботи посміхніться, і починаємо працювати. 
II. Актуалізація читацького досвіду 
У нашім класі на стіні 
Портрет висить у рамі. 
Він всім знайомий – 
І мені, й татусеві, і мамі. 
З портрета дивиться на нас 
Відома поетеса. 
Це гордість нашої землі. 
Нескорена, незламна Леся. 
— Про кого ці слова? 
__ Чим відома ця людина? 
__ Для чого ми вивчаємо творчість Лесі Українки? 
III. Оголошення теми і визначення завдань уроку 
Ця поетеса дуже багато зробила для розвитку рідної культури. Вона була і залишається нашою національною гордістю. 
Тема нашого уроку : «Творчість Лесі Українки» 
— Отже сьогодні на уроці ми будемо звеличувати свої душі, зміцнюватимемо здоров'я, бо слухатимемо поезію. 
Епіграфом уроку будуть слова Л. Українки 
«Я в серці маю те , що не вмирає !» 
- Слухаючи поезію Лесі Українки, визначимо її характер. Кожний поет вкладає в свої твори часточку своєї душі та серця. 
1. Робота з виставкою книг. 
-- На сьогоднішню виставку діти, що захоплюються поезією, принесли свої улюблені книги. 
- Які книги представлені на виставці? Назвіть їх. 
(Діти називають книги.) 
На виставці представлені збірки творів Лесі Українки. 
Мікрофон 
- Що ви знаєте про життя і творчість Лесі Українки? 
- Хто довідався, чому Леся взяла собі псевдонім Українка? 
3. Презентація « Леся Українка» 
4. Аналіз улюбленого твору (складання асоціативного куща до епіграфу протягом уроку) 
а) Вірш «Надія» (малюнок до твору) 
Леся Українка написала цей перший у своєму житті вірш під впливом звістки про долю своєї тітки Олени Антонівни Косач ,засланої за участь у революційному русі. 
-- Яка тема цього вірша? Тема раннього вірша Лесі Українки - боротьба проти самодержавства, проти соціального та національного поневолення . 
-- Яка головна думка ? (волелюбність, справедливість ) 
б ) «Конвалія» (малюнок до твору) 
У вірші "Конвалія” Леся Українка розкриває силу життя природи. Байдуже, навіть жорстоке ставлення людей до життя цієї невеликої ніжної рослинки, бо ж знищила людина її для хвилевої втіхи. (Людяність, любов до природи) 
в ) Виразне читання напам’ять поезії «Мамо, іде вже зима» 
(малюнок до твору) 
(Вірш-діалог читають 2 учні) 
Відшукайте на малюнку серед птахів пташку, про яку йдеться у вірші. 
Здогадайтесь хто вона? (Це пташечка — горобчик). 
_ Яка пташка відлітає у вирій? 
- Як ви допомагаєте птахам взимку? 
- Поміркуйте, чому горобчик не відлітає, не покидає рідної землі? 
(Він дуже любить свій рідний край). 
- Як слід поводитися в скрутні хвилини? (В скрутні хвилини потрібно шукати вихід з цієї ситуації). 
-- Яка головна думка ? (любов до рідного краю, мужність, сміливість) 
г ) Опрацювання вірша «Вечірня година» 
Поетичний світ письменниці насичений ніжними й хвилюючими образами. «Вечірня година» — поезія, яка розкриває душу поетеси. Цей вірш Леся присвятила улюбленій мамі. 
Словникова робота 
Вправа на миттєве сприймання слів. 
Слова на картках-блискавках: місяць, горе,місяченько, тихо, лихо, тихенько. 
- Яке із запам’ятованих вами слів означає «найближче до Землі небесне тіло, її супутник»? (місяць) 
- Яке було спільнокореневе до нього? (місяченько) 
- Які були слова - синоніми? (лихо - горе) 
- Яке слово римується зі словом «лихо»? 

Читання вірша підготовленими учнями 
- Визначте настрій твору. (веселий, бадьорий). 
Читання вірша «ланцюжком» 
- Які картини природи зображено у вірші? (у вірші постають картини українського села з білими хатками, пишними садками. Дані картини вимальовуються за допомогою поетичних зорових образів сонця, місяця, зір, слухових – соловейка, вітру). 
Аналіз змісту вірша 
- Які речення за метою висловлення домінують у творі? 
- Прочитайте питальне речення, окличне. 
- Знайдіть і прочитайте слова, вжиті у зменшувально-пестливій формі. 
- Поміркуй, чому у вірші їх так багато. 
- Як ви розумієте вислів «Ой, чи так красно в якій країні, 
Як тут, на нашій рідній Волині!» 
- Знайди порівняння. (Ніч обгорнула біленькі хати, немов маленьких діточок мати… Вітерець весняний тихенько дише, немов діток тих до сну колише.) 
- З якою метою їх ужито? (щоб краще передати уявлення , почуття). 
- Яка тема твору? (зображення краси українського села в місячну, зоряну ніч). 
- Яка головна думка твору? (любов до мами, уславлення рідної оселі) 
Заучування уривка напам’ять (метод ейдетики) 
Анотація 
У поезії «Вечірня година» Леся Українка розповідає, як гарно гуляти вечором у садочку. Ми одразу переносимося у село, навкруги — біленькі хати, десь співає соловей. Природа і люди потроху засинають, чути колискову, яку співає мати дорогій дитині. І лише легенький вітерець порушує вечірню тишу. 
Поетеса любить Україну, село, природу. Її поезія викликає любов і повагу до рідного краю. Своїм віршем автор переконує, що людина завжди повертається серцем до своєї домівки, а образи природи залишаються в її серці назавжди. 
Підсумок. 
- Я бачу, що любите читати вірші, а значить, поезія торкається вашої душі. 
1. Фізкультхвилинка Подолянка (Л.Українка записала в с. Колодяжне, коло м. Ковля на Волині). 
2. Інсценізація казки «Лелія» (ляльковий театр) 
(Ляльки - мотанки, виготовлені учнями на уроці трудового навчання) 
У казці «Лелія» розповідається про хлопчика, який, будучи тяжко хворим, потрапляє в казку, сприймаючи її як дійсність. Павлусь рушає у далекі незвідані світи, звідки повертається, збагатившись знаннями про навколишню дійсність, про добро й зло. Змінюється внутрішній світ героя, він зіштовхується з проблемою необхідності власного судження, вироблення особистої позиції щодо оточуючого середовища. (доброта-асоціативний кущ) 
VI Узагальнення і систематизація знань 
— То в чому ж сила поетичного слова Лесі Українки? (Вона писала свої твори щиро, від душі, влучно добирала слова, образні вислови.) 
Асоціативний кущ 
Я МАЮ В СЕРЦІ ТЕ, ЩО НЕ ВМИРАЄ 
(волелюбність, справедливість, людяність, любов до природи, мужність, любов до рідного краю, сміливість, любов до мами, рідної оселі, доброта. ) 
Надзвичайно скромною та мужньою була Леся Українка. Вміла розрадити інших і себе. Устами героїні "Лісової пісні” Л. Українка стверджує : 
Ні, я жива! Я буду вічно жити! 
Я в серці маю те , що не вмирає ! 
Тому, скільки б не пройшло років, твори цієї поетеси будуть цікаві і дорослим, і дітям. 
Віночок пам'яті 
Калина - символ краси і мужності; 
ромашка – символ миру і кохання; 
барвінок – символ любові; 
мак – символ печалі і туги; 
конвалія – символ ніжності, чарівності; 
незабудка – квітка вірності; 
безсмертник – символ безсмертя. 
Видатні поети ніколи не залишають нас. 
Вони відходять у безсмертя. 
Не стерлась райдужна сторінка, 
не вмерла пісня лісова, 
безсмертна Леся Українка 
була і є повік жива. 

Джерела 
1. Безкоста С.В., Головко З.Л., Митохір Н.Б. Уроки позакласного читання та розвитку зв’язного мовлення. 4 клас – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2011.- 148с. 
2. Бібліотека української мови та літератури http://school-world.com.ua 
3. Заброцька С.Г. Уроки читання. 4 клас. Частина друга.- Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2005. – 184 с. 
4. Заброцька С.Г., Яріш Г.П. Читання. 4 клас. Інтерактивні форми роботи на уроках. – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2011. – 56 с. 
5. Татаренко Т., учитель початкових класів Великочернеччинської СЗОШ І-ІІІ ст. , Сумської обл. Урок – проект 4 клас «Хотіла б я піснею стати Л.Українка »

 Автор: Собецька Світлана Анатоліївна


Схожі матеріали:
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: