* Заняття проходить без супроводу фортепіано чи іншого інструменту.
(Діти заходять до зали під вступ Вітальної пісні, стають біля стільчиків і співають).
Вітальна пісня
Розминка – смішинка
Вчитель: ми привітали наших гостей, а тепер час приступати до занять. Зараз ми зробимо невеличку розминку, пограємо у гру «Луна». Ви повинні швидко і чітко повторювати все, що я буду робити: рухи, слова, інтонацію і навіть вираз обличчя. Всі зрозуміли? Почали.
(І – четвертна, П – восьма, _ - пауза, о - половинна)
(стукає кулачком зверху по
І І І _ П П І _ другому кулачку)
Вчитель: Тук-тук-тук, що за дивний звук?
Діти: повторюють за вчителем.
(стукає кулачком об
І І І _ П П І _ кулачок долонькою до долоньки)
Вчитель: Тук-тук-тук, може дятла стук?
Діти: повторюють за вчителем.
П П І _ І П І _ П І
Вчитель: Сінті-брінті-чок, це – каблучок плескають тупають
Діти: повторюють за вчителем.
П І П І «тарілочки»
Вчитель: Дзень-дзень-дзень, дзень-дзень-дзень,
П П П І «тарілочки»
Дзвенить муха цілий день.
Діти: повторюють за вчителем.
І доля – хлопок по стегнах,
П П П І П П П І ІІ доля - хлопок у долоні
Вчитель: Ензи-бензи ензи-трок Скачуть зайці скок та скок хлопок у долоні
Діти: повторюють за вчителем.
На кожну долю
П П П П П П П П хлопки по стегнах по
Вчитель: Ані-бані тарабані це лисичка йде із бані черзі кожною рукою
Діти: повторюють за вчителем.
І такт – хлопки в долоні
П І П І П П П І ІІ такт – по стегнах по черзі
Вчитель: хо-хо-хо, ва-ва-ва, в річці плава-є халва кожною рукою
Діти: повторюють за вчителем.
П І П І П П П І Повторюють попередні рухи.
Вчитель: хо-хо-хо, ва-ва-ва, в світі є та –кі ди-ва?
Діти: повторюють за вчителем.
Вчитель. Діти, є такі дива в світі?
Діти. Ні!!!
Вчитель. Молодці, ви були сьогодні дуже уважні. А тепер давайте пригадаємо віршик, який ми вивчили на минулому занятті.
(Діти хором читають віршик)
Пиріг.
Випав сніг на поріг,
Кіт зліпив собі пиріг
Поки смажив, поки пік,
Той пиріг водою стік.
Кіт не знав, що на пиріг
Треба тісто, а не сніг.
Вчитель: гарний віршик, правда? Давайте придумаємо до нього мелодію, і в нас буде пісенька. (Діти пропонують варіанти мелодії, обирають найкращий і співають її разом)
Вчитель: вам подобається наша пісенька? А щоб вона була ще кращою, давайте придумаємо до неї ритмічний акомпанемент. (Дитина, що пропонує варіант акомпанементу для одної фрази, виходить до вчителя). А тепер ми будемо співати пісню, а ви будете з дітьми плескати ритмічний акомпанемент своєї фрази. Дуже гарна пісенька в нас вийшла.
Вчитель: а тепер давайте пригадаємо, що ми робили на минулих заняттях, тільки буде це трохи незвичайно. (Звук рибальського дзвоника є сигналом, щоб діти утворили коло навколо шумових інструментів, що лежать на полу, і одночасно – вступом до пісні).
Вечір
Діти виконують пісню різними способами:
1. Декламують текст, погойдуючись і плескаючи себе по стегнах по черзі кожною рукою.
2. Співають пісню, плескаючи остинатний ритм
3. Співають пісню, акомпануючи собі на шумових інструментах:
П І П І П І П І
І І І І І І І І
о о о о
4. Співають пісню з рухами:
1 строчка – ідуть по колу;
2 строчка – з’єднують руки як у грі «Тин»;
3 строчка – стають на одну ногу і «махають крилами»;
4 строчка – присідають, потім сідають «по-турецьки»;
(Коли діти закінчують співати, світло приглушується – вечір)
Вчитель (тихо): діти, ви пам’ятаєте, ми з вами вчили пісню «Темінь». Ми співали її голосно, звичайним звуком, тихо, промовляли пошепки. А як вам зараз хочеться її проспівати? (Як правило, діти відповідають: «Тихо»). Давайте проспіваємо.
Темінь
Діти супроводжують спів у 1 куплеті легкими метричними поплескуваннями по своїх колінах, у 2 – по колінах сусідів праворуч і ліворуч. У кінці пісні гаситься світло і педагог накриває дітей чорною тканиною.
Таємниче рондо
Вчитель: хто у темряві сидить і від страху весь тремтить?
Діти: у кутку не дрижи, а про себе розкажи?
(Діти по черзі беруть інструмент з середини кола, виповзають з-під тканини, називають своє ім’я, кажуть: «Ось я який» і грають імпровізацію – розповідь про себе, після чого приєднуються до педагога. Гра продовжується поки під тканино не залишиться дітей).
Вчитель: Давайте з вами погукаємо світлячків, щоб вони допомогли розігнати темряву. Подивіться, як вони гарно світяться і виблискують! (вчитель підкидує угору заздалегідь нарізані з блискучого паперу, яким закривають влітку вікна, прямокутники). Упіймайте собі світлячка, посадіть собі у кулачок і попросіть, щоб він знову запалив свій вогник.
Світлячок
(Діти ходять урозтіч по залі і співають пісню світлячку. Останні слова: «Ти розсій чорноту, прожени темноту» - проговорюють.).
Вчитель: подивіться, діти, темінь відступає (тканина, якою накривали дітей, «відповзає» вбік). А щоб зовсім погнати темряву, давайте попросимо засвітити наші ліхтарики.
Танок з ліхтариків
Танок складається з елементарних рухів: діти ходять по залі, перешиковуються на декілька кіл, сходяться у одне коло тощо. (Ліхтарики виготовляють з 2-х літрових пластикових пляшок, краще зеленого кольору. В них кріпляться маленькі ароматичні свічки у металічних формах). У кінці таночку діти сідають у коло, задувають ліхтарики і ставлять перед собою.
Вчитель: усі ми змалечку любимо спостерігати за пробудженням природи після довгого зимового сну. Усе навколо починає буяти яскравими кольорами. А ще з’являються нові весняні звуки. Давайте зараз спробуємо уявити, як звучить весна.
Пробудження весни
Вчитель розповідає про пробудження природи, а діти разом відтворюють весняні звуки.
Пригріло весняне сонечко (звук «у» у фальцетному регістрі).
• З пагорбка побіг веселий струмочок (бовтаючи язичками роблять гліссандо з гори вниз).
• З-під кори вилізли жучки і розправили свої крильця (трр-трр-трр)
• А потім піднялися у повітря і закружляли у веселому таночку (ж-ж-ж у низькому регістрі),
• За ними поспішили мухи (з-з-з у середньому регістрі),
• І комарики не заставили довго на себе чекати (з-з-з у верхньому регістрі).
• Зненацька під хмизом щось зашурхотіло (шур-шур-шур)
• З-під хмизу виліз їжачок (ф-ф-ф)
• У лісі почувся спів пташок (цінь-цвірінь - цінь-цвірінь)
Ось і прийшла весна.
А тепер давайте ще раз відтворимо звуки весни (вчитель черзі торкається одного або двох дітей і називає звуки, які вони повинні відтворити. Діти по-черзі відтворюють звуки і тримають їх, щоб утворився кластер. Потім знаком знімає звук). Ось на цій весняній ноті ми і закінчимо наше заняття.